2026-05-09, 11:31
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Nivån på det här stället…

Jonna kan alltså sopa banan med hela den svenska eliten och vinna samtliga SM-tecken i säsongsavslutningen 2025/26 men måste nu verkligen bevisa sig under säsongsupptakten 2026/27 för att kvalificera sig för världscup? Är det någon som på allvar tror att Jonna kommer falla ifrån bara för att hon inte följer med Ida Ingmarsdotter på tre läger? Och istället fortsätter träna med Stefan Thomson? Den intellektuella härdsmälta som krävs för att ens komma på tanken och sen ägna tid åt att skriva av sig detta snömos. Är det fel i sak? Nej, ALLA behöver bevisa sig VARJE år för att få åka världscup. Behöver det påpekas? Absolut inte!

Bara för att Lars Öberg är ett kommunikativt fiasko behöver inte andra gå i hans fotspår. Jonna Sundling är en 32-årig vuxen kvinna, ett superproffs, en världsstjärna och Sverige bästa skidåkare genom tiderna. Hylla henne och hennes val istället för den här småsintheten.
Håller helt med, detta rigida, byråkratiskt kollektivistiska sätt att tänka är skrattretande...
Citera
2026-05-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Man får dock inte Glömma Alvar Myhlback. Sopade banan med all andra juniorer inför JVM 2025 men fick ändå inte åka för han skippade ett uttagningslopp.
Rätt stor skillnad på att junioren Alvar inte blev uttagen efter att ha åkt långlopp hela säsongen (+stakat något svenska lopp), i en ålder där mycket kan hända mellan säsongerna, jämfört med Jonna som vinner VC och mästerskapsmedaljer säsong efter säsong. Om Jonna skulle komma in i säsongen från sjukdom eller skada, då köper jag att hon måste visa sin form innan hon kör VC. Kommer hon från en normal försäsong får hon gärna särbehandlas frö min del.
Citera
2026-05-09, 16:39
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Rätt stor skillnad på att junioren Alvar inte blev uttagen efter att ha åkt långlopp hela säsongen (+stakat något svenska lopp), i en ålder där mycket kan hända mellan säsongerna, jämfört med Jonna som vinner VC och mästerskapsmedaljer säsong efter säsong. Om Jonna skulle komma in i säsongen från sjukdom eller skada, då köper jag att hon måste visa sin form innan hon kör VC. Kommer hon från en normal försäsong får hon gärna särbehandlas frö min del.

Ja alltså i sakfrågan håller jag med, Jonna ska ha garanterad plats i allt hon vill åka, men med tanke på Myhlback-gate så är det inte omöjligt med småsinta petningar för ledningen känner sig kränkt.
Citera
2026-05-10, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
När presterade Jonna så svagt att hon inte kvalificerade sig till världscupen? Hennes lägstanivå är ju så hög att hon alltid är minst topp-6 i Sverige. Vad är sannolikheten för att hon skall prestera så svagt till kommande säsong?

Men diskussionen handlar egentligen om Lars Öbergs uttalande (som jag citerade), men det tycks ju ni som hoppar in i mitten av diskussionen helt ha missat.

Nu var ju inte frågan om Jonna kvalificerar sig eller inte utan hur Öberg uttalade sig.

Citat från ditt tidigare inlägg:
"Sen kommer det såklart att finnas möjlighet att genom resultat på uttagningsgrundande tävlingar kvalificera sig till världscup och VM under vintern"

Vad jag vet och kommer ihåg har A-lagsåkarna prioriterats till första VC-helgen men att det finns möjlighet för andra att kvalificera sig.
Alltså inget konstigt uttalande alls av Öberg.
Citera
2026-05-10, 09:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nu var ju inte frågan om Jonna kvalificerar sig eller inte utan hur Öberg uttalade sig.

Citat från ditt tidigare inlägg:
"Sen kommer det såklart att finnas möjlighet att genom resultat på uttagningsgrundande tävlingar kvalificera sig till världscup och VM under vintern"

Vad jag vet och kommer ihåg har A-lagsåkarna prioriterats till första VC-helgen men att det finns möjlighet för andra att kvalificera sig.
Alltså inget konstigt uttalande alls av Öberg.

Fast nu valde ju du att utelämna den sista delen i den mening som jag citerade (jag har fetat det utelämnade här):
Citat:
Sen kommer det såklart att finnas möjlighet att genom resultat på uttagningsgrundande tävlingar kvalificera sig till världscup och VM under vintern, så vi hoppas vi kommer få se mer av både Jonna och Alvar i vinter, säger Lars Öberg
Att Öberg uttalar sig så (att han hoppas att få se något av Jonna i världscupen kommande säsong och att han därmed inte ser Jonna som given i det svenska världscupslaget och på VM) istället för att säga att de välkomnar Jonna tillbaka i landslaget när tävlingssäsongen drar igång är ju det anmärkningsvärda.

En grundregel har ju varit att A-landslagsåkarna inte skall behöva formtoppa sig till den nationella premiären utan att de skall prioriteras till de första världscuphelgerna. Och till OS så tog man ut fem längdåkare redan i maj (dvs utan att presterat några resultat under OS-säsongen). Jag tycker detta är fullt rimligt (dvs att man väger in tidigare resultat i uttagningarna) men utifrån det du tidigare skrivit så tycker du att detta är felaktigt.

Jag anser är vår toppkvartett är så mycket bättre att än alla andra och därför skall Jonna och Linn få åka alla lopp de vill och Ebba och Frida skall få åka alla distanslopp de vill (och det utan att de åkt några särskilda uttagningslopp). Och detta gäller oavsett om man under försäsongen har varit med i A-landslaget eller inte.
Citera
2026-05-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast nu valde ju du att utelämna den sista delen i den mening som jag citerade (jag har fetat det utelämnade här):

Att Öberg uttalar sig så (att han hoppas att få se något av Jonna i världscupen kommande säsong och att han därmed inte ser Jonna som given i det svenska världscupslaget och på VM) istället för att säga att de välkomnar Jonna tillbaka i landslaget när tävlingssäsongen drar igång är ju det anmärkningsvärda.

En grundregel har ju varit att A-landslagsåkarna inte skall behöva formtoppa sig till den nationella premiären utan att de skall prioriteras till de första världscuphelgerna. Och till OS så tog man ut fem längdåkare redan i maj (dvs utan att presterat några resultat under OS-säsongen). Jag tycker detta är fullt rimligt (dvs att man väger in tidigare resultat i uttagningarna) men utifrån det du tidigare skrivit så tycker du att detta är felaktigt.

Jag anser är vår toppkvartett är så mycket bättre att än alla andra och därför skall Jonna och Linn få åka alla lopp de vill och Ebba och Frida skall få åka alla distanslopp de vill (och det utan att de åkt några särskilda uttagningslopp). Och detta gäller oavsett om man under försäsongen har varit med i A-landslaget eller inte.

Håller helt med. Med tanke på nämnda kvartetts numera väldokumenterade förmåga att formtoppa när det verkligen betyder något bör de få ganska mycket slacklina. Allt annat vore ju absurt.
Citera
2026-05-10, 16:01
Medlem
bcdefgs avatar
Kommer bli spännande med uttagningarna till världscupen i vinter, framför allt till de VM-relevanta loppen då vi har fem vm-platser och sex i världscupen, dvs världscuputtagningarna kommer styra vilka som får chansen att kvalificera sig till VM.
Citera
2026-05-11, 17:03
Moderator
Schlesiens avatar
Johan Eliasch har nu blivit georgisk medborgare, och nominerats av Georgiens skidförbund till omval som ordförande i FIS.

FIS-ordförande väljs i Belgrad om en månad.
Citera
2026-05-11, 17:05
Medlem
Iivo Niskanen byter från Fischer till Salomon
Citera
2026-05-11, 18:35
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PynchonsApa
Håller helt med. Med tanke på nämnda kvartetts numera väldokumenterade förmåga att formtoppa när det verkligen betyder något bör de få ganska mycket slacklina. Allt annat vore ju absurt.
Man kan undra varför man inte gort en deal medJonna där hon frmellt är med i landslaget men bara är med minimalt på samlingar, eller ville hon ha just noll samverkan med landslaget under sommarhalvåret?
Citera
2026-05-11, 18:45
Medlem
SwingaDeVilts avatar
Kommit ett nytt (special-)avsnitt av Ur spår, där man intervjuar Egil Kristiansen. Han berättar bland annat att han kommer att vara personlig tränare åt Edvin Anger och andra med bas i Östersund (med Lars Ljung med på ett hörn eftersom han inte känner åkarna så bra än).
Citera
2026-05-11, 19:53
Medlem
Weit-wegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Man kan undra varför man inte gort en deal medJonna där hon frmellt är med i landslaget men bara är med minimalt på samlingar, eller ville hon ha just noll samverkan med landslaget under sommarhalvåret?

Gissning!
Känns som hon vill köra helt solo i år och endast fokusera på sig själv och dominera totalt när det väl drar igång. Faller detta väl ut, vilket jag tror, så kommer hon stapla vinster/pallplatser i alla discipliner.
Finns dock risk att ledningen ställer av henne i lopp bara för att markera att man kan. Finns risk för utbrott här i forumet i vinter där inkompetens mm kommer bli heta rubriker…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in