2026-05-11, 04:54
Medlem
Kommer rektorn att överklaga?
Citera
2026-05-11, 07:21
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPencil
Att det ska behövas en lagändring för att komma till den insikten...

Tja, för att ta ett inte helt hypotetiskt exempel ur min ungdom kände jag mig som 17-årig grabb inte särskilt otillbörligt utnyttjad av den 26-åriga kvinnliga ombudsmannen i det politiska ungdomsförbund vi bägge var medlemmar i under en het stund på en efterfest. Möjligen var det lite stelt när hon dök upp som lärarvikarie i skolan någon månad senare men det kan ju gälla när man springer in i någon gammal partner oavsett åldersskillnad. Och jag tror inte att det hade gjort någon skillnad om hon hade varit man och jag hade varit en tjej.
Senast redigerad av tantalus 2026-05-11 kl. 07:24.
Citera
2026-05-11, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Skilsmässa?, när man är sambo, det låter långsökt. Det är självklart att hans sambo kommer lämna honom. Hur ska hon kunna leva tillsammans med en man som är dömd för våldtäkt mot barn.

Vete fan, hon blånekar till att hon träffat på dom på ödslig plats fast både gm och offer säger de. Nekar till att ens hört talas om tjejen medan gm säger att dom pratat om flickan hemma. Än verkar hon bo kvar i huset iaf men får väl se hur länge och om hon har råd, tror många skulle vilja flytta så snart de går.
Man undrar om de bara är den här tjejen och tidigare eleven som han inväntade skulle bli 18 som han varit på?
Har nog mer eller mindre varit konstant otrogen iaf
I vissa fall betalar ju kriminalvården boende kostnaden under fängelsetiden men de kan väl inte bli aktuellt här?
Kronofogd/bank är inte intresserad av objektet om övervärde saknas, då huset inte ägts så länge kan de va svårt att få ut mer idag kanske då ekonomiskaläget är lite ner idag?
Citera
2026-05-11, 09:10
Medlem
MissPencils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Tja, för att ta ett inte helt hypotetiskt exempel ur min ungdom kände jag mig som 17-årig grabb inte särskilt otillbörligt utnyttjad av den 26-åriga kvinnliga ombudsmannen i det politiska ungdomsförbund vi bägge var medlemmar i under en het stund på en efterfest. Möjligen var det lite stelt när hon dök upp som lärarvikarie i skolan någon månad senare men det kan ju gälla när man springer in i någon gammal partner oavsett åldersskillnad. Och jag tror inte att det hade gjort någon skillnad om hon hade varit man och jag hade varit en tjej.

Det är fortfarande något som hon borde ha låtit bli.
Citera
2026-05-11, 11:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kommer rektorn att överklaga?
100% han har väl inget att förlora direkt
Citera
2026-05-11, 11:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Han döms kanske mest för att han utnyttjat en elev på en skola där han är rektor? Pga beroendeställningen och att det är en vidrig makt han utövat i sin arbetsroll under arbetstid?
Och fyra ggr/vecka och under lång tid?
Det är väl därför straffet är så högt?
Så är det kanske, att brottet är extra fel. Men jag kan se hands stånd(...)punkt att han inte ser sig som chef utan som en vanlig gubbe som någon 16-åring blinkar för mycket till i korridoren. Det finns ju så otroliga detaljer i historien att man tror han hypnotiserat henne. Det tror jag inte på.
Citera
2026-05-11, 13:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det är fortfarande något som hon borde ha låtit bli.

Du borde låta bli att lägga dig i 17-åringars sexliv och låta dem själva välja sexpartner på samma villkor som alla andra. Det är inte en rätt till sexuellt självbestämmande att främmande människor med makt i efterhand skall bestämma om deras val av partner utgör ett gott och sunt sexualmoraliskt val som får godkänt enligt dessa människors moraliska normer om hur rätt sorts sex skall se ut och vad det skall innefatta.

Barn liksom vuxna människor behöver i vissa situationer givetvis skyddas från förövare men det finns en unken och farlig riktning i samhället som ser att vägen till det innefattar strikt kontroll och koll på ungdomars - och andras - sexliv inte bara för att stoppa övergrepp utan genom att använda enskilda människor som medel att förändra sexualmoralen i samhället mot ett ideal med deras egna politiska och religösa förtecken. Oftast maskerat väl som omsorg om barnen.

Ett axiom här som måste ligga till grund för den nya lagen är att ungdomar som mår dåligt eller har problem på andra sätt inte kan ha sex alls då det med automatik innebär att de blir utnyttjade av någon och därför måste må ännu sämre om de är sexuellt utlevande. Det är en mycket tveksam tes. De borde likt alla andra ha rätt till att göra val och ha ett sexliv utan att t ex skolpersonal och föräldrar skall bestämma för dem att de måste avstå till dess de är friska och sunda.

Hur det skall balanseras mot att omgivningen ibland måste ingripa och sådant som rektorns beteende stoppas är en bra fråga, men att som du underkänna alla sorts kanske olämpliga relationer med äldre som människor mellan femton och arton frivilligt ingår är på många sätt lika perverst och avskyvärt som du vill måla upp dessa relationer som.
Citera
2026-05-11, 16:11
Medlem
MissPencils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du borde låta bli att lägga dig i 17-åringars sexliv och låta dem själva välja sexpartner på samma villkor som alla andra. Det är inte en rätt till sexuellt självbestämmande att främmande människor med makt i efterhand skall bestämma om deras val av partner utgör ett gott och sunt sexualmoraliskt val som får godkänt enligt dessa människors moraliska normer om hur rätt sorts sex skall se ut och vad det skall innefatta.

Barn liksom vuxna människor behöver i vissa situationer givetvis skyddas från förövare men det finns en unken och farlig riktning i samhället som ser att vägen till det innefattar strikt kontroll och koll på ungdomars - och andras - sexliv inte bara för att stoppa övergrepp utan genom att använda enskilda människor som medel att förändra sexualmoralen i samhället mot ett ideal med deras egna politiska och religösa förtecken. Oftast maskerat väl som omsorg om barnen.

Ett axiom här som måste ligga till grund för den nya lagen är att ungdomar som mår dåligt eller har problem på andra sätt inte kan ha sex alls då det med automatik innebär att de blir utnyttjade av någon och därför måste må ännu sämre om de är sexuellt utlevande. Det är en mycket tveksam tes. De borde likt alla andra ha rätt till att göra val och ha ett sexliv utan att t ex skolpersonal och föräldrar skall bestämma för dem att de måste avstå till dess de är friska och sunda.

Hur det skall balanseras mot att omgivningen ibland måste ingripa och sådant som rektorns beteende stoppas är en bra fråga, men att som du underkänna alla sorts kanske olämpliga relationer med äldre som människor mellan femton och arton frivilligt ingår är på många sätt lika perverst och avskyvärt som du vill måla upp dessa relationer som.

Många ord för att försvara något riktigt äckligt.
Citera
2026-05-11, 17:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Många ord för att försvara något riktigt äckligt.

17-åriga pojkars sexlust och sexliv är inte något riktigt äckligt. Du bara inbillar dig att du är bättre och godare än andra människor, men egentligen är du ett bigott litet kräk, förmodligen med stora problem med ditt eget känsloliv och sexliv som du projicerar på andra när du vill bestämma över dem utifrån en moralistisk synvinkel förklädd till omsorg.

Problemet är dock inte du personligen utan alla meningsfränder och likar bland politiker, jurister och aktivister som inbillar sig stå för något slags normalitet.
Citera
2026-05-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Vete fan, hon blånekar till att hon träffat på dom på ödslig plats fast både gm och offer säger de. Nekar till att ens hört talas om tjejen medan gm säger att dom pratat om flickan hemma. Än verkar hon bo kvar i huset iaf men får väl se hur länge och om hon har råd, tror många skulle vilja flytta så snart de går.
Man undrar om de bara är den här tjejen och tidigare eleven som han inväntade skulle bli 18 som han varit på?
Har nog mer eller mindre varit konstant otrogen iaf
I vissa fall betalar ju kriminalvården boende kostnaden under fängelsetiden men de kan väl inte bli aktuellt här?
Kronofogd/bank är inte intresserad av objektet om övervärde saknas, då huset inte ägts så länge kan de va svårt att få ut mer idag kanske då ekonomiskaläget är lite ner idag?

Puckad sambo
Citera
2026-05-11, 18:32
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Puckad sambo

Ja. Jag reagerade rätt snabbt på hennes uttalanden när jag läste FUPen. Att hon inte skulle varit där och att hon inte skulle hört talas om tjejen. Trots att både M och tjejen menar att så är fallet. En normalt funtad partner hade dragit för länge sen. Kanske hon faktiskt flyttat men inte adressändrat... Enligt någon i tråden bor hon dock kvar och har även satt upp övervakningskameror hemma... Vet inte hur man ska tolka någonting här faktiskt... Men bra skumt är det...
Citera
2026-05-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an

Det finns flera. Han ska ha skickat skamliga förslag på sms till elever när han för många år sedan var lärare på en högstadieskola i Katrineholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in