2026-05-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Och? Detta handlar snarare om taktik.

Nja utan oss hade Ukraina inte haft ett piss i drönarteknologi.jag är övertygad om att väst medierna kör sin Ukraina propaganda igen, vi har en stor del i deras framgångar på slagfältet
Citera
2026-05-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Nja utan oss hade Ukraina inte haft ett piss i drönarteknologi.jag är övertygad om att väst medierna kör sin Ukraina propaganda igen, vi har en stor del i deras framgångar på slagfältet

Med "oss" menar du Kina va?

Om inte, så är du den förste jag hört påstå att Sverige låg i den absoluta framkanten gällande drönare.
Citera
2026-05-10, 17:05
Medlem
mlon.eusks avatar
Exakt vilka drönare är det Sverige använder?
Citat:
Ukrainaren Alex, drönaroperatör och instruktör under Aurora, pekar på att man i Sverige bara styr drönare med hjälp av GPS
Jag har mycket svårt att tro det är så illa att alla drönare sverige använder är helt beroende av GPS.

Så illa kan det inte vara. För då har vi i praktiken inte en enda militär drönare utan enbart civila leksaker.
Citera
2026-05-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Exakt vilka drönare är det Sverige använder?

Jag har mycket svårt att tro det är så illa att alla drönare sverige använder är helt beroende av GPS.

Så illa kan det inte vara. För då har vi i praktiken inte en enda militär drönare utan enbart civila leksaker.
Det

stämmer naturligtvis inte! Vissa korkade Ukraina troll försöker få svenskarna att tro att vi behöver deras pissland, det gör vi inte
Citera
2026-05-10, 19:14
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
Det

stämmer naturligtvis inte! Vissa korkade Ukraina troll försöker få svenskarna att tro att vi behöver deras pissland, det gör vi inte
Oavsett ska inte sverige vara beroende av andra länder. Det var vi inte förr.

Och utan ett enda konkret exempel på någon drönare svenska fötsvaret använder som finns på den militära marknaden, så finns inte mycket att diskutera i tråden.

Finns ju högar med militära drönare på marknaden att diskutera, om sverige köpt in några av dessa.

Kanske har vi några dyra och klumpiga Eurodrone om några år?

Det sverige behöver är stabil och oberoende massproduktion av små effektiva militära drönare och värnplikt där alla utbildas i att använda dessa effektivt, alternativt massiva mängder helt autonoma drönare kontrollerade från några få bombsäkra kommandocentraler.

Plus ett fungerande starkt totalförsvar. Som vi hade innan det svenska invasionsförsvaret förstördes

Ja, vi behöver inget genomkorrupt sönderkrigat land att hjälpa oss, vi ska åtminstone inte förlita oss på andra.
Citera
2026-05-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
I Ukraina uppmanas all personal inom nationalgardet att lära sig manövrera drönare. Han tycker att Sverige borde göra detsamma och också öka produktionen.

– De stora drönare som man kan se används i kriget används bara två, tre gånger. Sen får de skador eller förstörs. Så det gäller att ha ett stort antal drönare. Det måste man ha.

pekar på att man i Sverige bara styr drönare med hjälp av GPS – en teknik som inte kan användas i Ukraina i kriget mot Ryssland.

– Ni måste lära er att manövrera utan GPS och utan regleringar. Det gäller särskilt nattetid, för på natten är det svårt att se marken, det är svårare att se saker. Det fungerar inte alltid. Så man behöver lära sig att hantera drönaren utan att se den, bara med hjälp av kameran

Spontant känns det ju som att han har rätt på dessa punkter. I Sverige har vi liten befolkning, och har traditionellt försökt kompensera för det med moderna system och hög kvalitet i träningen, men med drönarteknik fortfarande i sin linda så är nog kvantitet viktigare.

Så träna alla värnpliktigta plus antagligen hemvärnet i drönarflygning, även under svåra förhållanden utan hjälpande teknologi. Se till att massproducera någon mindre drönare, så att inte 'ammunitionen' som de säger tar slut direkt. Även det är troligen otillräckligt för en liten befolkning som Sveriges. Troligen måste varje Svensk lära sig att hantera svärmar av drönare på egen hand.

Den massiva utbildningsinsatsen det hade krävts för att genomföra detta känns svår att lyckas med ärligt talat.

Med tanke på hastigheten i utvecklingen så kommer det alla gånger att vara obsolet kunskap när Hemvärnet är klara. Tror alla gånger att fullständigt autonoma drönare är strax runt knuten vilket borde minska behovet av operatörer drastiskt.
Citera
2026-05-10, 23:39
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Förvånar mig inte ett dugg. I Sverige så gör man aldrig något ordentligt. Jag tror man fortsätter ha inställningen att "det händer inte ändå".

Så lägger man pengarna på löner, ersättningar och bonusar för politiker och tjänsteman i vanlig ordning.
Säg det till Jas Gripen
Citera
2026-05-10, 23:40
Medlem
Rumpkorvens avatar
Vi borde köpa Ukrainska drönare
Citera
2026-05-11, 02:48
Medlem
De vill bara sälja in sina egna grejor (som f ö oftast byggs med västligt stöd) och säkra bilden av att de är "the Only Game in Town".
Citera
2026-05-11, 02:56
Medlem
Klarlacks avatar
www.svd.se/a/0pB7zE/ukrainska-dronarpilotens-harda-dom-mot-svenska-ovningen

"Försvarsmakten: ”Pågår väldigt mycket”

Henrik Bjelkow är ansvarig för Försvarsmaktens anskaffning av drönare. Till SvD säger han att Sirko har ”helt rätt i sin kritik”– men tillägger att övningen i fråga är en ”tillrättalagd filmning” gjord i pr-syfte och att Försvarsmakten i ett sådant sammanhang inte kan visa hur man övar avancerat eller tänker taktiskt.

Samtidigt bekräftar han att det som syns i videon i stort är en representativ övning för värnpliktiga, men för stående förband med kontinuerligt tjänstgörande personal har utbildningen ett annat innehåll.

Bild
”Vi har en stor beskickning i Ukraina med militär personal”, säger Henrik Bjelkow som är ansvarig för Försvarsmaktens anskaffning av drönare. Foto: Paul Wennerholm

Målet med övningen är enligt honom att öva värnpliktiga soldater i grunderna i bland annat ordergivning. Bunkrarna är öppna för att befälen lättare ska kunna se in i dem och lära ut bättre...."
Citera
2026-05-11, 03:26
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Säg det till Jas Gripen

JAS är från en tid då Sverige faktiskt gjorde saker ordentligt. Nu är det mest kvar av slentrian och de funderar ju på att lägga ner det. Precis som Sverige är och jag säger.
Citera
2026-05-11, 04:16
Medlem
wtfuks avatar
Angående natokriget mot Ryssland.
Vad jag har förstått får ukrainska drönarkaptener bonus per död rysk soldat och lite mindre bonus för civila.
Ryssarna har enligt uppgift 3d tillverkning nära fronten för modifikationer av drönare.
Och har specialförband för 4 olika drönartyper
FörnödenhetsLeverans kamikaze spaning bombleverans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in