Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Det är väl 15 stycken?
Det skulle vara intressant hur många som tagit livet av sig på grund av gäddorna.
Läste du inte inte länken? Anhöriga får ju hjälp och stöd.
https://www.etc.se/inrikes/i-det-totala-kaoset-taenkte-jag-att-vi-alla-maaste-doe
Citat:
Deras prat om vård och stöd är bara lögner
https://arbetet.se/2022/06/09/patrik-sjobergs-skratt-visar-hur-dumpen-ser-pa-de-anhoriga-barnen/
Citat:
Kvinnan är väldigt tydlig med sitt avståndstagande från den före detta partnern och är lika tydlig i att ansvaret för hans beteende är bara hans. Men ansvaret för Dumpens uthängning? Det ligger rimligtvis hos Dumpens ansvariga utgivare.
Citat:
I en inspelning som Dagens ETC också publicerat hör man hur kvinnan, som i intervjun kallas Moa, försöker avkräva ansvar från Dumpen. Hon bemöts med hån. Patrik Sjöberg skrattar i bakgrunden och när Moa frågar om han skrattar åt henne skrockar han ”ja”. Det är så de verkligen behandlar anhöriga.
Citat:
Det är på något sätt helt ofattbart att två personer som varit utsatta för övergrepp själva, nu väljer att utsätta andra barn för övergrepp. För det är svårt att kalla det något annat, när de låter en publicering ligga kvar trots att det så uppenbart framgår att barnen till den uthängde drabbas. Varför tycker Dumpen att det är rimligt att just de här barnen ska offras?
Citat:
Men Sara Nilsson och Patrik Sjöberg ser bara den uthängde. För dem finns bara han och i samma ögonblick som de ser honom slutar han vara en människa. Han förvandlas till ett monster.
Citat:
De är förblindade av sitt eget hat mot förövare och övergreppsmän. På ett sätt kan jag förstå dem. Det är enkelt att fastna i hat. Det är betydligt svårare att försöka gå vidare. Men i hat kan inget konstruktivt komma. Dumpen är ett bevis på det. De eldar på sina följare. De ser en liten eld och kastar bensin på den. För dem är det inte viktigt vem det är egentligen som blir bränd.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1033370-patrik-sjoberg-skrattar-at-mammans-vadjan-efter-uthangning-pa-dumpen
Citat:
Pontus till Sara Nilsson för att fråga vad som krävs för en avpublicering, då hans barn inte ska riskera att trakasseras. Risken att hans barn utsätts för kallar Sara Nilsson för “rent kvalificerat skitsnack” och säger åt Pontus att “sluta gnälla”. Hon säger även att både Pontus och hans sambo “sliter på sin offerkofta”.
Citat:
Då börjar Patrik Sjöberg att skratta i bakgrunden, Sjöberg kallar Moa för “labil” och säger att hon “ger ett roligt intryck”, samt att hon borde bry sig mer om vad hennes snubbe håller på med.
Citat:
Nu är det så här! När jag växte upp var jag den enda som hade mörkt hår. Jag blev ofta trakasserad för det. Nu är det väldigt vanligt med mörkhåriga och det är helt otänkbart att trakassera någon för det. Nu är det också väldigt vanligt att barn är utsatta för övergrepp, att barn har en förövare till förälder. Och nu är det dags, att om ett barn blir retad för det, att vi som samhälle tar itu med den problematiken. Så offer vågar prata. Det ska inte vara någon skam. Det är upp till skolan att ta itu med det.
"Moa" sitter med bättre erfarenheter om de "stöd" som Dumpen ger.
Vill minnas en kvinna som försökt få kontakt där Stella skulle ringa tillbaks men aldrig gjorde.
Så vad Dumpen säger och vad de gör är inte alltid det samma. Jag har fått intrycket av att stöd till anhöriga är att prata med Stella på telefon. Men du ser ju själv ifrån intervjuer att det är inget stöd, dessa samtal borde bemötas med empati och stöd oavsett de tänker avpublicera eller inte. Men istället hörs hånskratt och kvinnan kallas labil. De snarare hånar henne snarare än att stötta henne igenom den grova tragedin och oro.
Sara i sista länken påpekar också att om barnen tar skada/blir mobbade i skolan är det skolans uppgift att lösa detta, inte deras. Även om det är de som orsakar problemet och skadan är det alltså skolan som skall ta itu med det. Där hon jämför med att hon har mörkt hår och fått utstå mobbing för detta. Två helt olika saker och mobbing kan leda till djupa sår och ärr. Alltså trauman, folk som varit utsatta för mobbing pratar inte alltid om det. Barn som utsätts för mobbing går i mörka tankar och somliga tar steget. Något som sara i den artikeln ser lätt på och viftar bort...