Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
Nu var ju inte frågan om Jonna kvalificerar sig eller inte utan hur Öberg uttalade sig.
Citat från ditt tidigare inlägg:
"Sen kommer det såklart att finnas möjlighet att genom resultat på uttagningsgrundande tävlingar kvalificera sig till världscup och VM under vintern"
Vad jag vet och kommer ihåg har A-lagsåkarna prioriterats till första VC-helgen men att det finns möjlighet för andra att kvalificera sig.
Alltså inget konstigt uttalande alls av Öberg.
Fast nu valde ju du att utelämna den sista delen i den mening som jag citerade (jag har fetat det utelämnade här):
Citat:
Sen kommer det såklart att finnas möjlighet att genom resultat på uttagningsgrundande tävlingar kvalificera sig till världscup och VM under vintern, så vi hoppas vi kommer få se mer av både Jonna och Alvar i vinter, säger Lars Öberg
Att Öberg uttalar sig så (att han hoppas att få se något av Jonna i världscupen kommande säsong och att han därmed inte ser Jonna som given i det svenska världscupslaget och på VM) istället för att säga att de välkomnar Jonna tillbaka i landslaget när tävlingssäsongen drar igång är ju det anmärkningsvärda.
En grundregel har ju varit att A-landslagsåkarna inte skall behöva formtoppa sig till den nationella premiären utan att de skall prioriteras till de första världscuphelgerna. Och till OS så tog man ut fem längdåkare redan i maj (dvs utan att presterat några resultat under OS-säsongen). Jag tycker detta är fullt rimligt (dvs att man väger in tidigare resultat i uttagningarna) men utifrån det du tidigare skrivit så tycker du att detta är felaktigt.
Jag anser är vår toppkvartett är så mycket bättre att än alla andra och därför skall Jonna och Linn få åka alla lopp de vill och Ebba och Frida skall få åka alla distanslopp de vill (och det utan att de åkt några särskilda uttagningslopp). Och detta gäller oavsett om man under försäsongen har varit med i A-landslaget eller inte.