2026-05-06, 22:16
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Kalla det vad ni vill med 2027 får vi ”und” väldigt fult namn!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QJrGRR/sa-ska-nya-underrattelsetjansten-heta

” Men utrikesminister Maria Malmer Stenergard vill istället likna den civila underrättelsemyndigheten vid det brittiska MI6 – känt som arbetsplats för den fiktiva agent James Bond.

– Den ska fokusera på civil utrikes underrättelseinhämtning. Med den här myndigheten breddar vi vår förmåga att svara mot den alltmer komplexa hotbild som vi ser, säger Malmer Stenergard”

Så vad tycker ni är ”und” ett charmigt namn som avskräcker? För de måste ju ett namn på en sådan myndighet göra!
Att få samma pondus som MI6 lär de aldrig få, men för f-n ett lite coolare namn kunde de valt. Man ska inte underskatta agenternas fåfänga=)
Citera
2026-05-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vart har du fått det här namnet "Mamma Mu" i från?

Goggla "Mamma Mu spionerar på kråkan"

Jag är top of the line

Finns i filmen

https://www.svtplay.se/video/j7Jav2N/mamma-mu/mamma-mu-gungar

Det är tf Nationella Säkerhetsrådgivaren.
Citera
2026-05-06, 22:36
Medlem
Känns svårt att tro att det blir en grej mer än gött med anslag. Börja nu, 2026?
Citera
2026-05-06, 22:43
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
StormuftinMagda är väl inte helt ute och cycklar.

Det är många politiker och främst på högerkanten som svär trohet till sionismen, öppet eller dolt, man lyder och knäböjer för pengar som härstammar från New York.

Nu har vi alltså gått från "judarna styr allt, inklusive svensk underrättelsetjänst" till "det finns högerpolitiker som springer sionisternas ärenden för pengar". Och inte heller detta tänker du (eller någon annan) leda i bevis?

Sionistlobbyn har massivt inflytande i USA. I Sverige, not so much.

Citat:
Vi har också rika judiska familjer som Benedicks (+Wallenberg), Heckscher, Josephson, Bonnier och Marcus och en del ägande sker genom stiftelser och blir då svårt att spåra rikedomar i.

Nu har vi alltså gått från "judarna dominerar Sveriges näringsliv" till "det finns rika judiska familjer i Sverige".

Med undantag för Bonnier är ingen av de familjer du nämner särskilt inflytelserik idag. Benedicks existerar inte som maktfaktor inom näringslivet, och kopplingen Benedicks-Wallenberg har jag redan påvisat hur absurt betydelselös den är. Heckschers har aldrig varit en finansfamilj och deras inflytande idag är... vad, en (1) opinionsbildare av rang? Josephsons sysslar mest med konst, litteratur och teater, och har inget inflytande över svenskt näringsliv eller politik. Familjen Marcus känner jag inte ens till, men jag sätter min högra hand på att det inte handlar om några tungviktare.

Jaja, naturligtvis kan man tro att judar egentligen äger det mesta genom stiftelser i Luxemburg eller något. Vilket aldrig kan bevisas eller motbevisas.

Citat:
En ny säkerhetstjänst som ska likna CIA eller Mi6 är bara en barnslig dröm från högern. Vi har inga möjligheter att driva en egen geopolitik utan blir underställda USA där. Det blir i stort sett nu en öppen koppling till CIA och det kanske inte spelar någon roll nu då vi numera är medlemmar i NATO och inte "neutrala".

Nu har vi alltså gått från "Mossad styr svensk underrättelsetjänst" till "Sveriges underrättelsetjänst kommer att stå på samma sida som våra Nato-allierade".

Ridå.
Citera
2026-05-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vilken fruktansvärd utveckling. Regimen får ytterligare ett verktyg att terrorisera medborgarna med.

Tanken är väl att dom ska jobba med utländska hot.
Citera
2026-05-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viruse
De ska inte spana på någon inom Sveriges gränser alls är väl tanken.
Tanken är väl att spana på något som de ser intressant värt att undersöka.
Citera
2026-05-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Nu har vi alltså gått från "judarna styr allt, inklusive svensk underrättelsetjänst" till "det finns högerpolitiker som springer sionisternas ärenden för pengar". Och inte heller detta tänker du (eller någon annan) leda i bevis?

Sionistlobbyn har massivt inflytande i USA. I Sverige, not so much.

Nu har vi alltså gått från "judarna dominerar Sveriges näringsliv" till "det finns rika judiska familjer i Sverige".

Med undantag för Bonnier är ingen av de familjer du nämner särskilt inflytelserik idag. Benedicks existerar inte som maktfaktor inom näringslivet, och kopplingen Benedicks-Wallenberg har jag redan påvisat hur absurt betydelselös den är. Heckschers har aldrig varit en finansfamilj och deras inflytande idag är... vad, en (1) opinionsbildare av rang? Josephsons sysslar mest med konst, litteratur och teater, och har inget inflytande över svenskt näringsliv eller politik. Familjen Marcus känner jag inte ens till, men jag sätter min högra hand på att det inte handlar om några tungviktare.

Jaja, naturligtvis kan man tro att judar egentligen äger det mesta genom stiftelser i Luxemburg eller något. Vilket aldrig kan bevisas eller motbevisas.

Nu har vi alltså gått från "Mossad styr svensk underrättelsetjänst" till "Sveriges underrättelsetjänst kommer att stå på samma sida som våra Nato-allierade".

Ridå.
Jag skrev: "StormuftinMagda är väl inte helt ute och cycklar." så helt rätt anser jag kanske inte heller avändaren är så lägg inte ord i min mun.

Högern följer och lyder makten med pengarna var dom än må vara, idag är det New York, imorgon något annat land eller stad. Sionistlobbyn behöver inget inflytande i Sverige för vi lyder ju automatisk allt USA gör ändå, det är så med svaga vasaller.

Jag skrev att det finns rika judiska familjer och dom har inflytande också, det har alltid pengar och kontakter. Det är alltså inte mer eller mindre betydelselösa 10 i topp som är intressanta utan familjer som skaffat sig kontakter och inflytande under århundraden. Bonnier känner alla till och sen har vi ju Wallenberg och Benedicks men också Raoul Wallenberg så nog har den familjen kopplingar till judar och sionism. Rika judar i Sverige håller låg profil och en gång hade vi Harry Schein som viskade i Palmes öra och vilka som viskar idag vet jag inte men till Israel åker politikerna och skakar hand med folkmördarna.

Det här är vad jag tycker och du kan tycka och försvara stackars svaga judar med dess politiker hur mycket du vill och egentligen bryr jag mig inte för det ser likadant ut i hela väst där sionister fått inflytande. I USA har vi Larry Ellison, Mark Zuckerberg, Michael Dell, Steve Ballmer, Michael Bloomberg, Larry Page, Sergey Brin ... och dom tar gärna kontroll över media och sedan politiker via AIPAC och CUFI som sedan hamnade i Jeffrey Epsteins honugsfällor och resultaten ser vi idag.

Du skriver ofta "Nu har vi alltså gått från ..." jag är inte användaren StormuftinMagda men det verkar du inte begripa.

Nej jag skrev att en sådan underrättelsetjänst skulle blir underställda USA som också styr NATO med sin makt. Vi är ett litet land som inte har någon egen geopolitik och därför egentligen inte behöver ett "Mi6" som är aktiv i andra länder som med tex. statskupper. Om Mossad styr vår svensk underrättelsetjänst vet jag inte men att USA med CIA haft inflytande i årtionden vet jag.

Hetsa inte upp dig för mycket nu jag gillar helt enkelt inte dårar som Benjamin Netanyahu och övriga högerextremister i Knesset som håller på med folkmord och bombningar av andra länder istället får att förhandla fram en lösning med Palestina, dom stal ju trots allt deras land och har plågat dom sedan dess.
Citera
2026-05-07, 14:31
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag skrev: "StormuftinMagda är väl inte helt ute och cycklar." så helt rätt anser jag kanske inte heller avändaren är så lägg inte ord i min mun.

Högern följer och lyder makten med pengarna var dom än må vara, idag är det New York, imorgon något annat land eller stad. Sionistlobbyn behöver inget inflytande i Sverige för vi lyder ju automatisk allt USA gör ändå, det är så med svaga vasaller.

Jag skrev att det finns rika judiska familjer och dom har inflytande också, det har alltid pengar och kontakter. Det är alltså inte mer eller mindre betydelselösa 10 i topp som är intressanta utan familjer som skaffat sig kontakter och inflytande under århundraden. Bonnier känner alla till och sen har vi ju Wallenberg och Benedicks men också Raoul Wallenberg så nog har den familjen kopplingar till judar och sionism. Rika judar i Sverige håller låg profil och en gång hade vi Harry Schein som viskade i Palmes öra och vilka som viskar idag vet jag inte men till Israel åker politikerna och skakar hand med folkmördarna.

Det här är vad jag tycker och du kan tycka och försvara stackars svaga judar med dess politiker hur mycket du vill och egentligen bryr jag mig inte för det ser likadant ut i hela väst där sionister fått inflytande. I USA har vi Larry Ellison, Mark Zuckerberg, Michael Dell, Steve Ballmer, Michael Bloomberg, Larry Page, Sergey Brin ... och dom tar gärna kontroll över media och sedan politiker via AIPAC och CUFI som sedan hamnade i Jeffrey Epsteins honugsfällor och resultaten ser vi idag.

Du skriver ofta "Nu har vi alltså gått från ..." jag är inte användaren StormuftinMagda men det verkar du inte begripa.

Nej jag skrev att en sådan underrättelsetjänst skulle blir underställda USA som också styr NATO med sin makt. Vi är ett litet land som inte har någon egen geopolitik och därför egentligen inte behöver ett "Mi6" som är aktiv i andra länder som med tex. statskupper. Om Mossad styr vår svensk underrättelsetjänst vet jag inte men att USA med CIA haft inflytande i årtionden vet jag.

Hetsa inte upp dig för mycket nu jag gillar helt enkelt inte dårar som Benjamin Netanyahu och övriga högerextremister i Knesset som håller på med folkmord och bombningar av andra länder istället får att förhandla fram en lösning med Palestina, dom stal ju trots allt deras land och har plågat dom sedan dess.

Ok, ber om ursäkt om jag fick det att låta som om du höll med StormuftinMagda rakt av. Likväl försvarade du hens slutsatser till viss del, så om jag ska sammanfatta mina frågor på ett mer rättvisande sätt:

Du anser inte att det är att vara ute och cykla, när man tolkar "det finns högerpolitiker som springer sionisternas ärenden för pengar", "det finns rika judiska familjer i Sverige" och "Sveriges underrättelsetjänst kommer att stå på samma sida som våra Nato-allierade" (eller för den delen "sionistlobbyn har stort inflytande i USA" och "flera av de största aktörerna i den globala ekonomin är judar") som bevis för att Mossad styr svensk underrättelsetjänst och det svenska näringslivet domineras av judiska hardcore-sionister?

Och läste du inte vad jag skrev om de utpekade judiska storspelarna i svenskt näringsliv? Benedicks är helt betydelselösa idag. Wallenbergs kopplingar till judar består av att en kusin till ägarfamiljen, som gick ur tiden 1945, hade en mormors farfar, invandrad i slutet av 1700-talet, som var en judisk kristen konvertit. De andra har aldrig varit mer än småspelare. Och då faller du tillbaka på "jamen, de har säkert hemliga kontakter".

Hur många svenska politiker åker till Israel under en femårsperiod? Jag har inte räknat efter men gissar på under 10 procent baserat på AI-svar och magkänsla. Vad är din gissning?

Jag gissar vidare att i runda tal hälften så många besöker Palestina - och att de som gjort det generellt sett är avsevärt mer engagerade för den palestinska saken än Israel-besökarna är för den israeliska. Har dessa "svurit trohet till Palestina"? Om inte, vänligen motivera varför du gör den åtskillnaden.

Jag har inte ett problem med kritik mot judar, så länge den är rimlig och faktabaserad. Alldeles för mycket av den är inte det.

Och jag tror inte att Mossad styr svensk underrättelsetjänst.
Senast redigerad av Threadkiller 2026-05-07 kl. 14:34.
Citera
2026-05-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovsnuss
haha herregud tror du underrättelseverksamhet är som på film?? CIA är en samling psykopater eller folk med psykopatiska tendenser, visst finns tungt militärutbildade människor där men det går ut på mord,desinformation och manipulation.
För rikets säkerhet så är det givetvis tillåtet med alla medel. När folk hör Mossad kissar dom ner sig, när dom hör UND så bajsar dom på sig.
Citera
2026-05-07, 16:35
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDenchman
Tanken är väl att dom ska jobba med utländska hot.

Tanken är säkert god, det brukar den vara. Men ett spetsverktyg i händerna på den ständigt misslyckande svenska staten kommer i bästa fall efterlikna fadäserna i spionparodin Johnny English och i värsta fall sluta med kärnvapenkrig med Ryssland. Kanske någon form av kombination därav. Den svenska regimen är det enda reella hotet mot Sverige.
Citera
2026-05-07, 17:10
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Det handlar förmodligen om att skapa en smidigare liaison för CIA nu när vi är en ockuperad lydstat åt den värsta terrorstaten i historien. De svenska liberalerna känner sig nog lyriska över att få agera dörrmatta åt herrarna i väst.
Citera
2026-05-07, 18:37
Medlem
Det här tror jag är en reaktion på att USA allt mer har visat sig vara en opålitlig allierad och partner i underrättelsepartnerskap. Vi går mot en allt mer självständig underrättelse och informationstjänst där allt är mer hemligt och görs först och främst för Sveriges bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in