2026-05-06, 13:55
Medlem
Mondhers avatar
https://www.flashback.org/sok/?query=Intelligens+&userid=1348519&search_post=0&s p=0&date_from=2000-01-01&date_to=2026-05-06&so=pd

Lite osäker om länken kommer fungera eller om den fungerar bara för mig (eller ev bara för inloggade besökare) men den är iallafall en länk till några trådar jag har skrivit om intelligens.

Idag presenterar jag en ny definition som jag aldrig förut kommunicerat (tydligen inte ens tänkt heller förrän idag)

Intelligens är hur mycket medveten man är om hur mycket man inte vet. Låt mig förklara: drt betyder inte att den som säger "jag vet ingenting" är smartast (även om han är genuin och mena det alltså) utan det betyder att hitta den perfekta balansen mellan det man vet och det man inte vet. Ju bättre man förstår vart exakt den linjen går bestämmer hur intelligent man är.

Diskutera!
Citera
2026-05-06, 14:01
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
att hitta den perfekta balansen mellan det man vet och det man inte vet. Ju bättre man förstår vart exakt den linjen går bestämmer hur intelligent man är.

Diskutera!
Du har fel, det kallas självmedvetenhet.
Intelligens är förmågan att förstå, lära sig, resonera och anpassa sitt tänkande och beteende för att effektivt lösa problem i nya situationer.
Citera
2026-05-06, 14:04
Medlem
kalkryggars avatar
Du verkar vara inne på den där vanliga grejen man brukar känna när man börjar lära sig något om ett ämnet så inser man hur mycket man inte kan om det. Det är alltså inte intelligens utan helt enkelt en insikt man får.

Det låter som att du börjar mogna lite som människa när du börjar känna dessa saker. Det är en bra insikt du har som du bör tänka mer på.
Citera
2026-05-06, 14:16
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du har fel, det kallas självmedvetenhet.
Intelligens är förmågan att förstå, lära sig, resonera och anpassa sitt tänkande och beteende för att effektivt lösa problem i nya situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du verkar vara inne på den där vanliga grejen man brukar känna när man börjar lära sig något om ett ämnet så inser man hur mycket man inte kan om det. Det är alltså inte intelligens utan helt enkelt en insikt man får.

Det låter som att du börjar mogna lite som människa när du börjar känna dessa saker. Det är en bra insikt du har som du bör tänka mer på.

Väldigt Väldigt konstigt faktiskt att ni ge såna här kommentarer. Jag länkar till typ 10 trådar där jag resonerar och försöker få fram en bra definition som fungerar och så kommer ni plötsligt och säga "nej men du ska inte tänka för då är du inte mogen. Vi vet och det är såhär enkelt. Se, vi är ju jättesmarta men du är en liten pojke som är vilse och försöker förstå". Snacka om ironi alltså.
Citera
2026-05-06, 15:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Väldigt Väldigt konstigt faktiskt att ni ge såna här kommentarer. Jag länkar till typ 10 trådar där jag resonerar och försöker få fram en bra definition som fungerar och så kommer ni plötsligt och säga "nej men du ska inte tänka för då är du inte mogen. Vi vet och det är såhär enkelt. Se, vi är ju jättesmarta men du är en liten pojke som är vilse och försöker förstå". Snacka om ironi alltså.
Men trots alla dina spamtrådar handlar ju denna tråd bara om den alldeles normala insikt man får när man börjar fördjupa sig inom ett område. Du har gått från Dunning-Kruger där du tror du vet allt när du bara vet en liten del, till insikten av hur lite du vet, och hur mycket det finns kvar att lära sig.
Det är förvisso ett intelligent beteende, men inte 'intelligens', och det är ett steg på vägen till ökad insikt.

Så du borde ta till dig de kommentarer du får, det vore intelligent.
Citera
2026-05-06, 18:04
Medlem
Så hur intelligent är man om man nästan ingenting vet och är medveten om detta, jämfört med någon som vet 10% mer och också är medveten om det han inte vet?
Citera
2026-05-06, 18:35
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men trots alla dina spamtrådar handlar ju denna tråd bara om den alldeles normala insikt man får när man börjar fördjupa sig inom ett område. Du har gått från Dunning-Kruger där du tror du vet allt när du bara vet en liten del, till insikten av hur lite du vet, och hur mycket det finns kvar att lära sig.
Det är förvisso ett intelligent beteende, men inte 'intelligens', och det är ett steg på vägen till ökad insikt.

Så du borde ta till dig de kommentarer du får, det vore intelligent.
Dig ska man egentligen inte ta på allvar men just denna gång är du förlåten sas. Så, jag som har ca 500 trådar där jag ställer filosofiska och psykologiska svar där jag medvetet provocerar och utmanar andra att ge mig en annan åsikt är dum men du och dom som vet exakt hur jag är och hur jag bör bli och att jag håller på att utvecklas och som är så självsäkra är smarta? Återigen, snacka om ironi.

Men låter mig säga en sak; du och dom kan inte förstå en sådan här text. Jag lovar att jag menar vad jag säger och jag lovar att jag inget illa menar. Utan på riktigt det finns tydliga skillnader i sättet att tänka som gör att jag och ni tre inte pratar om samma sak. Just här kan jag faktiskt ha bidragit själv till att det blivit lite otydligt (då jag inte kände mig nöjd med tråden men postade ändå) men jag ser ändå att sättet ni verkade förstå det har ingenting att göra med vad jag försökte förmedla. Såna skillnader kan t.ex vara att du tror att jag måste mena varje sak jag säger eller att tråden måste ha skrivits samma stund den postades eller att jag nödvändigtvis måste faktiskt tro på det jag säger eller har andra skäl etc. Listan kan göras lång.

Och ja, jag kanske tror att jag är lite smartare än andra men det är för att det är tydligt att jag pratar om en layer som jag sällan ser speglas i svaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Så hur intelligent är man om man nästan ingenting vet och är medveten om detta, jämfört med någon som vet 10% mer och också är medveten om det han inte vet?

Det här låter intressant men jag är så trött efter att ha skrivit den första kommentaren så jag får be om att få återkomma.
Citera
2026-05-06, 20:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Antingen så begriper du inte det jag skrev eller så citerade du fel. Alternativt så är du handikappad i begåvningen.

Det där va inte vad jag sade.
Citera
2026-05-06, 20:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Dig ska man egentligen inte ta på allvar men just denna gång är du förlåten sas. Så, jag som har ca 500 trådar där jag ställer filosofiska och psykologiska svar där jag medvetet provocerar och utmanar andra att ge mig en annan åsikt är dum men du och dom som vet exakt hur jag är och hur jag bör bli och att jag håller på att utvecklas och som är så självsäkra är smarta? Återigen, snacka om ironi.

Men låter mig säga en sak; du och dom kan inte förstå en sådan här text. Jag lovar att jag menar vad jag säger och jag lovar att jag inget illa menar. Utan på riktigt det finns tydliga skillnader i sättet att tänka som gör att jag och ni tre inte pratar om samma sak. Just här kan jag faktiskt ha bidragit själv till att det blivit lite otydligt (då jag inte kände mig nöjd med tråden men postade ändå) men jag ser ändå att sättet ni verkade förstå det har ingenting att göra med vad jag försökte förmedla. Såna skillnader kan t.ex vara att du tror att jag måste mena varje sak jag säger eller att tråden måste ha skrivits samma stund den postades eller att jag nödvändigtvis måste faktiskt tro på det jag säger eller har andra skäl etc. Listan kan göras lång.

Och ja, jag kanske tror att jag är lite smartare än andra men det är för att det är tydligt att jag pratar om en layer som jag sällan ser speglas i svaren.

Det här låter intressant men jag är så trött efter att ha skrivit den första kommentaren så jag får be om att få återkomma.
Många ord, nen väldigt lite content. Att du skrivit många trådar om dina tonårsfunderingar om filosofi gör dig varken vis, eller till en filosof.
Men du skriver mycket, det ger jag dig. Kvantitet före kvalitet.

Om du inte blir förstådd ligger problemet hos dig.

Dina fantastiska tankar kanske inte är så fantastiska, eller unika, trots allt.
Vi har alla varit tjugo och ägt världen när vi upptäckte den för första gången.
Citera
2026-05-06, 21:13
Medlem
Citat:

Har också tänkt liknande, men inte att det skulle vara intelligent, snarare ett faktum. Världen består till 99 procent av okunskap, omedvedenhet, oerfarenhet, det är den största entiteten när man vistas utomhus till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in