2026-05-06, 07:19
Medlem
GormDenGamles avatar
De ger sig inte trots dödsfall och ålderdom.
Den 10:e juli släpper de ett nytt album - ”Foreign Tongues”.
Citat:
Foreign Tongues is the upcoming twenty-fifth studio album by the British rock band the Rolling Stones, planned for release on 10 July 2026. The lead single "In the Stars" was released through YouTube on 5 May 2026 along with the single "Rough and Twisted" previously physically released only in extremely limited quantities three and a half weeks earlier.
Vad tror ni? Håller de än?

YouTube-släpp:
https://youtu.be/MrugmCIpAcA?is=eg0qdHDhaJH-vu8x
Spotify:
https://open.spotify.com/prerelease/28H9obsFdVP3zebcoGGg7s?si=NUo3GqcdSGuejt7w0Nz4dg
Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Tongues

Nyaste singlarna från albumet:
”Rough and twisted”:
Spotify - Youtube
”In the stars”:
Spotify - Youtube
Senast redigerad av GormDenGamle 2026-05-06 kl. 07:40.
Citera
2026-05-06, 08:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Lyssnade på singeln igår. Inte deras starkaste låt.

Reflekterade över ljudbilden. Lät som en ekokammare. Men de har alltid haft konstiga inslag i ljudet.

Reflekterade över att de nu bara är tre.
Citera
2026-05-06, 08:48
Avslutad
The Rolling Stones levererar som vanligt, ikonisk.

https://popmuzik.se/182966/the-rolling-stones-in-the-stars/
Citera
2026-05-06, 09:50
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
De ger sig inte trots dödsfall och ålderdom.
Den 10:e juli släpper de ett nytt album - ”Foreign Tongues”.

Vad tror ni? Håller de än?

Härligt med ett klassiskt och legendariskt band som fortsätter trots motgångar.

Tråkigast var väl Led Zeppelin som helt lade av när trummisen dog, och han är nog en av jordens mest överskattade trummisar.

Känns som Bonham hade kunnat ersättas med tusen andra trummisar som bara hade gjort Zeppelin bättre.

Kul att gubbarna i Stones fortfarande kan leverera, om ett decennium kommer kanske ett nytt album igen och de turnerar med rullatorer på scen, det hade varit kul.
Citera
2026-05-06, 11:00
Medlem
Geomeisters avatar
Skönt att gubbarna fortfarande slänger på nytt.

Rough And Twisted lite mer blues.

In the Stars lite poppigare mer radioanpassat.

Blir att lyssna en del på dessa
Citera
2026-05-06, 11:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Lyssnade på singeln igår. Inte deras starkaste låt.

Reflekterade över ljudbilden. Lät som en ekokammare. Men de har alltid haft konstiga inslag i ljudet.

Reflekterade över att de nu bara är tre.
De är två originalmedlemmar. Ronnie kom ju med efter att Mick Taylor lämnat.
Darryl Jones har dock spelat bas med dem minst lika länge som Wyman gjorde.
Steve Jordan spelade lade trummor med Keith innan han hoppade in i Stones på förra skivan och turnén.

Tycker musiken låter lovande, får se om albumet toppar Hackney Diamonds.
Citera
2026-05-06, 12:00
Medlem
grungewhores avatar
Sist jag hörde något "nytt" från Stones var "Bridges to Babylon" (1997), hade en chef som var besatt av Stones och vi hade en mycket äldre kollega som faktiskt kände Stones sedan deras tidiga besök i Sverige på 60-talet, så jag gav det en ärlig chans.

Tyckte den då var lite intetsägande, men när jag nu lyssnar på några spår för att jämföra så var den ju oerhört vital i jämförelse. Den här singeln låter som något man hör på en sketen bluesbar nånstans i Nowhere Town, Kansas, med kryddning vid mixerbordet. Habilt framfört men bakgrundsmusik till en omgång pool med en ljummen Coors i handen
Citera
2026-05-06, 12:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Härligt med ett klassiskt och legendariskt band som fortsätter trots motgångar.

Tråkigast var väl Led Zeppelin som helt lade av när trummisen dog, och han är nog en av jordens mest överskattade trummisar.

Känns som Bonham hade kunnat ersättas med tusen andra trummisar som bara hade gjort Zeppelin bättre.

Kul att gubbarna i Stones fortfarande kan leverera, om ett decennium kommer kanske ett nytt album igen och de turnerar med rullatorer på scen, det hade varit kul.
Men vare sig han var överskattad eller inte var hans trumljud en stor del i led zeppelins sound.
Jag tyckte det var fint att skiljas där och då.

Jag köpte "In trough the outdoor". Sista skivan. Den är bra och har spelats mycket men de var i princip över som nyskapande.

Vad har deep purple gjort efter mark 2 återförenades (och splittrats igen). Tjänat pengar ja.

The magic was gone

Stones höll länge, en bra bit in på 70-talet. Efter det har man varit ok. Kunnat fylla ut och förnya uppträdanden med bra men inte magiska låtar.
Citera
2026-05-07, 16:15
Medlem
Europes avatar
Har nu lyssnat på de två låtarna, samt då Stones var mina barndomsidoler, så kommer jag lyssna på plattan, men jag förväntar mig inte direkt några överraskningar. Senast de verkligen gav ut något på toppnivå var väl Angie och Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker) på albumet Goat Head Soup 1973, 53 år sedan, och inte heller det albumet var jämnt och lika bra som de föregående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in