2026-05-05, 17:07
Medlem
Vilka märken bör man satsa på?
Jag kollar nu på en toshiba 4tb hårddisk, inget ssd skit från irak eller var fan dom är från.
Är toshiba bra på externa hårddiskar?

Har sett andra namn också som jag inte känner igen, typ WD elemnts och seagate men vet inte hur bra dom är.

Siktar på kring 4-5TB annars blir den så dyr samt det är inte så bra att ha en för stor hårddisk så man samlar allt på samma ställe ifall den skulle gå sönder.
Är mest bilder och videor från kamera och drönare jag kommer ha på hårddisken.
Citera
2026-05-05, 17:13
Medlem
JustTrollings avatar
Finns bara tre tillverkare, och alla håller ungefär lika bra / dåligt.

Är snarare vissa specifika modeller hos en tillverkare som får rykte om sig att hålla antingen bra eller dåligt.

Däremot små diskar håller ofta sämre, både små som i 2.5" och små som i låg lagringskapacitet.
Citera
2026-05-05, 17:20
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Kollade nyss vilken jag hade, de var en Toshiba så den är bra, har haft den i flera år minns inte när jag köpte den, men Toshiba är bra enligt mig....
Citera
2026-05-05, 17:21
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Finns bara tre tillverkare, och alla håller ungefär lika bra / dåligt.

Är snarare vissa specifika modeller hos en tillverkare som får rykte om sig att hålla antingen bra eller dåligt.

Däremot små diskar håller ofta sämre, både små som i 2.5" och små som i låg lagringskapacitet.

Hej JustTrolling,

Nja, det finns inte bara tre tillverkade av ovan nämnda hårddiskar med ovan nämnda lagringskapacitet. Jag skulle uppmana dig att vidga dina vyer, utforska saker du inte känner till - på så sätt kommer du att se vilken fantastisk och vilken stor värld vi lever i med mer saker än vad som finns i din kunskapsbank.

TS: SeaGate är min personliga rekommendation, det jag använder för att ladda ner material på och sedan gömma i ett kassaskåp.

La Cie är också ett populärt märke bland personer som håller på med grafisk design och musik.

Adata har jag hört mycket bra om, erbjuder en stor drös olika lagringskapaciteter.

Silicon Power Armor har bra hållbarhet rent ytligt, precis som La Cie.

WD, SanDisk och Toshiba är pålitliga leverantörer med bra garantier.
Citera
2026-05-05, 17:46
Medlem
triptykens avatar
Dom är alla rötna och man får se det som en jävla vinst om dom håller. Den jag har ett uråldrigt har gått bra i 15 år men jag skulle ljuga dig upp i nyllet om jag sa att jag litar på skiten. Den kan pajja om 100 år, 100 timmar eller i detta nu.
Citera
2026-05-05, 18:13
Medlem
Beror bla på formfaktor och tillverkare, 3,5" eller 2,5", i stort sett alla 2,5" diskar är SMR, vilket är sämre än CMR på de flesta sätt, tyvärr är numera även 3,5" diskar i mindre storlekar (under 10-12TB) även dom SMR.
"CMR (Conventional Magnetic Recording) and SMR (Shingled Magnetic Recording) are HDD technologies. CMR offers superior performance and reliability for active, daily use and RAID, using parallel tracks. SMR overlaps data tracks, offering higher capacity and lower costs, but suffers from significantly slower sustained write speeds, making it suitable only for cold storage, backups, and archives."
Senast redigerad av Nypan-sr 2026-05-05 kl. 18:15.
Citera
2026-05-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Hej JustTrolling,

Nja, det finns inte bara tre tillverkade av ovan nämnda hårddiskar med ovan nämnda lagringskapacitet. Jag skulle uppmana dig att vidga dina vyer, utforska saker du inte känner till - på så sätt kommer du att se vilken fantastisk och vilken stor värld vi lever i med mer saker än vad som finns i din kunskapsbank.
Jag är inte JustTrolling, men hen har en poäng. En extern hårddisk består av en låda, ett litet kretskort med en USB-adapter, och sen den egentliga hårddisken som typiskt är en helt vanlig intern hårddisk. Det är den senare som brukar gå sönder, inte lådan eller USB-adaptern. La Cie, Adata, Silicon Armor Data och Sandisk är inte tillverkare av den egentliga hårddisken – de köper från de stora tillverkare som finns, sätter den i en låda, och säljer/marknadsför.

Seagate, WD och Toshiba har däremot egen tillverkning av egentliga hårddiskar. Seagate och WD har historiskt haft stora problem med vissa modeller, så där ligger det helt klart något i att det är vissa modeller man ska se upp för snarare än tillverkaren i sig. Minns inget sådant om Toshiba, och det är möjligt att de är bättre. Här är statistik från 2025 där Seagate och WD toppar listorna för de allvarligaste felen, där Toshiba lyser med sin frånvaro. Dock finns de representerade på topplistan för de minst allvarliga felen "bad sector failures (100% recovery)" med några modeller:

https://www.payam.com.au/hard-drive-failure-statistics-2025/

Detta gäller snurrande mekaniska hårddiskar av traditionell typ, eftersom det implicit var sådana TS efterfrågade. För SSD:er är det lite annorlunda.
Citera
2026-05-05, 18:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
TS: SeaGate är min personliga rekommendation, det jag använder för att ladda ner material på och sedan gömma i ett kassaskåp.
seagate är i särklass sämsta tillverkaren jag använt sen mitten av 90-talet, till och med ibm deathstar har fungerat bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jag kollar nu på en toshiba 4tb hårddisk,
Har 2st toshiba 14TB, rätt högljudda men iövrigt inget att klaga på

googla, finns lite data från datacenter som ger en fingervisning om vad som håller bättre och sämre, denna listan rä 1år gammal finns nyare.
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q2-2025/
Citera
2026-05-05, 19:25
Medlem
Har 7 st MG09 18TB, tycker dom är både tysta och svala, enda diskar jag haft problem med är några Seagate.
Citera
2026-05-05, 19:28
Medlem
Melange5738s avatar
När det rör Western Digital så får man absolut inte köpa det billigaste, tror det är Red Star som är rent skit.
Citera
2026-05-05, 20:02
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Hej JustTrolling,

La Cie är också ett populärt märke bland personer som håller på med grafisk design och musik.

Adata har jag hört mycket bra om, erbjuder en stor drös olika lagringskapaciteter.

Silicon Power Armor har bra hållbarhet rent ytligt, precis som La Cie.

WD, SanDisk och Toshiba är pålitliga leverantörer med bra garantier.
Nej. Det finns tre tillverkare av hårddiskar;

1. Seagate
2. Western Digital (WD)
3. Toshiba

Alla andra tillverkare ha antingen lagt ner, eller fått sina tillgångar uppköpta av en av ovan 3 nämnda tillverkare.

Sedan kan dessa tillverkare av hårddiskar sälja diskar under flera olika varumärken, och sälja diskar till tredjepartföretag.

LaCie är bara ett varumärke som ägs av Seagate.

Sandisk var ägt av WD tills förra året. WD sålde en del externa WD-diskar under Sandisk-branding. Nu säljs inte hårddiskar som Sandisk.

Jag har en disk som såldes som "Sandisk G-DRIVE" som såklart är en WD, men WD ägde då varumärkena Sandisk och G-DRIVE. Det handlar bara om att maximera värdet av sina varumärken. Disken är en WD, tillverkad av WD, såld av WD.
Citera
2026-05-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
seagate är i särklass sämsta tillverkaren jag använt sen mitten av 90-talet, till och med ibm deathstar har fungerat bättre.

Har 2st toshiba 14TB, rätt högljudda men iövrigt inget att klaga på

googla, finns lite data från datacenter som ger en fingervisning om vad som håller bättre och sämre, denna listan rä 1år gammal finns nyare.
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-q2-2025/

Är dt skillnad på hur länge dom håller beroende på hur många GB dom har?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in