2026-05-05, 08:38
Medlem
Som många har klurat ut idag är vårt finansiella system vi har ohållbart. Det är bara en tidsfråga hur länge det håller.
Jag anser vi är riktigt nära slutet nu, kanske redan i år som de kan brista.
Vad jag har förstått så de som styr världen var planen alltid att crasha detta system för att starta ett nytt där du antingen går med i det eller blir helt utanför och förlorar allt du "äger".
De pratas om att den nya valutan kommer bli en CBDC och de flesta länder har redan utvecklat eller håller på att utveckla dessa.

Så min fråga är till alla flashbackare är: vad kommer du göra? Kommer kämpa mot detta eller kommer du ta del av det?
Och om du vill kämpa emot detta hur skulle du göra, vad gör
du när du inte kan köpa mat i affärerna längre?

Som vanligt så är fårskocken helt ovätandes vad som väntas och kör på som vanligt bara..

Jag såg hur majoriteten gjorde under covid och därför har jag inga hopp om att folk kommer motstå detta.
Nu står mycket mer på spel; alltså att förlora allt som de jobbat för hela deras liv och eventuellt svälta.
Citera
2026-05-05, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Som vanligt så är fårskocken helt ovätandes vad som väntas och kör på som vanligt bara..
Vad menar du att man ska göra? Man lär väl kunna växla sin fiatvaluta, och börsbolagen blir knappast mindre värde vid ett byte.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-05 kl. 08:53. Anledning: Stavning.
Citera
2026-05-05, 08:51
Medlem
bithaxs avatar
Hade varit jäkla skönt om samhället brakade samman så man fick en anledning att flytta ut på landet och leva ett enklare liv.
Citera
2026-05-05, 08:59
Medlem
Citat:
Som många har klurat ut idag är vårt finansiella system vi har ohållbart. Det är bara en tidsfråga hur länge det håller.
Jag anser vi är riktigt nära slutet nu, kanske redan i år som de kan brista.
Vad jag har förstått så de som styr världen var planen alltid att crasha detta system för att starta ett nytt där du antingen går med i det eller blir helt utanför och förlorar allt du "äger".
De pratas om att den nya valutan kommer bli en CBDC och de flesta länder har redan utvecklat eller håller på att utveckla dessa.

Så min fråga är till alla flashbackare är: vad kommer du göra? Kommer kämpa mot detta eller kommer du ta del av det?
Och om du vill kämpa emot detta hur skulle du göra, vad gör
du när du inte kan köpa mat i affärerna längre?

Jag såg hur majoriteten gjorde under covid och därför har jag inga hopp om att folk kommer motstå detta.
Nu står mycket mer på spel; alltså att förlora allt som de jobbat för hela deras liv och eventuellt svälta.
Det saknar betydelse vad makten kallar valutan eller hur upplägget är. Det är (och kommer alltid vara) samma sak ändå, oavsett om det är papperssedlar och kopparmynt, digitala kronor och ören eller "en CBDC" (aldrig hört talas om innan och det intresserar mig inte jättemycket).

Jag kommer göra som jag gjort de senaste åren efter jag kommit till insikt: läsa mer om saker som intresserar mig, filosofera, skriva, sträva efter ett inre lugn. Det som sker, sker.
Citera
2026-05-05, 09:01
Medlem
Intressant frågeställning men som du själv skriver kommer ingen här att förstå innebörden med en digitalt centralt styrd valuta. Banker kommer att bli överflödiga i detta scenarion. ALLT rörande ekonomi kommer att kunna kontrolleras, styras, stoppas, förhalas och så vidare.

Det är vår frihet det handlar om men vi får se vilka kluriga svar du kommer att få här.

Bästa vore ju att flytta ut och köpa upp sig på diverse nödvändiga grejjer. Saker man kan byta med.
Citera
2026-05-05, 09:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Hade varit jäkla skönt om samhället brakade samman så man fick en anledning att flytta ut på landet och leva ett enklare liv.

Du kan ju flytta till landet redan nu, vad hindrar dig?
Citera
2026-05-05, 09:29
Medlem
Citat:
Har du någon länk till någon beskrivning på hur det är ohållbart. Det borde väl finnas.

Jag tänker mig att vi som inte "klurat ut" det skulle kunna läsa oss till förutsättningarna för din trådstart.
Citera
2026-05-05, 09:32
Medlem
Samoupravleniees avatar
Att en hemlig grupp planerar en sorts global krasch låter för orealistiskt i mina öron. Det är mer en fråga om hur de agerar ekonomiskt.

Kapitalismen är i sin natur instabil och kriser är ett återkommande inslag pga överproduktion, skulder/lån, ojämlikhet osv. CBDC är bara ett verktyg för kontroll där det vore bättre att den kontrollen ersätts med ett system som planerar efter en jämlik fördelning.

Att du vill ensamt preppa är en reaktion på det du lärt dig av kapitalisterna dvs att du är ensam, isolerad, svag och en individ. Istället bör du organisera dig med dina kamrater och utmana makten i samhället genom folkligt ägande. Det är tillsammans man löser det.

Vi ser nu hur priser fluktuerar då kapitalisten låter folket ta smällen och skyddar sig själv genom att säga att marknaden är dålig. Vi ska inte vara beroende av en marknad i kris och det går att bygga system för att stoppa det tex ransonering.
Citera
2026-05-05, 09:35
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Och om du vill kämpa emot detta hur skulle du göra, vad gör du när du inte kan köpa mat i affärerna längre?

Tolkar frågeställningen som "när du inte tillåts köpa mat i affären".
Ett system där vissa människor utesluts från att skaffa livsmedel känns som upplagt för konflikter.
Vi är nog många som isåfall helt sonika kommer ta det vi anser oss behöva. Alternativet är ju att lägga sig ner och dö.
Citera
2026-05-05, 09:58
Medlem
stilichos avatar
Det ekonomiska systemet kräver en fungerande valuta. Ingen centralbank kommer att avskaffa detta (vilket ändå hade varit svårt på gränsen till omöjligt) eftersom det skulle haverera ekonomin och det tjänar ingen på, allra minst "eliterna".

Men för att komma till väsentligheterna: Finns det inte ett konspirationsforum för sådana här ärkekorkade trådstarter?
Citera
2026-05-05, 10:39
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du kan ju flytta till landet redan nu, vad hindrar dig?

Heder, ansvar, bolån, min fru mm.
Citera
2026-05-05, 11:06
Medlem
Att öppna ett bankkonto i Singapore och överföra pengar dit för att sedan på plats köpa fysiskt guld och placera detta i privat värdeförvaring. Denna tjänst finns tillgänglig och guldet är registrerat under ditt ägandeskap. Vid en eventuell kollaps av nuvarande monetära ekonomiska system skulle du stå som vinnare och dessutom skydda dig från att staten lagstiftar att allt privat innehav förbjöds och skall tillföras staten.

Du kommer då även ha tillgång till ett monetärt betalningsalternativ med tillgång till tex samtliga Bricks länder.

Tips från coachen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in