2026-05-04, 18:24
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Instämmer (och instämmer även i det som jag har lagt i en spoiler).

Det lite märkliga är, att när kvinnor spektakulärt mördas av personer, vars farlighet var känd - som t.ex. vid styckmordet i Rönninge under nyårshelgen - så är de, som ivrar för låga straff, tysta som möss.

Ingen ivrare av låga straff säger då, att en del mord faktiskt är värt priset för att ha låga straff. Ser de själva kopplingen, men inser att det inte skulle landa så bra? Eller ser de ingen koppling mellan att inte låsa in farliga människor och konsekvenserna av det dvs fler mord?

Det finns en förklaring till det och det är att låga straff inte ska gälla vita människor som begår grova brott.

När man intervjuar vänsterliberaler i västvärlden så brukar många av dem helt öppet säga att svarta och bruna människor inte bör dömas lika hårt som vita.

En judisk domare gav exempelvis för några månader sedan en svart person ett lägre straff (för våldtäkt) för att hon ansåg att det var synd om den svarta personen just på grund av han var svart.

Det var en "förmildrande omständighet".

Vänsterliberaler har en extremt tydlig anti-vit agenda.
Citera
2026-05-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Har du inget eget ansvar för din situation eller har du varit sjuk och ej kunnat jobba och spara sen du var 18?

Blev sjuk när jag var 24. Utförsäkrad i 14 år utan inkomst innan jag till slut blev beviljad sjukpenning. Sparpengarna räckte inte så långt så till slut var man utan och fick gå på soc. Klart att jag har eget ansvar, men det finns inte så mycket mer jag kan göra.
Citera
2026-05-04, 18:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Det finns en förklaring till det och det är att låga straff inte ska gälla vita människor som begår grova brott.

När man intervjuar vänsterliberaler i västvärlden så brukar många av dem helt öppet säga att svarta och bruna människor inte bör dömas lika hårt som vita.

En judisk domare gav exempelvis för några månader sedan en svart person ett lägre straff (för våldtäkt) för att hon ansåg att det var synd om den svarta personen just på grund av han var svart.

Det var en "förmildrande omständighet".

Vänsterliberaler har en extremt tydlig anti-vit agenda.

En judisk domare i vilket land?

I Kanada har ju Liberalerna t.o.m. lagstiftat om lindrigare straff för svarta brottslingar:

IRCA (Impact of Race and Culture Assessments)

och lindrigare straff för indianer/inuiter:

Gladue report

Dock undrar jag om ivrare av låga straff verkligen skulle ha pläderat för ett lågt straff för columbianen, som knivslaktade en kvinna i Boden? Även det under nyårshelgen, men all uppmärksamhet från media hamnade ju på mordet i Rönninge - givetvis.
Citera
2026-05-04, 19:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Det är bara av princip. Oavsett hur dåligt det blir med de rödgröna accepterar de det för sin princip.
Citera
2026-05-04, 19:25
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
En judisk domare i vilket land?

I Kanada har ju Liberalerna t.o.m. lagstiftat om lindrigare straff för svarta brottslingar:

IRCA (Impact of Race and Culture Assessments)

och lindrigare straff för indianer/inuiter:

Gladue report

Dock undrar jag om ivrare av låga straff verkligen skulle ha pläderat för ett lågt straff för columbianen, som knivslaktade en kvinna i Boden? Även det under nyårshelgen, men all uppmärksamhet från media hamnade ju på mordet i Rönninge - givetvis.

USA. Tror Musk skrev om det en hel del på X.

Motreaktionen för dessa dumheter kommer bli en extrem sådan.

Antingen vet de om det men bryr sig inte, eller så är de så sjuka att de inte förstår vad de håller på med.

De är så klart sjuka i vilket fall som helst.
Citera
2026-05-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Blev sjuk när jag var 24. Utförsäkrad i 14 år utan inkomst innan jag till slut blev beviljad sjukpenning. Sparpengarna räckte inte så långt så till slut var man utan och fick gå på soc. Klart att jag har eget ansvar, men det finns inte så mycket mer jag kan göra.

Vad fick du för sjukdom som gör att du inte kan jobba och spara pengar på 14 år? Om man får fråga. Låter lite udda, känner tillochmed en blind person som blivit rik genom att jobba.

Utan att veta just din situation, du kanske sitter i rullstol och då har jag förståelse. Men min erfarenhet är att många vänstermänniskor ofta bara är lata och har massa ursäkter varför de inte kan prestera ekonomiskt.
Senast redigerad av Hasse63 2026-05-04 kl. 19:40.
Citera
2026-05-04, 19:51
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
För att den ökat arbetslösheten, ökat klassklyftorna extra mycket, utvisat barn ensamma, sänkt a-kassan, missat samtliga klimatmål, satt barn i fängelse, stått up för Israels regim m.m. För att inte tala om hur de ljugit i alla år om att aldrig samarbeta med SD.

Får de som de vill inför de dessutom marknadshyror och fler arbetstimmar.

Plus för ditt inlägg. Brunhögern kör Sverige i botten. Så mycket sämre, så snabbt. Barn i fängelse? Rena rama 1800-talet.

/SS
Citera
2026-05-04, 20:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Jag röstar alltid på S och dom är mer mitten idag än vänster. Jag tycker dom som tjänar mest ska skatta mer än dom som tjänar mindre. Alla jobb är viktiga även städare och sophämtare och sådana jobb dom ska ha rättvisa löner.

Men Tidöpartierna tänker inte alls ta bort den progressiva skatteskalan. Du måste vara felinformerad.

Rikspolitikerna bestämmer inte vilka löner städare och sophämtare ska ha. Du måste vara felinformerad.
Citera
2026-05-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Vänsterblivna tror pengar växer på träd så när oppositionen nu kommer å klagar på Tidö samt kommer med en lösning som kanske är lovande, kanske inte, ser vänsterblivna det som ett misslyckande för Tidö.

Men i själva fattar de inte att oppositionsparti har oändlig ekonomi och alla deras förslag de kommer med över året behöver inte funka med varann eller det ens finnas pengar för.

Bara ett exempel.

Sen är deras hat oändligt med, lite som Trump-s.
SD kan bota cancer, ändå skulle rödgröna klaga på dem.

Ja, det är kul det där med hur de räknar. Pengar till allt trots att det inte räcker och det finns grova underskott i välfärden i årtionden och sedan alla andra problem på detta...

Det enda sossarna är säkra på är att de med 170% vilja på riktigt vill att Sverige skall gå under och islamiseras. Det är otäckt och en sjuk utveckling, kortsyntheten är häpnande men förklaras med en helt normal svensk sosses girighet. Äckligt? Ja, mycket.

Mycket handlar nog om hjärntvätt, om inte allt. Det enda som media gör är att hjärntvätta i Sverige, enda sedan 70-tal och förmodligen innan det också. Resultatet är en helt sjuk oinsatthet och ett hat mot folk som är politiska motståndare till Socialdemokratin. Sosseväljare hatar: SD, folk som jobbar med SD, folk som jobbar med borgare, folk som är borgare, allt som betyder mindre skatt osv.

Sådana åsikter är ett direkt tecken mycket långtgående hjärntvätt.

Jag har för mig 50 % av svenskar tror att SD är ett rasistiskt parti i Sverige, sedan hatar de borgare, de tror att Ebba är en borgare och nu hatar de väl liberalerna också. Detta är saker som gör att folk inte har bytt åsikt fortare.

Svaret är ett total reformerat SVT och SR.
Citera
2026-05-04, 20:49
Medlem
Citat:
Tveksam till att vänsterblocksväljare är medvetna om, att något har blivit bättre.

Vänsterblocksväljare får sin världsbild från SVT sekunderat med övriga media.

Under Socialdemokraternas mandatperioder 2014-2022 gjorde SVT inte ngr katastrofreportage om brottsutvecklingen. Tvärtom framhölls det, att det var osolidariskt, opatriotisk i största allmänhet FEL att uppmärksamma brottsligheten - ty det centrala var att slå vakt om den goda "Sverigebilden".

Efter regimskiftet 2022 vände SVT på en femöring - att tona ner brottsligheten eller slå vakt om "Sverigebilden" var inte längre aktuellt.

Sannolikt anser därför vänsterblocksväljare, att även om det fanns en del brottslighet 2014-2022, så spårade brottsligheten helt ur under regeringen Kristersson.

Till det ska läggas, att vänstern/vänsterblocksväljare anser, att det finns obegränsat med resurser ute i samhället, som staten kan hämta in och sedan lösa alla problen genom att höja skatterna.

Ja, så är det. Många ändrar sig inte och kommer inte ändra sig innan de går i graven heller p.g.a. den djupa indoktrinering som de består av i princip allting, bilden av Sverige, bilden av politiken, av problemen som finns här och deras värderingar.

Vi behöver ett nytt SVT och SR som är total reformerat, så nästa kull svenskar kan bli lite mer normalare för att sedan efter kanske 100 år bestå av en normalkonservativ och nationalistisk befolkning till majoriteten.

Men jag undrar, det här med brottsligheten, det blev väl så illa att media även öppnade upp tillslut vid typ 2016? Det skrevs ju ganska friskt om alla skjutningar, sprängningar och allt annat? Samt att de andra partierna gjorde politik på det hela tiden och tog upp det. Något som bara stegrade i rapporteringen och den politiska debatten till 2022.

Jag har också för mig att de viktigaste frågorna i valet 2022 var tryggheten och invandringen/integrationen. Men det hade ju varit kul och veta med hur mycket dessa frågor vann också?

Jag har också för mig 80 % av svenskar vill ha utvisning för utländska kriminella samt högre integrationskrav och restriktiv invandring. Detta var nån undersökning som gjordes för flera år sedan. Så det täcker ju in mer hälften av vänsterblocksväljare med.

Kanske framtiden kommer vara varannan regering katastrof och varannan regering blågul tills problemen sakta försvinner medans sossarna varannat år tar åt sig all ära?

De får ju de jobbigt med MP dock och deras krav. Inflation står skrivet i sten med den politik och det är ett måste för MPs väljare att de blir ultimatum på, annars försvinner MP ur riksdagen. xD
Citera
2026-05-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tja som svar på TS fråga: De tycker det är omänskligt att utvisa någon överhuvudtaget. De skulle helst se att mena-människorna fick uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap redan innan de lämnat sanden. De vill att vanliga arbetande människor skall betala underhåll år ut och år in för de som kommer hit och inte vill integrera sig, inte vill jobba.

Skatboet tjatar om klimatomställningen och EUs klimatmål i varannan tugga. Dagostar såg mest sur ut. Thand Ringqvist passar inte in i det där gänget, men hon passar nog inte in någonstans alls.
Ganska spretig konstellation det där måste jag säga.

Blev positivt överraskad av Mohamsson! Lite stake i den tjejen ändå. Hon får delad plats med Kristersson att gjort bäst ifrån sig i gårdagens debatt.

Ja, alltså många vänsterblocksväljare är jävligt muppiga personer som vet varken ut eller in på en kaffekokare.

Jag tar det här exemplet: Det finns en undersökning som gjordes för flera år sedan 80 % av svenskarna vill ha utvisning för utländska kriminella, de vill ha hårdare integration och de vill ha restriktiv invandring.

Det betyder att 20 % av Sveriges befolkning är så lost i såsen att de går runt och inte vet om i princip någonting som har hänt de senaste 35 åren i Sverige.

Jag hoppas att folk börjar rösta på Mohamsson och hon lyfter i opinionen mer nu. Upp på stadiga 3 % så fixar moderaterna resten sedan, samtidigt gör övriga blågula ett super smart planerat valår med bra retorik och ingångspunkter som dom lyfter regelbundet. Dessa två grejer krävs för en vinst.

Vi hoppas på det bästa helt enkelt.
Citera
2026-05-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Hårdare migrationspolitik framförallt. I alla fall är det den centrala frågan för nästan alla vänster jag snackat med.

Vänstern är som små barn.

Först vill dom äta oändliga mängder godis.
Sen när de blir sjuka och måste sluta äta godis i några dagar så får dom psykbryt.

Enda anledningen till att det är så hårda regler nu är ju för att reglerna var så slappa innan. Och detta var medvetet från vänstern. De anser att invandrare bara har rättigheter, inga skyldigheter.

Saker har konsekvenser.

Men vänstern tyckte ju att det inte skulle finnas några gränser. Men det kan ju vara bra med gränser om dessa försäkrar att vi har kvar fungerande välfärd. Det är här det blir snurrigt. Å ena sidan feminism å andra sidan islamism.

Om man ska tillgodose ALLA måste man först förstå att ALLA inte har varandras bästa i åtanke. Både feminist och islamist. De hatar, feminister hatar män och islamister hatar andra än islamister.

Det enda man måste förstå är att vänstern inte TÄNKER per se, de känner. Och det är väldigt LÄTT att känna att alla andra gör fel, men att man själv sitter på alla svaren. Problemet uppstår när det visar sig att dom faktiskt bara kännt och aldrig tänkt.

Med det sagt avskyr jag högern för deras privatiseringar, utförsäljning av välfärden, fuckat arbetsmarknaden osv osv.

"Med det sagt avskyr jag högern för deras privatiseringar, utförsäljning av välfärden, fuckat arbetsmarknaden osv osv."

Vill du ge några exempel?

Annars håller jag med dig om det andra du skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in