Om Galaxen inleder Jocke:
"Ungdomsboendet låg i Ödeshög och hette Galaxen, och när jag kom tid några dagar innan höstterminen i nian skulle börja, blev jag förvånad över att huset såg ut som en vanlig villa. Jag blev också positivt överaskad när jag kom inomhus och fick se de moderna, snygga rummen med alldeles nya IKEA-möbler.
Jag fick ett eget rum på övervåningen, där det sammanlagt fanns fem enkelrum. På nedervåningen bodde personalen. Där låg också två allrum och ett kök. Allt kändes verkligen helt perfekt."
Ingenstans i boken förekommer någon enda negativ kommentar angående boende-karaktären i HVB-hemmet. Men ute i media kallar han Galaxen för ett ungdomsfängelse och liknande, i bästa tyck-synd-om-mig anda. I boken skriver han uteslutande om hur personalen var slapp, och hur 5 ungdomarna tilläts ränna ute på stan hela tiden och knarka, hamna i slagsmål och ställa till med sattyg. Att han själv påstår sig ha gjort detsamma, det är det synd om honom för, tycker han, och skyller på personalen för det.
Anledningen till att han hamnar på Galaxen, enligt journalerna, är totalt annorlunda än vad som står i boken, och dom många olika saker Jockiboi sagt om saken i intervjuer genom åren. I boken skriver han att socialtjänst och "rättegång" (som aldrig skedde) placerar honom på HVB-hemmet för att skydda
honom från mamman. Lustigt att inga av dom andra ungarna hade några problem med mamman. Enligt alla som fanns i- eller runt hemmet fick ju Jockiboi
rejäla privilegier i hemmet jämfört med dom andra barnen.
I journalerna är det supertydligt hur Jockiboi blir tilltagande våldsammare och helt omedgörlig såväl i skolan, hos mamman, fosterföräldrarna, och hos morföräldrarna, han vägrar gå i skolan, ränner runt på stan med stökiga ungdomar, gör inbrott, stjäl från butiker på stan, och är på allmän negåtgående spiral i princip alla livets avseenden. Han har då fått enorma mängder psykoterapi på vägen, som han enligt behandlande terapeuten Barbro inte är särskilt intresserad av att ta till sig, och genomgått en måttlig utveckling ifrån. Han vill inte gå i terapi mer heller.
I juni 2000 klarar inte fosterhemmet av honom längre, måste skydda sina egna och andra barn från honom, och sig själva, precis som i mammans hem innan. Jockiboi slår mormodern och slår sönder saker i morföräldrarnas hem, dom vill uttryckligen inte vill ha dit honom.
Socialtjänstens journal 18 juli 2000:
"Vid samtalet idag framkommer att Joakim alltmer lever sitt eget liv. Är mycket ute tillsammans med kompisar och de har inte det bästa inflytande på varandra. De gör som de vill och Joakim blir då stöddig. Joakim har blivit ilsken och slagit sönder saker hemma hos morföräldrarna. Joakim och kompisarna har gått in i källaren hos morföräldrarna. I övrigt håller de till mycket uppe vid Fyrkanten.
Enligt mamman hotar de äldre människor som bor där. Joakim har under de senaste veckorna varit endast sporadiskt hemma hos mamman. Kommer inte själv utan har ett gäng med sig. Om de inte får gå in håller de till utanför vilket upplevs som mycket störande.
Morföräldrarna orkar inte mycket längre. Samtidigt säger både mamman och mormodern att de inte tror att det går att få Joakim med till Ödeshög. "
Som lösning hittar socialtjänsten ett annat boende för Jockiboi än fosterhemmet: Galaxen, under SOL,
inte LVU. Galaxen hade ungdomar där under båda stödformerna.
Socialtjänstjournalen 20 juni 2000:
Undertecknad bedömer inte att det är läge för ett ingripande enligt LVU för närvarande.
Diskuterar också möjligheten till ett boende på ungdomsboendet i Ödeshög. Det finns möjlighet att få plats för Joakim där fr o m 000717.
Anledningen till att Jockiboi till slut blir omhändertagen enligt LVU, är hans egna beteende, som bedöms ha potential för att utveckla ett kriminellt leverne. Och vid det laget kan han inte skylla det på någon annan eller nånting annat än sig själv.
Socialtjänstjournalen (datum borttaget)
"Länsrätten fastställde 000822 att Joakim är omhändertagen enligt LVU. Placeringen på ungdomsboendet [Galaxen] har fungerat bra från allra första stund. Joakim tycker att det är bra där."
Allt är bara en enda osammanhängande kakafoni från Jockiboi, medan uppgifterna från alla andra håll stämmer överens. Han skulle inte klara en informerad debatt om detta, inklusive egna minnen, i 60 sekunder ens.
Han kommer då som vanligt tycka synd om sig själv, men det handlar ju inte om honom. Det handlar ju om alla de som försökt hjälpa honom och älskat honom, och fortsätter göra trots allt han gjort mot dom, och fortsätter göra mot andra ute i samhället.