Citat:
Du skämtar va?
Om vi för sakens skull låtsas att du är allvarlig, så ska jag försöka förklara.
Du får ursäkta om jag inte hittar rätt ord nu, men det är ytterst sällan som jag behöver förklara och formulera något så här självklart för någon annan.
Det känns lite som att man ska behöva förklara hur man gör för att tänka, och det är inte så lätt att förklara - trots att man gör det varje vaken sekund.
Men låt gå, jag gör ett försök:
Fyra saker jag kan bryta ned i ord är för det första om någon säger något kortfattat med mycket som är okänt, så är det inte fritt fram för mottagaren i sin tolkning att fylla på det okända med vad som helst.
För att ta ett exempel, om jag skulle säga:
Så är det inte fritt fram för dig att tolka det som:
Jag tycker att det är skönt att vara ute i solen.
För det andra:
Tanita tycker att det är skönt att vara helt naken ute i solen i Sahara-öken i tio timmar utan vatten, solhatt eller kräm med solskyddsfaktor.
Du som mottagare när du tolkar kan inte heller byta ut detaljer och anta att tolkningen trots det du har bytt ut är identisk och lika giltig
Jag tycker att det är skönt att vara ute i solen.
För det tredje:
Tanita tycker att det är trevligt att vara ute i solen.
Du som mottagare kan inte heller förutsätta att bara för att någon säger att det är okej att göra en sak mot någon annan, så kan man tolka det som att det är lika okej att någon annan gör likadant mot honom.
Jag tycker att det är okej om någon mördar Breivik.
För det fjärde:
Tanita tycker att det är okej om någon mördar Tanita.
Du får inte heller glömma av att det existerar en (outtalad) kontext kring varje uttalande, så bara för att ett uttalande (ur kontext) gäller åt ena hållet behöver inte betyda att det kan tolkas som att det även gäller åt andra hållet (för den outtalade kontexten ser sannolikt helt annorlunda ut).
Jag tycker att det är okej att Mike Tyson använder boxhandskar mot Jake Paul.
Den outtalade kontexten här i fjärde exemplet är alltså att vi pratar om professionel boxning.
Tanita tycker att det är okej att Jake Paul använder boxhandskar mot Tanita.
Om vi då med dessa fyra saker i bakhuvudet tar oss an Daniels kommentar, samt din felaktiga "tolkning". För tydlighetens skull har jag bytt ut 'han' mot 'Axel' och lite annat, och hoppas att det är okej.
Din tolkning:
"Axel blev konfronterad med en dom. Om man ej anser att en våldtäktsdom är känslig så talar det sitt tydliga språk. Det jag beskriver hände, även om man heter Axel eller tycker om honom. Verkligheten går inte att skruva. Det spelar såklart ingen roll alls om domen finns. Det är ju att en person försökte konfrontera Axel angående en sådan dom som är hela beskrivningen och sanningen."
I din tolkning 1) lägger du till saker, 2) byter ut saker, 3) byter ut personer som om alla individer är identiska kloner av varandra 4) byter ut kontext 5) du omvärderar detaljer 6) du likställer milda detaljer med grova detaljer
"Motvikt sätter ett prejudikat här för kommande konfrontationer i skobutiken antar jag.
Med Daniels egen logik borde det ju vara fritt fram för Daniels antagonister att storma in på Runners Store och under buller och bång konfrontera Daniel angående domen där han dömdes för att ha knullat sönder ett barn.
Sedan är det helt OK att göra ett reportage om konfrontationen angående domen.
Det spelar ingen roll om domen finns eller inte. Det är bara att acceptera."
Det finns säkert fler än sex olika saker som gör att din tolkning är fel, men jag nöjer mig så här, jag tror inte på att du är seriös som gör en sådan tolkning du gjorde för i så fall är det lite skrämmande, som sagt. Det går helt enkelt ytterst sällan att ta ett uttalande och vända ut-och-in på det och rikta det tillbaka mot den som gjorde uttalandet, för då krävs i princip alltid anpassningar och det är de anpassningarna som behöver göras som leder till att det inte längre är en tolkning av det ursprungliga uttalandet, istället har det således utvecklats till något helt annat som den som gjorde det ursprungliga uttalandet inte kan anses stå för.
Vidare så är det alltid den som begår en handling som bär ansvaret för den. Så oavsett vad Daniel säger i en kommentar, så är det inte Daniel som går in i någons butik och konfronterar någon helt oskyldig där med någon helt påhittad dom som inte har något med verkligheten att göra. Det är inte heller Daniel som rapporterar om (sprider) att någon har gjort något sådant.
Så om någon går till en butik och konfronterar någon helt oskyldig med en påhittad dom som inte har något med verkligheten att göra, så är det den som går till butiken och gör detta galna som ansvarar för det. Om någon rapporterar om händelsen, så är det den som rapporterar om händelsen och på vilket sätt denne rapporterar om händelse som ansvarar för det.
Det är alltså inte som så att man kan begå sinnessjuka handlingar, och sedan tro att ansvaret för handlingarna inte är ens egna utan att ansvaret skulle ligga på en vantolkning av en eller två kommentarer på ett Youtube-klipp på internet.
Nu är jag nyss hemkommen från en valborg-fest och är smått onykter, så jag ber om ursäkt om jag skriver lite osammanhängande, men jaja, ta hand om dig nu och vänligen friskna till!! (dina inlägg är mycket oroväckande, och ger intrycket av att du är på gränsen till ett mentalt sammanbrott då du tycks vara oförmögen att tänka rationellt)
Senast redigerad av Tanita 2026-04-30 kl. 22:43.
Senast redigerad av Tanita 2026-04-30 kl. 22:43.