2026-04-15, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl1911
Hur var det nu, om man fått en säkerhetsorder om balisöverenstämmelsefel och att signalen utlöser systemnödbroms vid passage.

Väl framme vid signalen (som visar kör) får man då hålla in stoppassageknappen och passera som vanligt och slippa bl 21 även om du då fått två fasta nollor i HI? Givet att signalen visar kör dvs

Så har jag lärt mig att man ska göra, har ett starkt minne av att det varit uppe på TTJ-fortbildning, men kommer inte ihåg nu om det verkligen är så.

Du har ju ordern på att man får systemnödbroms vid signalen, huvudsaken i det här fallet är ju att man är helt säker på att signalen visar någon form av "kör". Man behöver vad jag vet även bromsa ned till under 40 för att stoppassageknappen ska göra någon verkan.
Citera
2026-04-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamaran123
Den sekund man är fundersam så ringer man Tråd. Och vipps får man ett svar på en fråga / situation.

Jag är så trött på autistiska människor som håller lokförariet så högt. Är det detta som gör att hela järnvägen dalar ? Lönen har gått från att vara riktigt bra till medioker under mina FJORTON år. Tyvärr

Haha, tell me about it. Deras liv är tåg, och de läser Särfall i TTJ för nöjes skull 💀
Och tyvärr hänger majoriteten här verkar det som.
Citera
2026-04-16, 20:55
Medlem
Citat:
Hur var det nu, om man fått en säkerhetsorder om balisöverenstämmelsefel och att signalen utlöser systemnödbroms vid passage.

Väl framme vid signalen (som visar kör) får man då hålla in stoppassageknappen och passera som vanligt och slippa bl 21 även om du då fått två fasta nollor i HI? Givet att signalen visar kör dvs
Ja, du behöver inte blankett 21 i det fallet. Vi får använda stoppassageknappen men det kan vara företagsspecifikt för hittade inte det i TTJ när jag kollade snabbt.
Citera
2026-04-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Ja, du behöver inte blankett 21 i det fallet. Vi får använda stoppassageknappen men det kan vara företagsspecifikt för hittade inte det i TTJ när jag kollade snabbt.
Okej, tack. Det låter ju klart rimligt. Då ska jag fortsätta gräva lite.
Citera
2026-04-22, 13:35
Medlem
Hur är det med järnvägsnödanrop när man ska säga vilken plats eller sträcka egentligen?

Om man är på linjen men vid en plattform på en hållplats, kan man då säga hållplatsens namn, eller ska man ändå säga sträckan mellan driftplats x och y?

Hur är det med driftplatsdelar? Ska man säga driftplatsdelen då?
Citera
2026-04-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomp2o
Hur är det med järnvägsnödanrop när man ska säga vilken plats eller sträcka egentligen?

Om man är på linjen men vid en plattform på en hållplats, kan man då säga hållplatsens namn, eller ska man ändå säga sträckan mellan driftplats x och y?

Hur är det med driftplatsdelar? Ska man säga driftplatsdelen då?
Det viktigaste är ju att man använder något som är tydligt för alla inblandade tänker jag. Hållplats hade jag nog angett driftplatsen innan och efter tex. Hellre få med en "onödigt" lång sträcka än att det kan bli missförstånd. Så kan man specificera mer exakt plats till tkl sen.
Citera
2026-04-26, 08:50
Medlem
Triphes avatar
Citat:

Har du fått säkerhetsorder på det ska det ju bara vara att köra
Citera
2026-04-26, 15:25
Medlem
Hej!

Jag sökte ett jobb på platsbanken 'Fordonsoperatör - lokförare på hemmaplan till SJ'

Fick efter ansökan besked om att jag gått vidare och göra en massa webbaserade tester vilket gick bra då jag efter detta fick träffa den extern rekryteraren över teamsmöte. Jag har även träffat psykolog, också det över teams och gjort yrkespsykologiska undersökningen, vilket jag också fick godkänt på.

Jag ska nu i veckan träffa SJ för intervju direkt med dom.

Något jag bör tänka på inför detta?
Någon som kanske har liknande tjänst och vill dela med sig av erfarenhet?

Låter väldigt lockande med 13 veckors betald utbildning sedan få fast tjänst, då jag endast har jobb över sommaren som det ser ut nu.
Citera
2026-04-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jompan91
Hej!

Jag sökte ett jobb på platsbanken 'Fordonsoperatör - lokförare på hemmaplan till SJ'

Fick efter ansökan besked om att jag gått vidare och göra en massa webbaserade tester vilket gick bra då jag efter detta fick träffa den extern rekryteraren över teamsmöte. Jag har även träffat psykolog, också det över teams och gjort yrkespsykologiska undersökningen, vilket jag också fick godkänt på.

Jag ska nu i veckan träffa SJ för intervju direkt med dom.

Något jag bör tänka på inför detta?
Någon som kanske har liknande tjänst och vill dela med sig av erfarenhet?

Låter väldigt lockande med 13 veckors betald utbildning sedan få fast tjänst, då jag endast har jobb över sommaren som det ser ut nu.

Grattis om det går bra! Tror att det är en jättebra väg in om du senare vill bli lokförare att börja i depån. Bra med betald utbildning så länge för att kunna flytta fordon inom depån.
Blir du antagen skulle jag absolut tacka ja.

Var dig själv bara och var ärlig i dina svar på deras frågor, du kommer förmodligen att behöva skicka in/visa ett utdrag ur brottsregistret i ett oöppnat kuvert som du beställer hos Polisen, men de kommer nog säga till om det då.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2026-04-26 kl. 16:02.
Citera
2026-04-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Grattis om det går bra! Tror att det är en jättebra väg in om du senare vill bli lokförare att börja i depån. Bra med betald utbildning så länge för att kunna flytta fordon inom depån.
Blir du antagen skulle jag absolut tacka ja.

Var dig själv bara och var ärlig i dina svar på deras frågor, du kommer förmodligen att behöva skicka in/visa ett utdrag ur brottsregistret i ett oöppnat kuvert som du beställer hos Polisen, men de kommer nog säga till om det då.

Tack!

Jag har blivit mer och mer intresserad av yrket som lokförare ju mer jag läser om det och ju längre in i rekryteringen jag kommit, så kommer definitivt tacka ja om jag erbjuds tjänsten.

Belastningsregister är inga konstigheter och är inte orolig för hälsoundersökningen heller.
Är den snarlik den man gör (+ syntest) som vid tunga behörigheter som CE, eller denna är mer omfattande?
Citera
2026-04-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jompan91
Tack!

Jag har blivit mer och mer intresserad av yrket som lokförare ju mer jag läser om det och ju längre in i rekryteringen jag kommit, så kommer definitivt tacka ja om jag erbjuds tjänsten.

Belastningsregister är inga konstigheter och är inte orolig för hälsoundersökningen heller.
Är den snarlik den man gör (+ syntest) som vid tunga behörigheter som CE, eller denna är mer omfattande?

Jag har inte gjort för andra vägbehörigheter än vanligt B-körkort, så jag vet inte vad som undersöks där, men för lokförare är det bl.a EKG över 40 år samt vid nyanställning, syn inkl färgseende, hörsel, långtidssocker, långtidsalkoholkonsumption och test av droger via blodprov, sedan även urinprov för drogtest.
Sedan brukar läkaren kolla reflexer och att man kan hålla balansen mm.
Kan ha missat något, men känner du dig frisk och ser och hör bra så går det nog jättebra!
Citera
2026-04-26, 22:30
Medlem
Snälltåget är först ut med ny lön 2026. Fetar som vanligt årets löner allt eftersom de blir klara.

Onrail 48948kr/mån (2025)
SJ Stockholmståg 47975kr/mån (2025)
Pågatågen 46218kr/mån (2025)
Snälltåget 46150kr/mån (2026)
Öresundstågen 46187kr/mån (2025)
Trainpool 44687kr/mån (2025)
Arlanda Express 44621kr/mån (2024)
SJ Götalandståg 44620kr/mån (2025)
Pro Train 44340kr/mån (2025)
Mälartåg 43383kr/mån (2025)
Lokförargruppen 43000kr/mån (2023 eller äldre)
VR Snabbtåg 42126kr/mån (2025)
Tåg i Bergslagen 41750kr/mån (2025)
Hector Rail 41693kr/mån (2024)
SJ 41340kr/mån (2025)
Traindrivers 41269kr/mån (2023 eller äldre)
Vy Tåg 41159kr/mån (2025)
Railcare 40820kr/mån (2024)
Sandahls 40784kr/mån (2024)
TX Logistik 40200kr/mån (2023 eller äldre)
Östgötapendeln 40155kr/mån (2024)
Vy Nattåg 40192kr/mån med Norge-tillägg (2023 eller äldre)
Green Cargo 40155kr/mån (2024)
SJ Norrlandståg 39365kr/mån (2023 eller äldre)
LKAB Malmtrafik 39215kr/mån (2025)
CFL Cargo 37903kr/mån (2023 eller äldre)
Tågab 35819kr/mån (2023 eller äldre)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in