Citat:
Ursprungligen postat av
Statistenidittliv
Attityderna som folk har till dem som jobbar i hemtjänst och äldreboenden är relevanta för sakfrågan anser jag. Att se dem som parasiter och horor gör yrket knappast mer attraktivt. Ni som argumenterar emot kan såklart vara av en annan åsikt men väljer då att bortse från en inte alltför oviktig del i frågan.
Skulle "öppna era hjärtan" moderater inte svikit de äldre menar du?
Det kan jag absolut hålla med om. Men är några anonyma skribenter på flashback verkligen representativa för folk i allmänhet? Min upplevelse (visserligen anekdotisk bevisföring) är att folk i allmänhet har respekt för människor som sliter i vården. Man vill inte ha det jobbet själv, men man är tacksam för att det finns folk som gör det.
Vill man höja ett yrkes status behöver man förbättra lön och arbetsvillkor, det funkar inte genom att bara "driva någon slags kampanj" för att folk ska börja respektera ett visst yrke.
Det var fel av mig att skriva vänstern, borde ha skrivit vänster-liberaler. Ja, självklart har reinfeldt-moderaterna också svikit de äldre. De har inte bara varit delaktiga, de har varit drivande.