2026-04-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Fast du drar ju upp saker som skrivits på feministforumet istället för att diskutera sakfrågan. På vilket sätt skulle det vara relevant för sakfrågan (att våldtäkt blivit ett vanligt förekommande inslag hos hemtjänsten) att några personer har skrivit nedsättande om kvinnor i äldrevården på ett anonymt forum?

De som har svikit de äldre är vänstern som fört en politik som medfört dessa konsekvenser. De har även ignorerat och fryst ut människor som har varnat för utvecklingen. Till den ansvariga gruppen hör både män och kvinnor, även om kvinnor visserligen är överrepresenterade.

Attityderna som folk har till dem som jobbar i hemtjänst och äldreboenden är relevanta för sakfrågan anser jag. Att se dem som parasiter och horor gör yrket knappast mer attraktivt. Ni som argumenterar emot kan såklart vara av en annan åsikt men väljer då att bortse från en inte alltför oviktig del i frågan.

Skulle "öppna era hjärtan" moderater inte svikit de äldre menar du?
Citera
2026-04-26, 10:17
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ok så vad har du för lösning på problemet då?
I exv Medelhavskulturer ger ålder status, erfarenhet respekt och familjen är självklar.
I Sverige dyrkar vi ungdom och ser gamla som en belastning. Lösningen är inte fler “insatser”, utan att återinföra heder i familjeansvar och skam för respektlöshet mot äldre.
Citera
2026-04-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
I exv Medelhavskulturer ger ålder status, erfarenhet respekt och familjen är självklar.
I Sverige dyrkar vi ungdom och ser gamla som en belastning. Lösningen är inte fler “insatser”, utan att återinföra heder i familjeansvar och skam för respektlöshet mot äldre.

De flesta svenskar respekterar äldre, så där ligger nog inte det främsta problemet.

Men att kapitalism har inte så mycket till över för den som inte är produktiv är ju sen gammalt och ser likadant ut världen över.
Citera
2026-04-26, 10:41
Medlem
Många äldre svenskar i Stockholm valde förr Finskspråkig hemtjänst eftersom personalen hade krav på dig att prata finska.

Med detta krav så fick de garanterat en svensktalande nordisk service (en finne pratar automatiskt svenska).

Står om man googlar:
Citat:
Språk och kultur: Finskspåriga äldre har rätt till service på sitt modersmål, vilket är centralt för trygghet och kvalitet.

Varför detta inte gäller Sverige-Svenskar kan man ju undra.... Men detta "kryphål" var det många som nyttjade för att få ordentlig personal. Hellre Ritva 60 år än Mohammed 25 liksom.
Senast redigerad av Benasque 2026-04-26 kl. 11:03.
Citera
2026-04-26, 10:53
Medlem
Citat:
Attityderna som folk har till dem som jobbar i hemtjänst och äldreboenden är relevanta för sakfrågan anser jag. Att se dem som parasiter och horor gör yrket knappast mer attraktivt. Ni som argumenterar emot kan såklart vara av en annan åsikt men väljer då att bortse från en inte alltför oviktig del i frågan.

Skulle "öppna era hjärtan" moderater inte svikit de äldre menar du?

Det kan jag absolut hålla med om. Men är några anonyma skribenter på flashback verkligen representativa för folk i allmänhet? Min upplevelse (visserligen anekdotisk bevisföring) är att folk i allmänhet har respekt för människor som sliter i vården. Man vill inte ha det jobbet själv, men man är tacksam för att det finns folk som gör det.

Vill man höja ett yrkes status behöver man förbättra lön och arbetsvillkor, det funkar inte genom att bara "driva någon slags kampanj" för att folk ska börja respektera ett visst yrke.

Det var fel av mig att skriva vänstern, borde ha skrivit vänster-liberaler. Ja, självklart har reinfeldt-moderaterna också svikit de äldre. De har inte bara varit delaktiga, de har varit drivande.
Citera
2026-04-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Det kan jag absolut hålla med om. Men är några anonyma skribenter på flashback verkligen representativa för folk i allmänhet? Min upplevelse (visserligen anekdotisk bevisföring) är att folk i allmänhet har respekt för människor som sliter i vården. Man vill inte ha det jobbet själv, men man är tacksam för att det finns folk som gör det.

Vill man höja ett yrkes status behöver man förbättra lön och arbetsvillkor, det funkar inte genom att bara "driva någon slags kampanj" för att folk ska börja respektera ett visst yrke.

Det var fel av mig att skriva vänstern, borde ha skrivit vänster-liberaler. Ja, självklart har reinfeldt-moderaterna också svikit de äldre. De har inte bara varit delaktiga, de har varit drivande.

Nu är vi ju på flashback och det är inte många som brukar argumentera emot dessa. Tvärtom verkar många rörande överens att kvinnor i vårdyrken är just horor och parasiter.

Hade andelen som jobbar i vården varit män, ja eller i alla fall svenska män, hade det nog låtit annorlunda.

Så frågan kvarstår väl då om de svenska männen kommer ta sitt ansvar för Sveriges åldringar?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-04-26 kl. 11:32.
Citera
2026-04-26, 11:48
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Nu är vi ju på flashback och det är inte många som brukar argumentera emot dessa. Tvärtom verkar många rörande överens att kvinnor i vårdyrken är just horor och parasiter.

Hade andelen som jobbar i vården varit män, ja eller i alla fall svenska män, hade det nog låtit annorlunda.

Så frågan kvarstår väl då om de svenska männen kommer ta sitt ansvar för Sveriges åldringar?
Vilka argument framförs för att kvinnor i vården är horor och parasiter? Horor säljer sexuella tjänster. Det har föga med vårdarbete att göra. Och parasiter? Är anställda inom offentliga sektorn parasiter för att deras löner betalas med skattemedel? Isåfall är ju flera yrkesgrupper parasiter.

Är vi män inom vården också horor och parasiter?

Övervägande delen anställda i sjukvården är såklart kvinnor men det jobbar en hel del män där också inom många olika yrkeskategorier.
Citera
2026-04-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vilka argument framförs för att kvinnor i vården är horor och parasiter? Horor säljer sexuella tjänster. Det har föga med vårdarbete att göra. Och parasiter? Är anställda inom offentliga sektorn parasiter för att deras löner betalas med skattemedel? Isåfall är ju flera yrkesgrupper parasiter.

Är vi män inom vården också horor och parasiter?

Övervägande delen anställda i sjukvården är såklart kvinnor men det jobbar en hel del män där också inom många olika yrkeskategorier.

Ja att deras tjänster betalas med skattemedel är något som gör att de räknas som tärande parasiter på den svenska mannens samhällskropp.
Horor säljer tjänster i utbyte mot mäns hårt förvärvade slantar vilket gör att de hamnar i samma kategori som dessa.

En svensk man kan inte ses som parasit och hora av andra svenska män då deras arbete värderas på ett helt annat sätt av dessa.
Citera
2026-04-26, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
JNo men vänstern och framförallt sosse vänster kärringar har som ursäkt men svensskamän våldtar med.

Det roliga är jag kan inte komma på ett enda fall där en svensk våldtagit sin vårdtagare någonsin, så det konceptet spricker lite där.
(FB) Försök till grov våldtäkt på äldreboende Varberg, häktad (september 2024)
Citera
2026-04-26, 12:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
(FB) Försök till grov våldtäkt på äldreboende Varberg, häktad (september 2024)
tack för du visar mig ytterligae ett försök av en invällare, sedan är försök och fullbordad inte samma sak, men det är väl svårt förstå när man är en babbe som du
Citera
2026-04-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
tack för du visar mig ytterligae ett försök av en invällare, sedan är försök och fullbordad inte samma sak, men det är väl svårt förstå när man är en babbe som du
Jag har inte kollat, vet du när denne Karlsson invällde? Vad betyder babbe, att man skriver något du inte tycker om? Om försök fullbordas eller inte beror på om man blir avbruten, inte om man är en bättre människa.
Citera
2026-04-26, 12:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Är inte du lite för intelligent och generellt vettig för att hemfalla till dylik retorik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in