Citat:
Den svenska språkliga betydelsen av misogyn är kvinnohat .
Men det gör fortfarande inte att vissa handlingar per automatik är kvinnohat.
Anledningen till varför den vetenskapliga definitionen ändrades är för att misogyni inom vetenskapen kopplas samman med andra begrepp. Tex patriarkat, fördomar, diskriminering. Det blir ett system. Där en kan se samband med vissa beteenden och känslor.
Men om en använder sig av den språkliga definitionen eller den psykologiska vad gäller hat mot kvinnnor. Då behöver en veta att det handlar om ett hat som specifikt är riktat mot kvinnnor.
Det du beskriver är din upplevelse av världen.
Och din upplevelse är inte värd mer än någon annans upplevelse.
Jag är ödmjuk nog att acceptera att min upplevelse av verkligheten är subjektiv. Det är därför jag anser att vetenskapen är det bästa alternativet
Men det gör fortfarande inte att vissa handlingar per automatik är kvinnohat.
Anledningen till varför den vetenskapliga definitionen ändrades är för att misogyni inom vetenskapen kopplas samman med andra begrepp. Tex patriarkat, fördomar, diskriminering. Det blir ett system. Där en kan se samband med vissa beteenden och känslor.
Men om en använder sig av den språkliga definitionen eller den psykologiska vad gäller hat mot kvinnnor. Då behöver en veta att det handlar om ett hat som specifikt är riktat mot kvinnnor.
Det du beskriver är din upplevelse av världen.
Och din upplevelse är inte värd mer än någon annans upplevelse.
Jag är ödmjuk nog att acceptera att min upplevelse av verkligheten är subjektiv. Det är därför jag anser att vetenskapen är det bästa alternativet
Är nog inte bara den svenska. Misogyni betyder kvinnohat överallt.
"Misogyni ( / mɪˈsɒdʒɪni / ) är hat mot, förakt för eller fördomar mot kvinnor eller flickor. Det är en form av sexism som kan hålla kvinnor på en lägre social status än män, och därmed upprätthålla patriarkatets sociala roller . Misogyni har utövats i stor utsträckning i tusentals år. Det återspeglas i konst, litteratur, mänsklig samhällsstruktur, historiska händelser, mytologi, filosofi och religion över hela världen.
Ett exempel på misogyni är våld mot kvinnor , vilket inkluderar våld i hemmet och, i dess mest extrema former, misogyn terrorism och kvinnomord . Misogyni verkar också ofta genom sexuella trakasserier , tvång och psykologiska tekniker som syftar till att kontrollera kvinnor, och genom juridisk eller social utestängning av kvinnor från fullt medborgarskap. I vissa fall belönar misogyni kvinnor för att acceptera en underlägsen status.
Misogyni kan förstås både som en attityd som individer, främst män, har, och som en utbredd kulturell sedvänja eller ett system. Ibland manifesterar sig misogyni på uppenbara och djärva sätt; andra gånger är den mer subtil eller förklädd på sätt som ger en rimlig förnekelse."
[...]
"Engelska och amerikanska ordböcker definierar misogyni som "hat mot kvinnor" [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] och som "hat, ogillande eller misstro mot kvinnor". [ 5 ]"
https://en-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Misogyny?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=sge