2026-04-23, 16:45
Medlem
Taufatts avatar
Om jag minns rätt så säger den nya coola svarta ankungen, som är knattarnas kompis, mamma till sin vårdnadshavare. Pappan är däremot frånvarande, vilket kanske ska anspela på den vanliga svarta familjesituationen i USA. Så Disney börjar släppa lite på sina regler.
Citera
2026-04-23, 16:45
Medlem
Oh-be-wans avatar
Faktiskt ett väldigt intressant trådämne. Funderade på detta när jag var liten och läste Kalle Anka, alla var hela tiden farbröder och mostrar, men inga mammor och pappor.

Kanske också ett sätt för barn som mist en förälder att inte känna sorg? Tänker att om man som barn läser serier där det finns mamma pappa barn, så kanske man kan känna sig ledsen över att inte ha det själv. Spekulationer.
Citera
2026-04-23, 16:51
Avstängd
Tacka vet jag Marsipulami där de har ett helt album fokuserat på denna fiktiva arts familjeliv.
Citera
2026-04-23, 17:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Bamses föräldrar valde äventyr till havs framför sonen, Peter Parker blev uppfostrad av faster May (och Ben innan han också dog) och Kalle Anka är inte trillingarnas pappa.

Fler exempel på frånvarande föräldrar i serietidningar? Döingar (som Parkers föräldrar) får som sagt också vara med om det inte handlar om åldersrelaterade dödsfall. Jag ser dock helst att föräldrarna är frånvarande/döda redan under karaktärernas barndom.
Och vad är grejen? Att göra karaktärerna mer självständiga? Ovannämnda har ju fortfarande förmyndare.

(Det här är en otroligt viktig diskussion)

Peter Pan (har inga föräldrar)
Pippi Långstrump (inga närvarande föräldrar)
Harry Potter (nån slags släkt-adoptiv historia)
Oliver Twist (föräldralös)
Mio min Mio (bor m faster/farbror)

Och motsatsen, Den lilla prinsessan eller vad den heter, brittisk litteratur om en flicka som bor på barnhem i slutet av 1800-talet, och utsätts för olika kränkningar, i slutet visar sig att hennes far är någon slags kunglighet i Indien och hämtar henne.

EDIT FÖRLÅT! Nu skrev jag ju från litteraturens värld, beklagar!
Men Pippi har faktiskt gjorts till serie.
Förmodligen några andra också.
Peter Pan förstås!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-04-23 kl. 17:22.
Citera
2026-04-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Faktiskt ett väldigt intressant trådämne. Funderade på detta när jag var liten och läste Kalle Anka, alla var hela tiden farbröder och mostrar, men inga mammor och pappor.

Kanske också ett sätt för barn som mist en förälder att inte känna sorg? Tänker att om man som barn läser serier där det finns mamma pappa barn, så kanske man kan känna sig ledsen över att inte ha det själv. Spekulationer.

Ja! Innan P-piller och abort (och kanske efter industrialismen?) så var det långt vanligare i västvärlden att inte ha det vi kallar för ”kärnfamilj” med biologisk mamma och pappa. Man kunde leva i andra konstellationer med släkt el dyl och det helt naturligt.
Citera
2026-04-23, 17:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
De klassiska exemplen är ju kalles "brorsöner" knatte, tjatte och blatte. Och på samma sätt kajsas "brorsdöttrar".

Där är det också tydligare vad det handlar om. Det är en avsexualisering av seriefigurerna som helt enkelt står över knullande.

Fast jag har ett svagt minne av att musse faktiskt har en son. Minns jag fel?

De var också brorssöner, Teddi och Freddi.
Precis som Kajsas systerdöttrar Kicki, Pippi och Titti.
Citera
2026-04-23, 17:34
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Ja! Innan P-piller och abort (och kanske efter industrialismen?) så var det långt vanligare i västvärlden att inte ha det vi kallar för ”kärnfamilj” med biologisk mamma och pappa. Man kunde leva i andra konstellationer med släkt el dyl och det helt naturligt.
Nej. Du är ute och cyklar. Nästan alla hade kärnfamilj tidigare, skulle säga 97 %.

Men som jag skrev kanske det vore deprimerande för barn som just inte hade det, att dessutom se det i sina favoritserier, dvs till och med i fantasin har folk det som dessa barn saknar.
Citera
2026-04-23, 17:58
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tacka vet jag Marsipulami där de har ett helt album fokuserat på denna fiktiva arts familjeliv.
Och senare även egen serie "Marsupilamis äventyr" om Marsupilami och hans familj.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Peter Pan (har inga föräldrar)
Pippi Långstrump (inga närvarande föräldrar)
Harry Potter (nån slags släkt-adoptiv historia)
Oliver Twist (föräldralös)
Mio min Mio (bor m faster/farbror)

Och motsatsen, Den lilla prinsessan eller vad den heter, brittisk litteratur om en flicka som bor på barnhem i slutet av 1800-talet, och utsätts för olika kränkningar, i slutet visar sig att hennes far är någon slags kunglighet i Indien och hämtar henne.

EDIT FÖRLÅT! Nu skrev jag ju från litteraturens värld, beklagar!
Men Pippi har faktiskt gjorts till serie.
Förmodligen några andra också.
Peter Pan förstås!
Jag kan tänka mig att Rune Andréassons efterträdare var inspirerade av Pippi Långstrumps pappas öde som kung på Kurrekurreduttön, när de bestämde att Bamses föräldrar skulle leva på en ö med jambolajer.
Citera
2026-04-23, 18:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det där med att frånvaron av biologiska barn skulle bero på ett "förbud mot sex" i Disneys värld är nog i hög grad en legenda negra från 60- och 70-talens kulturkritiska läsningar av Disney, då den generation som vuxit upp med Uncle Walt och Mickey Mouse Club kom i tonåren och kände ett starkt behov av att göra upp med, skända och misstänkliggöra en tidigare hyllad "farbror". Det var då Disney förvandlades till hänsynslös profitör, högerextremist, pervers, analretentiv m.fl. egenskaper som ibland fortfarande färgar bilden av honom.

Visst, det kan med tiden ha funnits ett intresse av att göra det hela mer "familjevänligt", inte minst i jämförelse med de tidiga tecknade filmerna som ju ofta är ganska råa och inte sällan anspelar på sexualitet och diverse andra begär. Särskilt då under den självcensur som kallades Hays code. Men det var inte unikt för Disney, och huvudorsaken är rimligen helt enkelt att huvudpersonerna skulle begränsas alltför mycket av att själva ha barn och familj och därmed inte lika lätt kunna ge sig ut i världen på diverse äventyr.

Vad gäller föräldrafrånvaro så får man väl göra skillnad på genrerna. I superhjälteserier finns ju oftast ett vigilant-motiv, att sonen viger sitt liv åt att hämnas eller på annat sätt göra sin plikt mot de bortgångna föräldrarna/föräldragestalterna (Fantomen, Stålmannen, Läderlappen, Spindelmannen osv). Kanske finns här ett samband med de judiska patriarkerna och de tillhörande känslorna av skuld, hämnd och främlingskap – superhjälteserien har ju ofta sagts vara präglad av amerikanska judar. Medan de europeiska (fabel)serierna kanske inte har samma neurotiska intresse för föräldrarna/familjen, de är frånvarande för att de inte betyder så mycket för individen. När man grälar och slåss och blir sams sker det mellan vänner eller inom byns/samhällets ramar, inte familjens (Tintin, Asterix, Smurferna, Spirou osv).

I Bamse fick man ju se en bildruta där Bamse och Brummelisa hade sex i numret där Bamses barn föds.
Citera
2026-04-23, 18:25
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Och senare även egen serie "Marsupilamis äventyr" om Marsupilami och hans familj.

Jag kan tänka mig att Rune Andréassons efterträdare var inspirerade av Pippi Långstrumps pappas öde som kung på Kurrekurreduttön, när de bestämde att Bamses föräldrar skulle leva på en ö med jambolajer.

Det var Rune Andreasson själv som bestämde det. Han var verksam till sin död 1999 och det äventyret publicerades innan dess.
Citera
2026-04-23, 18:27
Medlem
Wyrdkins avatar
Två olika skäl.

I vissa fall som i Disney ska det inte has sex.

I superhjältars värld är det uppenbarligen för att skapa dramatik.
Citera
2026-04-23, 18:27
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ett angränsande motiv är ju hittebarnet, ett annat sätt föra in barn i huvudpersonens närhet utan att behöva göra alltsammans till en familjeserie med äktenskapliga band och plikter. Fantomen adopterar ett hittebarn, Rex, långt innan han slutligen gifter sig med Diana och skaffar egen avkomma. Och då var han ändå sen med att skaffa sig en ung adept som fosterbarn jämfört med andra kostymklädda hjältar. Stålmannen gjorde det inte men var ju förstås själv hittebarn – men där finns ju också det mytologiska temat av att hittebarnet också är den "hemlige konungen" eller "utvalde ledaren" och därför inte kan ha ett alldagligt ursprung.

Ungkarlen Walt Wallet hittar babyn Skeezix på sin trappa i Gasoline Alley och de får en livslång far-son-relation. Sluggos Lisa har inga föräldrar utan är något slags adoptivbarn hos sin tant, filmstjärnan och flappern Fritzi Ritz som därmed tvingas samla sig till ett seriöst föräldraansvar (och bli en bifigur i sin egen serie). Under en tid var ju den serien dessutom ett slags vagabondserie där Fritzi, Lisa och Sluggo drev runt på äventyr i världen, och det är ju också en genre som har genererat hemlöst vandrande adoptiv-/styv-/hittebarn som Little Orphan Annie, Little Annie Rooney och Dondi. En kuriös sista avläggare i genren var väl Mort Walkers kortlivade Gamin and Patches (Jojje och Lappen): på 80-talet var det inte längre acceptabelt med hittebarn och än mindre hemlösa gatubarn i underhållningskulturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in