2026-04-23, 12:55
Medlem
Man-At-Armss avatar
Bamses föräldrar valde äventyr till havs framför sonen, Peter Parker blev uppfostrad av faster May (och Ben innan han också dog) och Kalle Anka är inte trillingarnas pappa.

Fler exempel på frånvarande föräldrar i serietidningar? Döingar (som Parkers föräldrar) får som sagt också vara med om det inte handlar om åldersrelaterade dödsfall. Jag ser dock helst att föräldrarna är frånvarande/döda redan under karaktärernas barndom.
Och vad är grejen? Att göra karaktärerna mer självständiga? Ovannämnda har ju fortfarande förmyndare.

(Det här är en otroligt viktig diskussion)
Citera
2026-04-23, 13:30
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Och vad är grejen? Att göra karaktärerna mer självständiga? Ovannämnda har ju fortfarande förmyndare.

Om det finns föräldrar med i bilden är det underförstått att de har knullat, nåt som är strängt förbjudet i Disneys universum. Det är i alla fall den förklaringen som jag har fått till varför Kalle är knattarnas farbror och inte farsa. Det förklarar dock inte varför även Pellefant och Stålmannen är föräldralösa.
Citera
2026-04-23, 13:39
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Om det finns föräldrar med i bilden är det underförstått att de har knullat, nåt som är strängt förbjudet i Disneys universum. Det är i alla fall den förklaringen som jag har fått till varför Kalle är knattarnas farbror och inte farsa. Det förklarar dock inte varför även Pellefant och Stålmannen är föräldralösa.
En annan förklaring jag läst någonstans är att knattarna först var tilltänkta som gästkaraktärer (lättare då att förstå deras frånvaro om de inte är Kalles egna barn) och när de blev så pass populära att de blev återkommande karaktärer var de redan etablerade som brorsönerna.
Men det förklarar inte Musse Piggs brorsöner Teddi och Freddi och Kajsas systerdöttrar Så knullteorin är nog starkast.
Senast redigerad av Man-At-Arms 2026-04-23 kl. 13:43.
Citera
2026-04-23, 13:47
Medlem
Klas-Vegass avatar
De klassiska exemplen är ju kalles "brorsöner" knatte, tjatte och blatte. Och på samma sätt kajsas "brorsdöttrar".

Där är det också tydligare vad det handlar om. Det är en avsexualisering av seriefigurerna som helt enkelt står över knullande.

Fast jag har ett svagt minne av att musse faktiskt har en son. Minns jag fel?
Citera
2026-04-23, 13:51
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Långben har en son i Goof Troop. Det är inte han du tänker på?
Citera
2026-04-23, 13:52
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Långben har en son i Goof Troop. Det är inte han du tänker på?
Jag tänkte på långben också. Jag kanske minns fel.

Har inte läst sedan 70-tal.
Citera
2026-04-23, 13:58
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Jag tänkte på långben också. Jag kanske minns fel.

Har inte läst sedan 70-tal.

I serierna är Gilbert Långbens brorson. I Goof Troop är Max hans son.
Citera
2026-04-23, 14:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
De klassiska exemplen är ju kalles "brorsöner" knatte, tjatte och blatte. Och på samma sätt kajsas "brorsdöttrar".

Där är det också tydligare vad det handlar om. Det är en avsexualisering av seriefigurerna som helt enkelt står över knullande.

Att de kallas brorsöner måste bero på att man aldrig får antyda sex i just Disneys universum?

Dock kul med en en annan USA-serie som Blondie som är den absoluta motsatsen, där paret träffas, sedan gifter sig, sedan får en massa barn, sedan köper hundar och villa. Och allt pågår under 40 år i tecknad form. Som alla riktiga män ligger han ofta på sofflocket.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-23 kl. 14:13.
Citera
2026-04-23, 14:15
Medlem
Citat:

Det är väl bra när det handlar om barnlitteratur, så de slipper tänka på sånt, eller som Meatloaf sjunger: "I'd Do Anything for Love But I Won't Do That".
Citera
2026-04-23, 14:22
Medlem
Man-At-Armss avatar
Smurferna har inga föräldrar. Det är storken som kommer med smurfbebisar och smurferna dök först upp som bifigurer i Johan och Pellevin. Vad jag vet nämns inte pojkarnas föräldrar i albumen, troligen för att introduktioner gällande Johan och Pellevins familjeförhållanden inte skulle tillföra något för läsaren.
Citera
2026-04-23, 14:36
Medlem
Onanikrems avatar
Fantomens pappa (den äldre Fantomen gick bort tidigt, mamman var väl med i någon återblick serie sedan försvann hon med)
Citera
2026-04-23, 14:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Bamses föräldrar valde äventyr till havs framför sonen, Peter Parker blev uppfostrad av faster May (och Ben innan han också dog) och Kalle Anka är inte trillingarnas pappa.

Fler exempel på frånvarande föräldrar i serietidningar? Döingar (som Parkers föräldrar) får som sagt också vara med om det inte handlar om åldersrelaterade dödsfall. Jag ser dock helst att föräldrarna är frånvarande/döda redan under karaktärernas barndom.

Alla karaktärer i Snobben är ju hyfsat föräldralösa . Inte undra på att det urartar ibland
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in