Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Som de säger, en äldre förare har mycke erfarenhet men har säkerligen också lagt till med egna lösningar och egna regler i trafiken. Samtidigt så är man kanske inte så uppdaterad på alla nya regler och ideér hur fordonet ska framföras.
Jag har haft körkort i över 30 år själv men skulle nog ändå tycka att det var bra med en uppfräschning av körsätt och allt innan jag började lära ut. Inte fan sitter man och tittar i speglarna på samma sätt som man fick lära sig i körskolan för 30 år sen.
Minns när jag gick det där tillsammans med frun för många herrans år sedan för att hon skulle övningsköra med mig. Det kostade henne onödiga pengar och det kostade mig onödiga pengar.
Vet inte hur det är idag, men då togs mest bara massa trams upp om droger och alkohol i trafiken, sånt som alla redan vet och ger ingenting av nytta. Vissa risker i trafiken togs också upp, men inget som jag inte redan visste och som frun till största delen visste också.
Även om jag tog körkort för över 25 år sedan så tog jag MC kort bara för 6 år sedan. Då behövde jag också övningsköra privat med någon och behövde då inte gå någon handledarkurs. Så man tycker alltså inte att det behövs för MC, men det behövs för bil? Eller kunde man skippa det för att man redan hade B-kort?