2026-04-22, 15:44
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Der kan vara ett vattenkraftverk i närheten också det är riktiga naturförstörare. Tömmer älvarna på vatten
Ligger en kraftverksdamm någon kilometer nedströms. Så området där de spelar in är uppdämt. Så nivåerna i dammen beror helt på hur mkt vatten de tappar av. Vilket till syvende och sist hänger på elmarknaden
2026-04-22, 15:46
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Der kan vara ett vattenkraftverk i närheten också det är riktiga naturförstörare. Tömmer älvarna på vatten

Hela älven är reglerad. Hällby kraftstation ligger uppströms om jag minns rätt.
2026-04-22, 15:49
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hela älven är reglerad. Hällby kraftstation ligger uppströms om jag minns rätt.
Degerforsens kraftverk ligger ett par kilometer nedströms
2026-04-22, 17:06
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiila
Just nu är det två som står på Norra Uddén och laddar upp med energi och sakta rör sig vidare.
Ja, de tog sig till Norra Udden men sedan började mamman tveka och tyckte det var något som störde, så det verkar som att de gick tillbaka till Näset och då fick de med sig den där tredje som var med dem från början. Om det nu var samma förstås, det kan ju vara andra också, men det verkade så.

De kanske väntar tills vinden har lugnat sig?
2026-04-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Att inte någon prankat detta ännu ?

Alla vet ju var dom har kamerorna.

Folk i Junsele är för mesiga ?
De vill ju inte hamna på bild själv. Vissa kameror överlappar varandra och de flesta är vridbara med zoom. Det skulle väl vara en maskeradkostym i så fall. Ingen Högskola i närheten?

Märkligt att inga simmat över under dagen då det har varit fullt spring i skogen. Men nu verkar det lugnt igen, vart blev älgarna av? Jag tog en siesta några timmar och förväntade mig flera nya i räkneverket nu.
2026-04-22, 17:55
Medlem
Tiilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, de tog sig till Norra Udden men sedan började mamman tveka och tyckte det var något som störde, så det verkar som att de gick tillbaka till Näset och då fick de med sig den där tredje som var med dem från början. Om det nu var samma förstås, det kan ju vara andra också, men det verkade så.

De kanske väntar tills vinden har lugnat sig?
Hann se början på deras rörelse tillbaka, det blev en väldigt fart! Det är ju rimligt att tro att det är samma. Bänkade mig nu ingen och tycker det ser ut ha lugnat sig något med blåsten. Nu pendlar det mellan Näset och Fastlandet men ingen älg i sikte vad jag kan se 🥲
2026-04-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Märkligt att inga simmat över under dagen då det har varit fullt spring i skogen. Men nu verkar det lugnt igen, vart blev älgarna av? Jag tog en siesta några timmar och förväntade mig flera nya i räkneverket nu.

Kollade lite på TV skärmarna på jobbet under dagen. Men det var ett 2-3 stycken som vandrat runt lite och käkade under dagen. Men de hade inte simmar över älven ännu när jag gick hem.
2026-04-22, 18:00
Medlem
Riksreptilens avatar
Älgavskjutningen har ev påverkat möjligheten att komma upp i tresiffriga mängder i år?

Trevligt med sjöfågeln som just högljutt t
vingade över älven. 🦩
2026-04-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Bara jag som tycker det är lite tråkigt med all farmad monokultur-skog?

Det känns så fake och konstgjort med odlad skog. Att filma skogsindustrin är ju som att filma en åker och säga att det är naturen.

Varför kan de inte sätta upp kameror i urskog eller åtminstone i odlad blandskog så att det åtminstone ser ut som att det är vild natur?

Nån kamera filmar ett kalhygge. Är det Stora Ensos mark man filmar på? Har vi inga orörda naturområden eller nationalparker med älgar? Är det för bökigt?

Vill de visa vilda djur, så gör det åtminstone i den vilda naturen. Jag vill inte se träd som står i fina rader i väntan på avverkning.

Sen ska de släppa lös nån musiker från Stockholm som ska klättra i träd för att spela på kontrasten "En Stockholmare i skogen"... Eller låtsasskogen då...

Jag gillar verkligen konceptet. Men eftersom jag fortfarande är med och betalar för detta så har jag ju rätt att gnälla lite över produktionen.

Sen fattar jag också att det blir smidigare att filma i odlad tallskog, samt att den mesta av skogen faktiskt är odlad skog. Men nån äkta natur har vi väl kvar i Sverige får jag hoppas.
Blir väl väldigt märkligt att spela in programmet i en urskog där älgarna inte vandrar. Väldigt få som bara vill sitta och titta på ett träd man är liksom beroende av älgarnas vandringsled
2026-04-22, 18:28
Medlem
SodaFointains avatar
Mycket det händer i detta då. Då är det mer liv i en myrstack
2026-04-22, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Mycket det händer i detta då. Då är det mer liv i en myrstack
Myrvandringen, bra ide för dito.
2026-04-22, 22:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Så i genomsnitt för de senaste åren: sommar-vinter-förflyttningen är i genomsnitt drygt fem mil, en vandrade nästan 20 mil, och några vandrade åt fel håll söderut när sommaren kom. Det finns en del extra info hos SLU och även kartor på hur enskilda älgar vandrar (de har vi haft uppe tidigare år).

"Vandringen mot sommarbetet brukar ske koncentrerat. Älgkorna har lite bråttom att hinna till sommarbetet innan det är dags att kalva så deras vandring brukar ta 1-3 veckor. Sen ska isläget och vattnets strömmar passa så de tar sig över Ångermanälven. Därför blir det lätt trafikstockning på vissa ställen, som i Junseletrakten där SVT ställt upp sina kameror. Medelvandringen mellan sommar- och vinterområden är 5,5 mil fågelvägen. Den som vandrade längst var en tjur som hade sitt sommarområde i Borgafjäll, en vandring på nära 19 mil fågelvägen. Han sköts under jakten i oktober 2023. Vanligast är att älgarna vandrar norrut till sina sommarområden, men några bröt mönstret och gick söderut."

https://www.slu.se/tema/tema-alg/den-stora-algvandringen/junselealgarna/junselealgar---fler-moten/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in