Citat:
Ursprungligen postat av
Cutthethroat
Har inte påstått att det är någon vetenskaplig undersökning jag genomfört, utan det är vad jag upplevt själv, samt kompisars BMW.
Jag har haft en 3serie och en 7serie, båda var "skit" eller i vart fall inte värda sitt högre pris om man jämför med Oplar, Fordar osv jag haft.
Nu var väl inte de BMW jag haft nya, 3serien var väl kanske ca 10år, 7an var äldre, men de hade gått under 20k båda två.
3an slutade med skroten efter elfel som ingen kunde fixa det hade blivit för dyrt.
Men dessinnan var det toppackning, ram och vevlager, fjädrar, mysko fel på airbagsystem som aldrig blev åtgjärdat 100%, missljud i slutväxel osv osv.
Kompisarnas BMW rasade och gick sönder på löpande band de med, de bytte till Volvos, de höll bättre...
7an var massa småfel hela tiden, dyra fel ändå, gav upp, sålde den efter svindyrt tankbyte, blev mer och mer tungstyrd så något fel där med, har för mig det var något fel på fjädringen med, nivåkontroll?
Men det var i ungdomen, så man körde lite hårdare kanske, eller rättare sagt det gjorde man ju.
Oplarna och Fordarna höll lika bra eller bättre, Volvo var allra bäst...
Du har väl en 7serie själv, du sa det en gång, har den varit värd priset, om du bortser från "skrytfaktorn".
Man hade väl kunnat fått 2-3 Oplar för priset på en BMW 7a.
Tja, min sjua -99a har nu gått ca 35k mil, varav jag kört ca 15k. Faktiskt inga stora problem alls som inte kan anses normalt för åldern, generellt sett bara normal service förutom några få saker över det varav det ena var en grov miss från BMW i Jönköping som jag fick dem att ordna på garantin på jobbet.
Sen fick jag byta en solenoid i automatlådan. Brott på en framfjäder.
Bensinpump, ”värmekranen”, ett par bussningar i bakvagnen. Kylarslangar och vattenpump bytta första gången efter få 33k mil.
Dock har tidigare ägare bytt och fixat en hel del genom åren, både p g a skadegörelse, och p g a faktiska problem, men även mer onödiga ting för att han var lite av pedant så han bytte lite lister och annat bara det råkade bli nåt märke efter stenskott etc. Har en pärm med alla händelser dokumenterade sen bilen var ny.
Det är ju samma med BMW som med Audi, elle Merca, eller i princip vilken bil som helst.
Det är lätt att hitta negativa påståenden från en absolut minoritet av allehanda ”gnällkukar” som kan vara allt från dagens sanning till grova överdrifter. Men de väsnas ofta högst.
Samtidigt som en absolut majoritet inte har mycket till problem alls med sina bilar, men de väsnas och hörs i lika mycket.
Alla dessa märken, de tyska och alla andra, har en massa olika motorer etc genom åren, och vissa av dem, vissa versioner/generationer, har haft tendens till mer problem, men generellt sett har det mesta och oftast funkat helt ok. Och dessa verkar vara de enda folk hör talas om och kommer ihåg.
Du verkar tro att det är samma med BMW idag, att det int hänt nåt alls hos BMWs utvecklingsavdelning på alla de år sedan de BMW du hade/körde kom till? Samma sak gäller även Audi, eller vilken tillverkare som helst. Man tar fram nya grejor, kan ha en de knas med dem initialt, man jobbar vidare och löser problemen på ett eller annat sätt.
Sen detta klagande på ”plast”…
Ja det kan absolut bli fel med ”plast” ibland. Men det kan även ge många fördelar för både tillverkare och oss kunder. För kan vi ha en massa ”plast” i t ex flygplan etc, så ska det nog fan kunna funka även i bilar.