2026-04-21, 13:03
Medlem
Jag betalar för de 3 stora llm, men ingen av dem klarar av att hjälpa mig att skriva skript varken bash eller power shell.

Först läger de till en handfull komponenter som inte behövs för funktionen i skriptet. Om man ber om en aktivitet, blir förslaget på de absolut jobbigaste sättet. Skriptet är aldrig fel fria så felsökningen är något som är ogörbart. Ber man om syntax rättning har alla olika llm helt olika åsikter.

Jag är färdig med att använda dessa,.

Min fråga till er:
Hur funkar det så bra för andra att skriva kod?
Senast redigerad av kullavik 2026-04-21 kl. 13:08.
Citera
2026-04-21, 13:15
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullavik
Jag betalar för de 3 stora llm, men ingen av dem klarar av att hjälpa mig att skriva skript varken bash eller power shell.

Som du skriver så antar jag att du har vanliga abb på ChatGPT, Gemeni och vilken mer? Så jobbar inte en seriös programmerare.

Citat:
Först läger de till en handfull komponenter som inte behövs för funktionen i skriptet. Om man ber om en aktivitet, blir förslaget på de absolut jobbigaste sättet. Skriptet är aldrig fel fria så felsökningen är något som är ogörbart. Ber man om syntax rättning har alla olika llm helt olika åsikter.

Jag är färdig med att använda dessa,.

Hur ser en prompt ut, hur ser ett exempel-script ut som du får? Uttrycker du i din prompt vad för typ av svar du vill ha?

Citat:
Min fråga till er:
Hur funkar det så bra för andra att skriva kod?

Sannolikt för att vi är bättre på att prompta än vad du är. Lär dig det istället för att sluta. Men vi behöver se exempel på svar du får och din kritik mot svaren.
Citera
2026-04-21, 13:24
Medlem
Tack, jag har inte gort något bara klistrat in i promten.

Kan man koppla in llm i vscode?
Citera
2026-04-21, 16:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tack, jag har inte gort något bara klistrat in i promten.

Kan man koppla in llm i vscode?
0
Ja, det kan man. Och det går utmärkt att hitta information om detta på nätet.
Citera
2026-04-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
0
Ja, det kan man. Och det går utmärkt att hitta information om detta på nätet.
Tex kan en chatbot svara rätt utförligt på detta
Citera
2026-04-22, 10:01
Medlem
Tack

Här återkommer jag med mitt skript exempel:

sudo dnf remove docker docker-client docker-client-latest docker-common docker-latest docker-latest-logrotate docker-logrotate docker-selinux docker-engine-selinux docker-engine
sudo dnf config-manager addrepo --from-repofile=https://download.docker.com/linux/fedora/docker-ce.repo
sudo dnf install docker-ce docker-ce-cli containerd.io docker-buildx-plugin docker-compose-plugin
sudo systemctl enable --now docker
sudo mkdir -p /srv/dockercontainer/ansible
sudo usermod -aG docker,wheel $USER
newgrp docker
sudo chown -R root:wheel /srv/dockercontainer
sudo chmod -R 2775 /srv/dockercontainer
docker pull willhallonline/ansible
docker images
docker run -v /srv/dockercontainer/ansible:/data willhallonline/ansible
docker run willhallonline/ansible echo "hello from ansible"
docker ps
docker network create -d macvlan --subnet=10.20.20.0/24 --gateway=10.20.20.1 -o parent=eth0 macvlan_lan
docker run -d --restart=always --network macvlan_lan --ip 10.20.20.28 -v /srv/dockercontainer/ansible:/data --name infinity willhallonline/ansible tail -f /dev/null
sudo docker exec infinity /bin/bash -c 'apt update && apt install -y openssh-server && mkdir -p /run/sshd && echo "root:Password01" | chpasswd && sed -i "s/^#\?PermitRootLogin.*/PermitRootLogin yes/" /etc/ssh/sshd_config && sed -i "s/^#\?PasswordAuthentication.*/PasswordAuthentication yes/" /etc/ssh/sshd_config && /usr/sbin/sshd'
sudo docker exec infinity ss -tlnp | grep :22
Citera
2026-04-22, 11:45
Medlem
Citat:
Tack

sudo dnf remove docker docker-client docker-client-latest docker-common docker-latest docker-latest-logrotate docker-logrotate docker-selinux docker-engine-selinux docker-engine
sudo dnf config-manager addrepo --from-repofile=https://download.docker.com/linux/fedora/docker-ce.repo
sudo dnf install docker-ce docker-ce-cli containerd.io docker-buildx-plugin docker-compose-plugin
newgrp docker
docker images
docker ps
docker network create -d macvlan --subnet=10.20.20.0/24 --gateway=10.20.20.1 -o parent=eth0 macvlan_lan
docker run -d --restart=always --network macvlan_lan --ip 10.20.20.28 -v /srv/dockercontainer/ansible:/data --name infinity willhallonline/ansible tail -f /dev/null
sudo docker exec infinity /bin/bash -c 'apt update && apt install -y openssh-server && mkdir -p /run/sshd && echo "root:Password01" | chpasswd && sed -i "s/^#\?PermitRootLogin.*/PermitRootLogin yes/" /etc/ssh/sshd_config && sed -i "s/^#\?PasswordAuthentication.*/PasswordAuthentication yes/" /etc/ssh/sshd_config && /usr/sbin/sshd'

Vad är problemet då?
Citera
2026-04-22, 14:33
Medlem
Hej

Som jag har förstått det så råder det för många dependencies för att GPT eller Claude skall klara av det,
så som vilken distribution, även om man berättat det första man gör.
Det skall också vara att det inte finns flera sätt att skriva koden på,
man kan inte skriva kod runt ett problem på ett annat sätt.

Håller på att titta på hur jag skall få in någon av de ai tjänster som jag har abonnemang i vscode.

//k
Citera
2026-04-22, 21:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Håller på att titta på hur jag skall få in någon av de ai tjänster som jag har abonnemang i vscode.

//k
https://github.blog/changelog/2025-10-06-grok-code-fast-1-is-now-available-in-visual-studio-jetbrains-ides-xcode-and-eclipse/

https://code.claude.com/docs/en/vs-code

https://developers.google.com/gemini-code-assist/docs/set-up-gemini

https://developers.openai.com/codex/ide
Citera
2026-04-22, 22:41
Medlem
Citat:
Hej

Som jag har förstått det så råder det för många dependencies för att GPT eller Claude skall klara av det,
så som vilken distribution, även om man berättat det första man gör.
Det skall också vara att det inte finns flera sätt att skriva koden på,
man kan inte skriva kod runt ett problem på ett annat sätt.

//k
Pröva att göra det med något du själv förstår först, AI kan göra mycket men ännu mer när du förstår hur det fungerar. Förstår du inget så er du bare lost.
Citera
2026-04-23, 01:02
Medlem
Tengus avatar
Citat:

newgrp docker
docker images
docker ps

Jag har inga större problem att få ChatGPT att skriva fungerande Bash-script, men jag vet också vad jag skall be om.

Vad är det du vill uppnå och hur beskriver du det för din LLM? Är det LLM:en som tycker att du skall köra t.ex. "tail -f /dev/null" i din container, eller är det din egen idé? Är det dina kommandon som inte gör vad du förväntar dig, eller är det att du inte vet hur du skriver ett riktigt Bash-script med "#!/bin/bash" och execute-rättigheter på filen, eller hur du skall exekvera scriptet när du har skippat det och bara har listat kommandon i en fil? etc. etc.
Berätta vad du gör och vilka instruktioner du ger dina LLM:er, så kan vi säkert hjälpa dig in på en bättre väg.
Citera
2026-04-23, 06:00
Moderator
vhes avatar
Använd CODE-taggar vid postande av kod.

Kod:
echo "Så här!"

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera