2026-04-20, 11:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Som varnades först innan attaken och fick god tid på sig att utrymma.

Man sa var man skulle attaketa över radio, man väntade. Fartyget var införstådd i vad som skulle ske i god tid innan det skedde.

Blev ens någon skadad?

Var inte så säker på vad USA säger … och vad som kom fram till besättningen.
Citera
2026-04-20, 11:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Kan det ha att göra med säkerhet?

Först skulle ju inte Vance med eftersom man upplevde ett säkerhets hot. Men sedan så ändrades detta.

Så att det kan ju ske att man gör det osynligt denna gång.

Kan ju också vara att man vill sätta hjärnspöken i Iran.
Dock kom nyheten nu på di.se

"En iransk delegation åker till Pakistan på tisdagen för nya samtal, enligt pakistanska källor, rapporterar nyhetssajten Nikkei Asia. Detta efter Irans tidigare besked om att inga nya fredssamtal med USA kommer äga rum så länge som USA blockerar iranska hamnar."

https://www.di.se/live/uppgifter-iran-vander-om-fredssamtal/
Citera
2026-04-20, 11:58
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jadu, på en skala 1 till 10? 14 isåfall. Gulfländerna med Saudi i spetsen är de länder som skrikit högts och försökt påverka Trump om att inte bara fortsätta bombningarna utan även erbjudit sig med att bidra militärt med flyg, trupper och en och annan kamel med kroksabel.

I din alternativa värld, kanske.

Men i den verkliga världen är det ju precis tvärtom. De vill ha nedtrappning och fred, och trots att de sitter på rätt stora arsenaler med amerikansk-tillverkade vapen, inklusive moderna multi-use flygvapen, så har de valt att inte skjuta tillbaka alls.

Självklart är de förbannade och irriterade över att Iran hotat att angripa deras centrala infrastrukturer, men där tar det också slut. Och Iran har uttryckligen bara hotat de länder som samarbetar med USA, vilket rent logiskt inte är det minsta underligt. Det skulle ju vara absurt om USA angriper Iran och har militärbaser i grannlandet som Iran inte skulle få attackera. Det är att Iran istället valt att hota infrastrukturen i de länderna som orsakat upprördheten, och dessutom att Iran via mindre "signalattacker" både visat sig vara villiga och att ha kapaciteten att sätta sina hot i verket.

Jag försvarar varken Irans eller USAs/Israels angrepp på civil infrastruktur, men det är ett faktum att USA och Israel angripit och förstört betydligt mer sådan infrastruktur än Iran. Och hotat med att gå all-in och "bomba Iran till stenåldern". Att i ett sånt läge inbilla sig att man i det angripna landet inte är beredda att försvara sig med all näbbar och klor är skrattretande naivt. I stil med: "va fan är det här, vi borde ju få skjuta på dem utan att de skjuter tillbaka".

Och just nu är det dit vi är på väg. Trump kan antingen backa eller sätta sina hot i verket, och i det senare fallet kommer Iran att svara med samma mynt. När den karusellen kör igång är det svårt att alls få stopp på den, speciellt med en totalkorkad uppblåst narcissist "in charge" i den ena ändan. Det enda två små glädjepillren är i så fall att största delen av världen håller USA och Israel skyldiga för det som händer, och att det inte kommer att bli några problem att uppnå de globala miljömålen när 30% av oljeproduktionen slås ut för 5-10 år framöver.
Citera
2026-04-20, 12:01
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Var inte så säker på vad USA säger … och vad som kom fram till besättningen.
I så fall är det ju riktigt alvarligt. Då USA filmade situationen där vi tydligt ksn se och höra hur de informerar fartyget om vad som skulle ske om de inte vände, sedan delade USA denna film.

Påstår du att filmen är AI genererat?

Ett annat alternativ är att du är fanatisk, och att du inte borde lita på allt din sjuka hjärna fantiserar i hopp.
Citera
2026-04-20, 12:05
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Dock kom nyheten nu på di.se

"En iransk delegation åker till Pakistan på tisdagen för nya samtal, enligt pakistanska källor, rapporterar nyhetssajten Nikkei Asia. Detta efter Irans tidigare besked om att inga nya fredssamtal med USA kommer äga rum så länge som USA blockerar iranska hamnar."

https://www.di.se/live/uppgifter-iran-vander-om-fredssamtal/
Vi får väl se, det är inte första gången Iran svänger i denna fråga.

Om de dyker upp blir det ju spännande att se vilka som är med. Får Abbas vara med efter ha sagt att sundet var öppet, eller är det krigsrätt som gäller för honom, som ändå har sagts att han skulle ställas framför om det inte var krig.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-20 kl. 12:09.
Citera
2026-04-20, 12:06
Medlem
Snapcounts avatar
För att sätta saker i ett tidsperspektiv med en "deal" som Trump önskar :

Moreover, the US is trying to strike a deal within weeks, while the 2015 deal took 20 months to negotiate, Lord Darroch added.

https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-blockade-strait-of-hormuz-lebanon-13509565

Trump kommer nog att behöva ett helt bibliotek med "the art of the deal" för att sy ihop detta snabbt. Speciellt om han vill lägga rabarber på det iranska uranet..
Citera
2026-04-20, 12:09
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
I din alternativa värld, kanske.

Men i den verkliga världen är det ju precis tvärtom. De vill ha nedtrappning och fred, och trots att de sitter på rätt stora arsenaler med amerikansk-tillverkade vapen, inklusive moderna multi-use flygvapen, så har de valt att inte skjuta tillbaka alls.

Självklart är de förbannade och irriterade över att Iran hotat att angripa deras centrala infrastrukturer, men där tar det också slut. Och Iran har uttryckligen bara hotat de länder som samarbetar med USA, vilket rent logiskt inte är det minsta underligt. Det skulle ju vara absurt om USA angriper Iran och har militärbaser i grannlandet som Iran inte skulle få attackera. Det är att Iran istället valt att hota infrastrukturen i de länderna som orsakat upprördheten, och dessutom att Iran via mindre "signalattacker" både visat sig vara villiga och att ha kapaciteten att sätta sina hot i verket.

Jag försvarar varken Irans eller USAs/Israels angrepp på civil infrastruktur, men det är ett faktum att USA och Israel angripit och förstört betydligt mer sådan infrastruktur än Iran. Och hotat med att gå all-in och "bomba Iran till stenåldern". Att i ett sånt läge inbilla sig att man i det angripna landet inte är beredda att försvara sig med all näbbar och klor är skrattretande naivt. I stil med: "va fan är det här, vi borde ju få skjuta på dem utan att de skjuter tillbaka".

Och just nu är det dit vi är på väg. Trump kan antingen backa eller sätta sina hot i verket, och i det senare fallet kommer Iran att svara med samma mynt. När den karusellen kör igång är det svårt att alls få stopp på den, speciellt med en totalkorkad uppblåst narcissist "in charge" i den ena ändan. Det enda två små glädjepillren är i så fall att största delen av världen håller USA och Israel skyldiga för det som händer, och att det inte kommer att bli några problem att uppnå de globala miljömålen när 30% av oljeproduktionen slås ut för 5-10 år framöver.

Lustigt där med att du tar upp "fantasier" när du själv får mycket kritik och påpekande att just dina noveller ska innehålla just fantasier. Du får ta försöka lägga in "projektion" i nästa novell också så blir det komplett.

Varken jag eller någon annan här inne orkar läsa mer än två meningar ur dina noveller så scrollar bara förbi så fort man ser att du publicerat en ny novell. Så jag kan bara svara utifrån de första meningarna.

Jo gulfländerna är villiga att bidra och ställa upp i kriget mot Iran, Har du missat detta också? För det är något som lades fram rätt omgående.

Lycka till nu med nästa novell! Måste ju vara ett svårt handikapp att vara oförmögen att kunna formulera sig kort, begripligt och koncist.
Citera
2026-04-20, 12:13
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Du undvek att svara märker jag.

Det har du all rätt att tycka. Jag tycker jag svarade.
Citera
2026-04-20, 12:14
Avstängd
Citat:
I så fall är det ju riktigt alvarligt. Då USA filmade situationen där vi tydligt ksn se och höra hur de informerar fartyget om vad som skulle ske om de inte vände, sedan delade USA denna film.

Påstår du att filmen är AI genererat?

Ett annat alternativ är att du är fanatisk, och att du inte borde lita på allt din sjuka hjärna fantiserar i hopp.

Jag har inte påstått att filmen är AI-genererad, så det är en halmdocka.
Min invändning gäller principen om våldsanvändning mot ett fartyg och risk för besättning, inte materialets existens.
Personangrepp bidrar inte till sakfrågan…

Även om det fanns ett tidsfönster på flera timmar säger det i sig inte att besättningen hade faktisk möjlighet att “söka skydd” i praktiken… Ett fartyg till havs är inte som ett fordon som kan köra undan och lämna situationen fritt- det är bundet till sin position, sin last, sin drift och sina order...

Poängen jag menar är att även om varningar ges så upphäver det inte frågan om proportionalitet eller skydd av besättning. Det är just därför sådana incidenter diskuteras inom folkrätt och inte avgörs enbart av vem som gav order i realtid.
Citera
2026-04-20, 12:21
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag har inte påstått att filmen är AI-genererad, så det är en halmdocka.
Min invändning gäller principen om våldsanvändning mot ett fartyg och risk för besättning, inte materialets existens.
Personangrepp bidrar inte till sakfrågan…

Även om det fanns ett tidsfönster på flera timmar säger det i sig inte att besättningen hade faktisk möjlighet att “söka skydd” i praktiken… Ett fartyg till havs är inte som ett fordon som kan köra undan och lämna situationen fritt- det är bundet till sin position, sin last, sin drift och sina order...

Poängen jag menar är att även om varningar ges så upphäver det inte frågan om proportionalitet eller skydd av besättning. Det är just därför sådana incidenter diskuteras inom folkrätt och inte avgörs enbart av vem som gav order i realtid.
Så nu var det alltså enbart risk för besättningen, innan så påstod du att man skjuter mot besättningen.

Citat:
Fast spelar ingen roll om de varnat 6 h innan du skjuter inte mot besättningen på ett vanligt cargo fartyg.? Isf siktar man väl mot områden där folk inte vistas.
Vilken tur att man dokumenterade situationen, så behöver inga tvivel finnas.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-20 kl. 12:25.
Citera
2026-04-20, 13:13
Medlem
Idag på kvällen infaller Yom HaZikaron, minnesdagen för Israels stupade soldater och terrorismens offer. Vad passar väl då bättre än att redogöra för de militära förlusterna i kriget mellan Israel och Iran.

Iran: Åtminstone 6000-7000 döda IRGC. IDF:s egna uppskattningar från i mars låg på över 6000 döda IRGC, andra ligger högre. Det är dessutom svårt att räkna inbombade iranier så mörkertalet är sannolikt stort.

Israel: 1 st död soldat.

Det finns i och för sig betydligt fler arabianer än det finns israeler, men det finns inte 6000 ggr fler. I kvällningen hedrar vi den fallne israeliske soldaten. Må hans minne vara välsignat.

När jag staplar upp de israeliska förlusterna så här och jämför med de iranska blir det ganska tydligt att Iran vinner kriget, eller hur? Jag uppskattar de livliga diskussioner på Flashback som totalt fått mig att omvärdera hur man vinner krig.

25644 personer har dött i Israels tjänst sedan 1860, totalt sedan staten och den judiska befolkningen organiserade försvar och började räkna sina fallna. Må deras minne vara välsignat.
Citera
2026-04-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Så din logik är alltså om ett land attackeras av ett land som så kan det landet fritt attackera andra länder utan att det ses som en krigsförklaring? Alltså eran logik är felfri, och ni applicerar den säkert 100% i andra fall.

Nej. Men Iran har inte attackerat andra länder. Är det krig så måste andra länder ta hänsyn till att det pågår krig. Om ett smalt sund är krigsskådeplats så kan man inte räkna med att de krigförande ska släppa igenom andras fartyg på ett säkert sätt eftersom det kan utnyttjas av den andra parten i kriget.

Och mig veterligen har Iran inte hotat andra länder rakt av, utan hoten har gällt under förutsättningen att man blandar sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in