2026-04-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu, ja. Efter det att de anfölls av USA. Hur många båtar hotade och attackerade Iran före den 28:e februari? Det är bara det Iran gjorde före 28:e februari som kan betraktas som en "krigsförklaring" mot hela världen.
Dessutom har Iran tidigare hotat otaliga gånger med att stänga Sundet, ifall USA skulle anfalla.
Senaste gången var bara veckan innan USAs anfall.

Jag skrev detta inlägg 26 februari, två dagar innan USA och Israels "oväntade anfall".

"Det finns enligt min mening två osäkra faktorer om Irans svar på ett angrepp av USA på Iran?
1. Iran har redan placerat massor med bottenliggande minor i Hormuzsundet, vilka Iran kan aktivera vid ett anfallskrig från USA mot Iran.
Denna typ av minor är synnerligen svåra att röja, och kommer stoppa all båttrafik till Persiska viken.
Det kommer leda till spänningar när andra länder blir blockerade.
2. Iran har redan stora mängder höganrikat uran det är alla överens om.
Men den stora frågan är om Iran redan har färdiga kärnvapen?"

Visste då bara om att Iran hade minor i Sundet när jag skrev detta.
Att Iran dessutom har massor med raketer och drönare i tunnlar på land, detta hade jag två dagar innan anfallet ingen anledning att efterforska, när jag skrev inlägget på flashback.
2026-04-20, 11:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Film och info om att USA hade varnat i 6 timmar innan de sköt mot maskinrum är info som USA själva lagt ut. Som jag förstår har den i den inte ifrågasatts.

I Svenska tidningar har de inte gett tidsangivelser hur länge man varnade som jag har sett i alla fall. Så här skriver DN om vad som visas på filmen.

"I den hör man militären beordra fartyget att evakuera maskinrummet, efter att ha utfärdat flera varningar om att det bryter mot den amerikanska blockaden."
https://www.dn.se/direkt/mellanostern/2026-04-19/usas-militar-evakuera-maskinrummet-omedelbart/

Men amerikanska medier rapporterar om att man varnade i 6 timmar före.

"U.S. Central Command said the seizure came after six hours of warnings to the Touska to turn back."
https://www.washingtonpost.com/world/2026/04/19/trump-iran-war-hormuz-strait-negotiations/

Fast spelar ingen roll om de varnat 6 h innan du skjuter inte mot besättningen på ett vanligt cargo fartyg.? Isf siktar man väl mot områden där folk inte vistas.
Citera
2026-04-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Dessutom har Iran tidigare hotat otaliga gånger med att stänga Sundet, ifall USA skulle anfalla.
Senaste gången var bara veckan innan USAs anfall.

Jag skrev detta inlägg 26 februari, två dagar innan USA och Israels "oväntade anfall".

"Det finns enligt min mening två osäkra faktorer om Irans svar på ett angrepp av USA på Iran?
1. Iran har redan placerat massor med bottenliggande minor i Hormuzsundet, vilka Iran kan aktivera vid ett anfallskrig från USA mot Iran.
Denna typ av minor är synnerligen svåra att röja, och kommer stoppa all båttrafik till Persiska viken.
Det kommer leda till spänningar när andra länder blir blockerade.
2. Iran har redan stora mängder höganrikat uran det är alla överens om.
Men den stora frågan är om Iran redan har färdiga kärnvapen?"

Visste då bara om att Iran hade minor i Sundet när jag skrev detta.
Att Iran dessutom har massor med raketer och drönare i tunnlar på land, detta hade jag två dagar innan anfallet ingen anledning att efterforska, när jag skrev inlägget på flashback.

Och? Att säga att man avser göra något om man blir anfallen är inte detsamma som att hota andra.

Att placera ut minor på eget vatten är faktiskt tillåtet. Det är det många länder som har gjort utan att vara i krig. Det ses som en försvarsåtgärd (minor används oftast som defensiva vapen).
Citera
2026-04-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu, ja. Efter det att de anfölls av USA. Hur många båtar hotade och attackerade Iran före den 28:e februari? Det är bara det Iran gjorde före 28:e februari som kan betraktas som en "krigsförklaring" mot hela världen.

Så din logik är alltså om ett land attackeras av ett land som så kan det landet fritt attackera andra länder utan att det ses som en krigsförklaring? Alltså eran logik är felfri, och ni applicerar den säkert 100% i andra fall.
Citera
2026-04-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Min logik och min logik. Världen reagerar som världen reagerar. Jag är inte så känslomässigt investerad i någon av sidorna, utan försöker spekulera kring följdverkningarna på ett objektivt sätt. Detta är Kinas reaktion på USAs bordning av skeppet exempelvis:

Färskt från nyss. Det är som sagt ingen krigshandling för att du vill att det ska vara det, utan när länder tar det som en krigshandling. Vilket inga har gjort ännu, förutom USA, Israel och deras vasallstater.

Du undvek att svara märker jag.
Citera
2026-04-20, 11:41
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är det någon som sett om förhandlarna från USA verkligen har åkt till Pakistan?

Deras flyg brukar få många följare på Flightradar24 men där finns inget spår av dem alls.
Senast var det två US - Air Force de reste med.

Är allt en stor bluff?
Lite bluff är det nog. Men tar Iran avtalet så tar de det.

Jag tänker att det handlar om att sätta Iran i en situation där de måste välja mellan övertygelse, man kan inte förhandla med stora satan, man bygger ett imperium i väntan på Mahadi, USA är ondska.

Eller välja pengarna.

Bägge är viktiga för Iran, Iran måste hålla övertygelsen vid liv, de vinner, de har gud med sig. För att människor ska offra livet i kampen eller inte göra revolt krävs stark övertygelse och den får inte ifrågasättas.

Men man behöver också pengar, pengar att betala löner, till vapen.

När Iran velar alltså inte klarar att välja en rak linje förlorar de både pengar och övertygelse och det är troligtvis det bästa för Irans regim och IRGC fiende.

Trump ser ut att slå mot tre delar av Iran, militärt, ekonomiskt och deras ideologi.

Det är lite imponerande.

Men detta är vad jag tror.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-20 kl. 11:44.
Citera
2026-04-20, 11:43
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast spelar ingen roll om de varnat 6 h innan du skjuter inte mot besättningen på ett vanligt cargo fartyg.? Isf siktar man väl mot områden där folk inte vistas.
Nu sköt de inte mot besättningen utan mot maskinrummet, vilket de informerat om att de skulle göra och gett god tid att utrymma.
Citera
2026-04-20, 11:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Jag tänker att det handlar om att sätta Iran i en situation där de måste välja mellan övertygelse, man kan inte förhandla med stora satan, man bygger ett imperium i väntan på Mahadi, USA är ondska.

Eller välja pengarna.

Bägge är viktiga för Iran, Iran måste hålla övertygelsen vid liv, de vinner, de har gud med sig. För att människor ska offra livet i kampen eller inte göra revolt krävs stark övertygelse och den får inte ifrågasättas.

När Iran velar alltså inte klarar att välja en rak linje förlorar de både pengar och övertygelse och det är troligtvis det bästa för Irans regims och IRGC fiende.

Trump ser ut att slå mot tre delar av Iran, militärt, ekonomiskt och deras ideologi.

Det är lite imponerande.

Men som jag ställde frågan, har du sett till något flyg de rest med?
Eller är de kvar i USA?

Förra gången var det lätt att följa deras resa då den hade tusentals följare på Flightradar24.
Nu finns inget spår alls.
Citera
2026-04-20, 11:46
Avstängd
Citat:
Nu sköt de inte mot besättningen utan mot maskinrummet, vilket de informerat om att de skulle göra och gett god tid att utrymma.

Det är ju maskinister i maskinrummet..
Citera
2026-04-20, 11:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Eller välja pengarna.

När Iran velar alltså inte klarar att välja en rak linje förlorar de både pengar och övertygelse och det är troligtvis det bästa för Irans regim och IRGC fiende.

Det är lite imponerande.

Just nu dök kom ett Boeing 747-446(BCF) som flugit från östra USA och landar troligen i Israel.
Dock saknas angivelser på planet men är av typen de brukar resa med-

https://www.flightradar24.com/3f4d9ed0
Citera
2026-04-20, 11:50
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är ju maskinister i maskinrummet..
Som varnades först innan attaken och fick god tid på sig att utrymma.

Man sa var man skulle attaketa över radio, man väntade. Fartyget var införstådd i vad som skulle ske i god tid innan det skedde.

Blev ens någon skadad?
Citera
2026-04-20, 11:54
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men som jag ställde frågan, har du sett till något flyg de rest med?
Eller är de kvar i USA?

Förra gången var det lätt att följa deras resa då den hade tusentals följare på Flightradar24.
Nu finns inget spår alls.
Kan det ha att göra med säkerhet?

Först skulle ju inte Vance med eftersom man upplevde ett säkerhets hot. Men sedan så ändrades detta.

Så det kan ju ske att man gör det osynligt denna gång.

Kan ju också vara att man vill sätta hjärnspöken i Iran.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-04-20 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in