Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Argentinas president Milei är på besök i Israel just nu. Vid hans förra besök 2025 inleddes 12-dagarskriget. Vi får väl se om kriget återstartas under detta besök, där Milei firar ambassadflytten till Jerusalem och besöker klagomuren.
Milei har helhjärtat utttryckt sitt stöd för kriget mot Iran och kallat Iran även Argentinas fiende.
Netanyahu har skojat om att historiska saker händer varje gång Milei besöker Israel. Kanske börjar bomberna falla redan ikväll.
Du är beredd att claima Milei alltså? Ytterst märklig man. Han är en wannabe jude på ett sätt som får mina judiska bekanta i Argentina att skämmas å hans vägnar. Hans morfar hade tydligen hittat några judiska släktkopplingar innan han dog, en rabbin till och med, så det var ju perfekt. Har han konverterat än? Jag får också känslan av att det finns en Lannister-dimension mellan honom och hans syster. Kinky, på ett opassande sätt. Moses och Aron och vad dom kallar varandra.
Men med tanke på att regeringen Netanyahus anseende på den internationella arenan är på nedgång får man väl nöja sig med det man kan skramla fram - Milei. Dom har ju samma fäbless för korruption också, dom där två.
Enligt mina argentinska källor är den ganska stora judiska diasporan i Argentina inte helt nöjd med att han gör argentinska judar till ett eventuellt mål för iranska proxys, då Hezbollahs attack på 90-talet fortfarande är ett djupt sår.