2026-04-19, 20:59
Medlem
Jag funderar på att haka på tåget och starta företag på
shopify och sälja några produkter till privatperson inom EU. Blir återförsäljare för en del svenska saker som pepparkakor och annat säsongsbetonat.

Min fråga är om e-handel som egenföretagare egentligen bär sig? Har du ett liknande upplägg och vill dela med dig hur det har gått och vad du omsätter?
Citera
2026-04-19, 21:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
shopify och sälja några produkter till privatperson inom EU. Blir återförsäljare för en del svenska saker som pepparkakor och annat säsongsbetonat.

Min fråga är om e-handel som egenföretagare egentligen bär sig? Har du ett liknande upplägg och vill dela med dig hur det har gått och vad du omsätter?

Här hittar du svar på dina frågor:

(FB) E-handel, frakt och konsumentfrågor
Citera
2026-04-19, 21:13
Medlem
Inget du kommer tjäna några pengar på
Citera
2026-04-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Här hittar du svar på dina frågor:

(FB) E-handel, frakt och konsumentfrågor
Tyvärr. Jag pratar om företagandet i stort på e-handel. Det du hänvisar till handlar ommspecifika saker med e-handel. Mest Temu, schein och Ali.
Citera
2026-04-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Inget du kommer tjäna några pengar på
Kan du motivera?
Citera
2026-04-20, 01:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Starta AB, inte enskild firma.
Om du ger dig på att baka kakor etc, så måste du följa alla möjliga och löjliga lagar om livsmedel.
Citera
2026-04-20, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Starta AB, inte enskild firma.
Om du ger dig på att baka kakor etc, så måste du följa alla möjliga och löjliga lagar om livsmedel.
Nu blev det Enskild med FA skatt. Skall inte baka utan allt som säljs är redan tillverkat. Exempelvis ett Lucia-kit med en julstjärna, ett tråg med pepparkakor och något mer. Reklamen förläggs att den snurrar i Europa.
Så blir återförsäljare för allt, ingen egen tillverkning. Sedan insåg jag att min fråga är lika lång som
ett snöre. Kan ju gå hursomhelst.
Citera
2026-04-20, 08:47
Medlem
Citat:
Nu blev det Enskild med FA skatt. Skall inte baka utan allt som säljs är redan tillverkat. Exempelvis ett Lucia-kit med en julstjärna, ett tråg med pepparkakor och något mer. Reklamen förläggs att den snurrar i Europa.
Så blir återförsäljare för allt, ingen egen tillverkning. Sedan insåg jag att min fråga är lika lång som
ett snöre. Kan ju gå hursomhelst.
Det är lika mycket arbete med att sälja kakor för 50 kronor som att sälja något för 1 000 kr. Samma hantering och lika mycket fraktkostnad. Att sälja småsaker medför stora overheadkostnader. Nu verkar det som att du riktar in dig på en internationell marknad där tillgången på svenska bakverk är mindre annars så hade jag dragit mig för att köpa då fraktkostnadaden är större än varuvärdet.

Jag förstår att en del vill köpa till jul men hur får du någon att köpa i slutet av april?
Citera
2026-04-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är lika mycket arbete med att sälja kakor för 50 kronor som att sälja något för 1 000 kr. Samma hantering och lika mycket fraktkostnad. Att sälja småsaker medför stora overheadkostnader. Nu verkar det som att du riktar in dig på en internationell marknad där tillgången på svenska bakverk är mindre annars så hade jag dragit mig för att köpa då fraktkostnadaden är större än varuvärdet.

Jag förstår att en del vill köpa till jul men hur får du någon att köpa i slutet av april?
Det är kloka saker du säger men eftersom jag aldrig drivit företag, är feg och okunnig så vill jag safea lite. Jag vill ha råd att förlora hela insatsen(inte mycket) detta första år. Jag ser det som en läroperiod denna första julperiod för att kanske greppa vad sälj och företagande går ut på. Får jag ens tillbaka pengarna så växlar jag upp och kör lite andra saker. Min vision är någonstans att sprida det svenska sättet att mysa in julen med allt det som den medför och som vi tar för givet. Det skall paketeras med tradition och historiska förtecken. Jag vill att min shop skall vara den som man kan handla ifrån om man vill ha en svenskklingande jul om man är Europé. Sedan om det verkar vara poppis kan jag ta in annat över vår och sommar eftersom namnet passar min shop är lite generisk kan man säga. Typ något sådant.
Citera
2026-04-20, 15:13
Medlem
Varulager med kakor har begränsad hållbarhet. Komplettera med servetter med klassiska svenska motiv av Carl Larsson. Dessa kan lagerhållas i en evighet och kommer alltid gå att sälja.
Citera
2026-04-20, 17:59
Medlem
Signa upp på Skatteverkets seminarier. De går igenom noob-frågor om att driva företag.
Citera
2026-04-27, 13:30
Medlem
Citat:

.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in