2026-04-19, 12:20
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Några timmar efter att sändningen hade börjat visades se första bilderna från Björnmyren, då fanns inga kadaver där.
Lite senare hade de iaf lagt ut lite att smaska på och det var ett gäng fåglar där. Som jag uppfattat det i tidigare sändningar verkar de fylla på när det "göttiga" har tagit slut.

Återigen en alldeles strålande gryning, vindstilla inte en krusning på vattnet.
Det är nu, vid denna tid, jag väntar på att dagens "skådespelare" ska börja visa sig!

Nyss var det en ensam älg vid "Utsikten" och även som jag tror några renar på långt håll en stund innan älgen gav sig tillkänna.
Vad bra, då finns det hopp att få ser mer därifrån. Det var en fantastiskt fin havsörn där för en stund sedan som blev nypt i stjärten av övriga fåglar som retade sig på den.

Vad kul att renarna är kvar i området i år! Jag såg ett par stycken i bild innan havsörnen, jag tror det var på Norra Udden, och de är ju mina favoriter.

Edit. Nej, på Norra Leden ligger renen nu och tuggar. Jättefin och det bör nog finnas åtminstone en till i närheten.
Senast redigerad av Jultrollet 2026-04-19 kl. 13:16.
2026-04-19, 12:26
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morningnurse
Mycket trevligt program, upptäckte nyss detta program. Älskar älgar. Lugnande att sitta och titta på, även ha i bakgrunden. Men undrar en sak, ni som är vana älgvandrartittare, dyker det upp andra djur med som man kan se? Varg, björn Lodjur?
Vad kul att du också hittat programmet!

Varg har vi nog inte sett vad jag minns, men absolut har vi fått se björn, järv, lodjur, räv, olika fåglar som havsörnar, tranor, gluttsnäppor, knipor.. Massor av grodor i en göl som nog inte tinat ännu men som är roliga att titta på när det är lugnt med djur i övrigt.
2026-04-19, 13:17
Medlem
Är det en ren eller älg som gömmer sig bakom trädet?
2026-04-19, 13:34
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är det en ren eller älg som gömmer sig bakom trädet?
Det var en söt liten ren. Det ligger en till höger också tror jag, för visst ser man en liten rumpa där?
2026-04-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Det var en söt liten ren.
Den hade långa ben men små horn så jag blev osäker.
2026-04-19, 14:14
Avstängd
otellos avatar
Perfekt när man sitter och jobbar!
2026-04-19, 14:52
Medlem
Citat:
Vad kul att du också hittat programmet!

Varg har vi nog inte sett vad jag minns, men absolut har vi fått se björn, järv, lodjur, räv, olika fåglar som havsörnar, tranor, gluttsnäppor, knipor.. Massor av grodor i en göl som nog inte tinat ännu men som är roliga att titta på när det är lugnt med djur i övrigt.

Ja det var väldigt intressant och fångade får jag säga.
Ska hålla ögonen öppna så jag inte missar något av alla sorter du nämnde 😄
2026-04-19, 14:54
Medlem
Hobbybondes avatar
Finns det någon karta över hur kamerorna sitter i förhållande till varandra?
2026-04-19, 14:55
Avstängd
Citat:
Nu är det äntligen dags!

Den skulle ha börjat först den 22 april men då våren även i år kommit tidigt börjar sändningen redan nu i natt på Svt Play kl 00.00!
https://www.svtplay.se/den-stora-algvandringen

Lite osäker på när Kunskapskanalen börjar sända så där får vi hålla koll.

https://www.expressen.se/noje/tv-och-streaming/den-stora-algvandringen-i-svt-borjar-tidigare/

Hoppas vi får se många älgar, en hel del fåglar och annat fint - och en och annan ren förstås.

Alltså jag försöker verkligen förstå hypen kring detta tråkprogram!?…det är bokstavligen en kamera i en skog där inget händer i flera timmar? En fågel dyker upp kul?
Vi har hela bibliotek av naturprogram på Discovery Channel och Nature med faktiska händelser, rovdjur, drama osv – men nej, vi väljer att stirra på en tom skog och hoppas att en älg eventuellt promenerar förbi.

Är det här underhållning eller bara kollektiv väntan på… ingenting?
Känns lite som att folk tittar bara för att alla andra gör det. Helt stört att de är så populärt.. gav de en chans ett tag men de var ju tamefan de tråkigaste programmet på länge. Vad är de för flum svenskar kollar på!? Varför inte bara gå ut i skogen ni lär ju uppleva betydligt mer på promenad än sitta å stirra på de där.!?
Senast redigerad av Menea 2026-04-19 kl. 14:57.
2026-04-19, 15:02
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Alltså jag försöker verkligen förstå hypen kring detta tråkprogram!?…det är bokstavligen en kamera i en skog där inget händer i flera timmar? En fågel dyker upp kul?
Vi har hela bibliotek av naturprogram på Discovery Channel och Nature med faktiska händelser, rovdjur, drama osv – men nej, vi väljer att stirra på en tom skog och hoppas att en älg eventuellt promenerar förbi.

Är det här underhållning eller bara kollektiv väntan på… ingenting?
Känns lite som att folk tittar bara för att alla andra gör det. Helt stört att de är så populärt.. gav de en chans ett tag men de var ju tamefan de tråkigaste programmet på länge. Vad är de för flum svenskar kollar på!? Varför inte bara gå ut i skogen ni lär ju uppleva betydligt mer på promenad än sitta å stirra på de där.!?
Det är väl grejen med det, att inget direkt händer. Så är det väl med all "slow TV".
Det är ju för att sänka tempot och slippa handling som de finns.
Själv har jag inte tittat förens i år, har slagit på det någon gång tidigare men tänkt ungefär som du.
Men nu har jag haft det på "i bakgrunden" hela helgen under tiden jag varit inomhus, och jag tycker det är ganska rogivande. Alltså haft den på när jag gjort annat, typ läst en bok osv. Ganska behagligt. Och förvånansvärt mkt älg såg man på en dag
2026-04-19, 15:10
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Nu ser man en älg som käkar tammefan haha...
2026-04-19, 15:35
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför inte bara gå ut i skogen ni lär ju uppleva betydligt mer på promenad än sitta å stirra på de där.!?
Hur tänkte du nu. Djuren har bra lukt- och hörselsinne samt ser en. Man ser mer djur i dessa kameror än i naturen såvida man inte grävt ner sig under mossan och ligger helt still i flera timmar. Du har rätt, du har verkligen inte fattat någonting. Sen är din kritik som att öppna en poesibok och undra var biljakten kommer. Produktionen har inte "en kamera" - det är 30 km kabel och 30 kameror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in