2026-04-18, 22:24
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Det är liksom det som är charmen.

Exakt. Den som väntar på något gott.. så plötsligt dyker något upp.

Ingen TikTok skit där du bara skriver in orden.

En dansande Björn på rullskridskor. Så kommer det.

Här får naturen ha sin gång.
2026-04-18, 22:29
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Undrar varje år varför aldrig tex Rädda våtmarkerna dyker upp med plakat. De är ju med överallt annars. Men det är klart det är ju inga människor som gillar att vara ute i den vilda naturen.

Ja, det kan tyckas märkligt.

Men det är väl inte så märkligt ändå.

Bättre med asfalt vid Slussen i STHLM än våta strumpor i Ångermanland...
2026-04-18, 22:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Ja, det kan tyckas märkligt.

Men det är väl inte så märkligt ändå.

Bättre med asfalt vid Slussen i STHLM än våta strumpor i Ångermanland...

Jo men att ingen trollat sändningen är ändå litet märkligt. Möjligen är det inte direkt LIVE utan ett par minuter fördröjning så om något sådant händer kommer tittarna aldrig se det. Utan bara byte till en annan kamera.
2026-04-18, 22:56
Medlem
Mikaelias avatar
Älskar fan älgvandringen. Det är på sätt och vis våra förfäders verklighet vi kan se live via våra skärmar. Vad säger det om vår verklighet? Det jag menar med det är att vi sitter i små lägenheter och följer vad som händer i skogen via vår statstelevision som sänder verkligheten från skogen medans vi käkar popcorn.
Senast redigerad av Mikaelia 2026-04-18 kl. 23:01.
2026-04-19, 03:09
Medlem
PoorDandelions avatar
Hej Flashback, vilken trevlig grej med älgvandringen. Jag funderar på att geolokalisera exakt var kamerorna är placerade för skojs skull och dela med mig här. Men är det dumt? Om nån vill sabotera eller finns exakta platser för kamerorna publicerat någon stans? Big foot idéen lät mycket kul, kul sålänge programmet inte påverkas negativt på något vis.

För övrigt väldigt fina nattbilder. Lugnt.
2026-04-19, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Lite trist tomt med kadaver på Björnmyren. Är det för sent för markägaren att fylla på med ett nytt? Kanske stör djurlivet om han går omkring där nu?

Några timmar efter att sändningen hade börjat visades se första bilderna från Björnmyren, då fanns inga kadaver där.
Lite senare hade de iaf lagt ut lite att smaska på och det var ett gäng fåglar där. Som jag uppfattat det i tidigare sändningar verkar de fylla på när det "göttiga" har tagit slut.

Återigen en alldeles strålande gryning, vindstilla inte en krusning på vattnet.
Det är nu, vid denna tid, jag väntar på att dagens "skådespelare" ska börja visa sig!

Nyss var det en ensam älg vid "Utsikten" och även som jag tror några renar på långt håll en stund innan älgen gav sig tillkänna.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-19 kl. 05:28.
2026-04-19, 05:32
Medlem
"Utkiken" kallas det, hur som haver är det iaf nu minst två älgar som rör sig i området.

Fortfarande under denna tidiga morgon har det inte visats något från "Björnmyren". Undrar varför inte denna kamera är igång när kamerorna skiftas med automatik under natten?
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-19 kl. 05:38.
2026-04-19, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag tycker också att det vore jättebra med en liten kort förklarande text vid speciella tillfällen. I början hade de ju det, där det exempelvis stod att "renflocken i bild tillhör den samebyn och är på väg till..", och det störde inte.

Ibland ser man eller hör en fågel och undrar vad det är, kanske en gluttsnäppa, och då kunde det kanske stå var den övervintrar eller så, men jag förstår om många upplever det störande. Kanske är det svårare nu när programmet även sänds i andra länder? Tydligen är det inte bara vi och tyskarna som gillar programmet, utan även amerikaner, indier och nyzeeländare.

I detta fallet när djuret (bävern?) småjoggade över isen följde kameran med under flertalet minuter.
Om de i kontrollrummet visste vad det var så kan det inte störa med att lägga upp en liten skylt med vad det är som rör sig. Ingen som visste vad det var för djur har skrivit här, förmodligen kommer jag att få reda på det vid sammanfattningen som brukar visas på SVT efter att dessa veckor har gått och upphovsmännen är med.

Jag tänker en fågel/fågelläte låter sig inte filmas mer än några sekunder och de är det så klart svårt att få med info under tiden det visas/låter i bild.

Ps Personer i andra länder som tittar får väl ta det goda med det onda isf (kanske googla på det svenska namnet för att få det översatt). Ds

Tillägg: Nyfikenheten tog över, varit inne nu och kollat runt på Älgvandringen hemsida, det var en bäver som traskade över isen. Aldrig sett en bäver live på torra land (ej heller på is som det nu var frågan om) nu har jag gjort det.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-19 kl. 06:32.
2026-04-19, 07:09
Medlem
Äntligen...!

Lite rörelse innanför området, i "Entrén" två älgar som vill visa upp sig, lite slöa dock tar inte många steg i taget.

Fortfarande inga bilder från "Björnmyren".
2026-04-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PoorDandelion
Hej Flashback, vilken trevlig grej med älgvandringen. Jag funderar på att geolokalisera exakt var kamerorna är placerade för skojs skull och dela med mig här. Men är det dumt? Om nån vill sabotera eller finns exakta platser för kamerorna publicerat någon stans? Big foot idéen lät mycket kul, kul sålänge programmet inte påverkas negativt på något vis.

För övrigt väldigt fina nattbilder. Lugnt.

Finns kartor publicerade över områdena där kamerornas positioner är angivna. Bara att Googla.
2026-04-19, 11:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Det här är en ganska bra förklaring vad som sker, https://www.slu.se/tema/tema-alg/algarna-och-vi/den-stora-algvandringen/. Den har varit uppe tidigare, och senast uppdaterad hösten 2025. Vad är det egentligen som händer, vad driver älgarna att drömma norrut?

Älgar i söder vandrar inte lika långt, och därtill individuell variation. Så dessa älgar här i norr trivs i norr - dvs tillfälligt över vintern drar sig lite söderut ungefär som flyttfåglar, inte tvärtom att de plötsligt nu vill vandra extra långt norrut av nån anledning.

Ändå kan man undra vad som får dem att röra sig mot strandkanten, en meter i taget. Vad rör sig i huvudet på dem? Man kan tycka att de ser tveksamma ut, men fundera hur kaxig man själv varit att ta en simtur där just nu. Så på så sätt är de i alla fall relativt beslutsamma.
2026-04-19, 12:14
Medlem
Mycket trevligt program, upptäckte nyss detta program. Älskar älgar. Lugnande att sitta och titta på, även ha i bakgrunden. Men undrar en sak, ni som är vana älgvandrartittare, dyker det upp andra djur med som man kan se? Varg, björn Lodjur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in