2026-04-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
"Testamentet har beslagtagit av polisen två gånger, och skickades till SKL för undersökning".
Barbro säger i intervjun att hon själv har egen kopia. Om den som gjort podden har fått läsa kopian vet jag ej.

Uppenbarligen inte.

Jag tror att ingen av döttrarna kände till det nyupprättade testamentet. Banken faxar in det några månader efter dödsfallet. I juli 2005. Så kommer det upp.

Barbro vill inte ha fokus på att pappa är en mindre trevlig man och journalisterna litar blint på henne. Case closed.
Citera
2026-04-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Ja, det är fel. Vilka säger det?

Testamentet är en sak. Tor testamenterar bara till Barbro.

Bouppteckningen är en annan sak. Systern har sin laglott.

Tor kan inte testamentera bort systerns laglott då hon är bröstarvinge.

Det enda som är intressant med testamentet är att det visar att Tor var en speciell herre. Annars hade han skrivit att den andra systern skulle ha 400k från hans sparkonto. Gårdens värdering.

Jag tror inte en sådan som Tor grubblar så mycket över vad som är rättvist eller inte, istället ser han nog bara till vad som är bäst för gården, som han hade ärvt från sin far.
Citera
2026-04-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumposinen
Jag tror dom hade diskuterat det länge, Barbro hade ju flera gånger sagt till Tor att han borde inreda vinden så att det blir klart tills hon ska flytta dit och ta över gården.
Jag har för mig att jag har hört att Inger inte var intresserad, det var Barbro som var intresserad av att bo på landet och jaga etc.
Inger fick ju kompensation med motsvarande värdet i pengar.
Hur vet man att Inger fick kompensation med motsvarande värdet i pengar?
Citera
2026-04-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hur vet man att Inger fick kompensation med motsvarande värdet i pengar?

Det fick hon inte. Hon accepterade pappans testamente.

Ni får tänka på att systrarna var beroende av tips från allmänheten och ville ha mordet löst.

Det som förundrar mig är uppgiften tidigare i tråden att lillasystern skötte Tors bokföring?
Citera
2026-04-17, 15:23
Medlem
Targenors avatar
Nån som har koll på hur det ser ut, han är fortfarande häktad men hur länge kan han vara det?
Citera
2026-04-17, 15:33
Medlem
Citat:
Då ljuger uppläsaren. Eller är okunnig i läsförståelse. Har hen läst testamentet själv, eller för hen vidare uppgifter från Barbro? Hon har vinning av att det inte kommer ut hur Tors testamente var skrivet.

Det är därför jag inte lyssnar på poddar utan föredrar hård fakta.

Gården värderades till knappt 400k. Lösöre 5k. Vapen 10k. Något fordon. Besparingar ca en halv mille på sparkontot.

Mediarapporteringen verkar ha varit lika dålig som polisutredningen i Brattås-fallet. Tacksamt för media att det finns en pratsam anhörig och de har trott blint på allt hon har sagt utan att kolla.

Vad arbetade Barbro med? Bodde hon som vuxen i Härnösand, innan hon flyttade till Ullånger? Var hon ett känt ansikte och namn utifrån sitt yrke? Har det bidragit till att journalister låter hennes utsagor stå ogrundade? En journalist måste själv ta del av testamentet för att skriva som om det vore fakta.

Varifrån får du värdet på gården till under 400k. Det stämmer knappast.
Citera
2026-04-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blablabla78

Taxeringsvärde 393k enligt bouppteckningen, augusti 2005. Brattås 1:12.

Lösöre bohag 5k låter kanske också lite.
Citera
2026-04-17, 15:50
Medlem
Cartiers avatar
Citat:
Ja, det är fel. Vilka säger det?

Testamentet är en sak. Tor testamenterar bara till Barbro.

Bouppteckningen är en annan sak. Systern har sin laglott.

Tor kan inte testamentera bort systerns laglott då hon är bröstarvinge.

Det enda som är intressant med testamentet är att det visar att Tor var en speciell herre. Annars hade han skrivit att den andra systern skulle ha 400k från hans sparkonto. Gårdens värdering.

Tor kan fritt testamentera bort halva laglotten till vem han behagar. T.ex. så att Barbro ärver 75 procent och systern bara 25.

Gårdens påstådda värde om 400 000 gissar jag är taxeringsvärdet för fastigheten. Marknadsvärdet torde legat långt högre då det enligt uppgift ska ha funnits mycket mark/skog. Någon som vet arealen?

Barbro har för övrigt avyttrat sina motorcyklar.
Citera
2026-04-17, 16:02
Medlem
Kan jj ha någon koppling till Barbros man?
Citera
2026-04-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blablabla78
Det har aldrig skrivits någonting om värdet på skogen.Det verkar ju som att Barbro ärvde den också tillsammans med gården. Då måste ju alltihop tillsammans vara värt mer än 400k?
Citera
2026-04-17, 16:12
Medlem
Citat:
Taxeringsvärde 393k enligt bouppteckningen, augusti 2005. Brattås 1:12.

Lösöre bohag 5k låter kanske också lite.

Det kan skilja miljontals kronor mellan en fastighets taxeringsvärde och dess faktiska marknadsvärde (det pris fastigheten säljs för). Detta beror främst på att taxeringsvärdet är en schablonberäkning som släpar efter i tid, medan marknadsvärdet styrs av aktuell efterfrågan.
Citera
2026-04-17, 16:15
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Du kan börja med att inse att han inte hette Jacobsson under skolåren.

Jag vet, Lindgren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in