2026-04-17, 12:58
Medlem
timpanis avatar
Det är ett jäkla tjat om vikten av att få ut förrädare, men den bästa strategin som trogen är denna: Om du misstänker att nån är en förrädare, bli vän med dem, håll käften om dina misstankar, och ta ut dem först i the end game. De trogna som kommer längst har nästan alltid en ”traitor angel” som skyddar dem.
Citera
2026-04-17, 13:04
Medlem
timpanis avatar
I anglofona säsonger har det uppmärksammats att personer med utländsk bakgrund ofta åker ut i början, vilket de som är woke stör sig på. Teorin är att de uppfattas som annorlunda och därför automatiskt misstänks vara förrädare.

Notera även att två av de tre namnen som de svenska förrädarna valde är blattar.
Citera
2026-04-17, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Av de 20 deltagarna har 10 icke-svenska efternamn, och 6–7 är blattar. Det är inte förenligt med hur demografin i Sverige ser ut, men TV4 har såklart en agenda med detta.

Ja jag har också märkt det, det förekommer i alla program nuförtiden.
Citera
2026-04-17, 13:34
Medlem
Citat:
I anglofona säsonger har det uppmärksammats att personer med utländsk bakgrund ofta åker ut i början, vilket de som är woke stör sig på. Teorin är att de uppfattas som annorlunda och därför automatiskt misstänks vara förrädare.

Notera även att två av de tre namnen som de svenska förrädarna valde är blattar.

Kanske beror på att blattar oftare är lögnaktiga, problematiska och förrädiska, kriminella etc. även i det verkliga livet så att de flesta har dåliga erfarenheter av dom.
Citera
2026-04-17, 13:48
Medlem
Citat:
Av de 20 deltagarna har 10 icke-svenska efternamn, och 6–7 är blattar. Det är inte förenligt med hur demografin i Sverige ser ut, men TV4 har såklart en agenda med detta.
Förmodligen för att inspirera unga invandrare att bli något annat än kriminella. De behöver bra förebilder att se upp till. Luay är typ motsatsen till en kriminell.
Citera
2026-04-17, 14:08
Avslutad
Citat:

Handlar det verkligen om efternamnet, eller handlar det om nyansen på håret? För enligt den logiken är Ebba Busch och Viktor Gyökeres blattar?

I min värld krävs det mer än ett utländskt efternamn för att räknas som en blatte. Att Miriam Bryant är svensk märks tydligt när hon pratar, inte minst på hennes påtagliga göteborgska. Johan är född i Sverige, pratar och uppträder svenskt, därav är han svensk i min bok..
Senast redigerad av nickenyfik007 2026-04-17 kl. 14:10.
Citera
2026-04-17, 15:08
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Handlar det verkligen om efternamnet, eller handlar det om nyansen på håret? För enligt den logiken är Ebba Busch och Viktor Gyökeres blattar?

I min värld krävs det mer än ett utländskt efternamn för att räknas som en blatte. Att Miriam Bryant är svensk märks tydligt när hon pratar, inte minst på hennes påtagliga göteborgska. Johan är född i Sverige, pratar och uppträder svenskt, därav är han svensk i min bok..
Jo, exakt så är det. Även Bibi har ungerskt efternamn men beter sig helt svenskt.

Helt klart är det många fler riktiga blattar i programmet än bland befolkningen i stort.
Citera
2026-04-17, 15:31
Avslutad
Citat:
Jo, exakt så är det. Även Bibi har ungerskt efternamn men beter sig helt svenskt.

Helt klart är det många fler riktiga blattar i programmet än bland befolkningen i stort.

Ja, att dra slutsatser enbart utifrån ett efternamn tycker jag är en väldig förenkling. Människor är ju mer komplexa än så.

Föreställ dig att Bianca Ingrosso inte var offentlig sen innan och deltog i programmet. Då hade vi lika gärna kunnat placera hon i en “invandrarkategori” för hennes efternamn, trots att hon i praktiken är svenskare än sommar prat i p1 - som Bibi är programledare för med ungerskt efternamn.
Citera
2026-04-17, 15:58
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Citat:

Så vilka är de 7 'riktiga blattarna' som redan, i avsnitt 1, bettet sig osvenskt? Och vad är det rent konkret som de har gjort, för att du ska kunna dra den slutsatsen?
Citera
2026-04-17, 16:05
Medlem
Patrik är ju helt sinnesjuk!

Redan vid frukosten satte han sig långt bort och höll allting väldigt kort. Han ville inte bli sedd inärheten utav och bli någon slags trygghet sen för Thorbjörn.

Den hemliga förrädaren är kort och tog väldigt långa steg så det kan inte vara Mona.. Jag tror att det är Tilda (som verkligen ville bli förrädare) eller möjligtvis Sebastian.
Citera
2026-04-17, 16:14
Medlem
graventhulmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Patrik är ju helt sinnesjuk!

Redan vid frukosten satte han sig långt bort och höll allting väldigt kort. Han ville inte bli sedd inärheten utav och bli någon slags trygghet sen för Thorbjörn.
Eller så är han taktisk? Det smartaste han kan göra är ju att inte bli förknippad med Torbjörn, både för Torbjörns och sin egen skull. Det hade sett mer misstänkt ut om han hade satt sig bredvid eller mittemot vid frukosten, och det hade definitivt blivit misstänkt om han hade hoppat in i diskussionen när Torbjörn blev påhoppad vid runda bordet. Hade Torbjörn spelat sina kort smartare hade han inte framstått som ett nervvrak.
Citera
2026-04-17, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graventhulmar
Eller så är han taktisk? Det smartaste han kan göra är ju att inte bli förknippad med Torbjörn, både för Torbjörns och sin egen skull. Det hade sett mer misstänkt ut om han hade satt sig bredvid eller mittemot vid frukosten, och det hade definitivt blivit misstänkt om han hade hoppat in i diskussionen när Torbjörn blev påhoppad vid runda bordet. Hade Torbjörn spelat sina kort smartare hade han inte framstått som ett nervvrak.

Det är precis det jag menar också när jag säger sinnesjuk. Han visste redan morgonen efter att Thorbjörn kommer att åka. Så han gick in på frukosten och tänkte "Då sätter jag mig här då, och så säger jag ingenting." med ett leende.

Det är faktiskt imponerande och se någon så taktisk.
Senast redigerad av Kanonen56 2026-04-17 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in