2026-04-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kan hon inte fått pengar och ersatts för gården före morden? Kanske kommit överens med Barbro och Tor om det.Har hon ingenting fått så borde hon ju vara missnöjd. Hur får vi veta hur det är?

Laglotten, hälften av arvslotten, har ju barn rätt till och kan inte testamenteras bort.
Citera
2026-04-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det där med skolfoton kommer ta mycket tid och energi.

Själv hinner jag inte med det.

Lycka till till den som orkar....

Så vitt jag förstått det gick han på Vrena skola årskurs 1-6 och Oppebyskolan (nuvarande Släbroskolan) i Nyköping under gymnasiet. Kanske underlättar lite när man ska leta.
Citera
2026-04-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Tidpunkten visar ju tydligt att det troligtvis inte var planerat, det är som du säger. hade man planerat att mörda Tor hade man väntar på mörkrets skydd.

Kan ju va så enkelt att Gärningsmännen har väntat i skogen tills Tor kör iväg med bilen. smyger in i huset medans Tor är iväg och letar efter värdesaker eller dokument. Helt plötsligt dyker Gerd upp och GM gömmer sig i nån vrå i huset. Tor kommer hem och börjar hugga ved, Gerd städar och putsar fönster. samtidigt som GM ligger och trycker i huset

Gerd upptäcker GM och springer ut mot Tor i vedboden med blir nerslagen innan hon är framme

Jag gillar ordningen i den här berättelsen, det förefaller orimligt att det första mordet skett inne i uthuset och det andra ute på på gården. Det är mycket mer rimligt att det första mordet sker ute och det andra inne. Det enda som väl kanske talar emot är att det då behöver ha funnits en yxa utomhus att greppa. Efter det är det en rimlig ordning att GM yxar Gerd, att Tor kommer ut ur uthuset och tar skydd när han ser att GM är på väg mot honom, kanske slänger sig efter en yxa att försvara sig med.

Tycker dock fortfarande inte att förloppet helt går ihop, men mer än GWs iaf.
Citera
2026-04-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Det är väl ingen som har hävdat att hon är mördaren, det är spekulation som precis allt annat i tråden.
Dessutom finns det gott om besvärande fakta angående Barbros agerande som är intressant. Att det leder till spekulationer är inte korkat utan ganska naturligt.

jo, det är lika korkat som 90% av de övriga spekulationerna i den här tråden.
Citera
2026-04-17, 14:01
Medlem
Radikalexorcists avatar
Oavsett all fakta som gör Barbro till misstänkt är jag övertygad om att hon inte har det minsta med detta att göra. Hennes uttalanden i media angående den nu häktade MGM tyder också på att hon inte har något med det att göra.

Intressanta uppgifter i Grevens sammanfattning gällande det hus som MGM bodde i vid tiden för morden. Någon nämnde att denne var säker på att en del av lägenheterna i huset var boende för psykiskt sjuka personer.

Det öppnar för möjligheten att MGM kan ha träffat någon från detta boende som övertalat MGM att följa med till platsen för morden. Om vi utgår från att det verkligen rör sig om två gärningsmän och att MGM varit medhjälpare.

Hur MGM beskrivs som person av vänner, familj och bekanta får i alla fall mig att tro han är ganska lättpåverkad. Om uppgifterna stämmer vad det gäller anonyma hot till personer som känner till saker rörande morden, så kan lika gärna MGM blivit hotad till tystnad han också.

Eller så är han helt enkelt ensam om att ha begått morden.
Citera
2026-04-17, 14:03
Medlem
PeterNosters avatar
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/slaktforskning-kan-losa-mordgatan-i-brattas-efter-20-ar

DNA på Gerds underben i denna version.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-04-17 kl. 14:11.
Citera
2026-04-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det där med skolfoton kommer ta mycket tid och energi.

Själv hinner jag inte med det.

Lycka till till den som orkar....

Du kan börja med att inse att han inte hette Jacobsson under skolåren.
Citera
2026-04-17, 14:09
Medlem
Citat:
I podden säger dom att det i testamentet står att Barbro ärver gården med tillhörande skog och att systern ärver en summa pengar. Jag lyssnade nyss på det avsnittet. Det är alltså fel uppgifter?

Ja, det är fel. Vilka säger det?

Testamentet är en sak. Tor testamenterar bara till Barbro.

Bouppteckningen är en annan sak. Systern har sin laglott.

Tor kan inte testamentera bort systerns laglott då hon är bröstarvinge.

Det enda som är intressant med testamentet är att det visar att Tor var en speciell herre. Annars hade han skrivit att den andra systern skulle ha 400k från hans sparkonto. Gårdens värdering.
Senast redigerad av Angeliqa 2026-04-17 kl. 14:24.
Citera
2026-04-17, 14:32
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Ja, det är fel. Vilka säger det?

Testamentet är en sak. Tor testamenterar bara till Barbro.

Bouppteckningen är en annan sak. Systern har sin laglott.

Tor kan inte testamentera bort systerns laglott då hon är bröstarvinge.

Det enda som är intressant med testamentet är att det visar att Tor var en speciell herre. Annars hade han skrivit att den andra systern skulle ha 400k från hans sparkonto. Gårdens värdering.

I podden Brottets Spår
4: Pengar - en kriminalpodd om Brattåsmorden.

"Testamentet skrevs 13 december 2004."

"Av testamentet framgår att Barbro ärver gården efter Tor, hennes syster Inger ärver pengar."

"Som grädde på moset, ärver hon gården med all skog och blir miljonär på pappret."

Uppläsaren av podden säger detta.
Citera
2026-04-17, 14:32
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Många tvivelaktiga och i allra högsta grad korkade inlägg som vill lägga skulden på T dotter.....Sunt förnuft är en bristvara hos vissa inläggare!

Ni som ritar och skriver med fantasi om dottern skuld gör mig misstänksam .....ni vill gärna lyfta över skuldbördan till en anhörig.

I sverige kan vi inte göra våra bröstarvingar arvslösa , borde gälla T också. I blev inte arvslös , hon fick pengar som kompensenation för gården.

Fö är båda döttrarna topsade men det har undgått er tydlingen , jag tror inte heller att de har använt torpeder för att slå ihjäl sin pappa och sambo.

Nu en fråga till er som är seriösa ,brevet som sändes till redaktionen till lokalblaskan, har brevets innehåll, i sin helhet , kommit till almänhetens kännedom?

Om nu brevet beskriver sanningen så finns det någon mer som vet sanningen om vad som hände.

Alldeles på tok för många som bara läser usla svenska deckare och som vistas alldeles för litet ute i verkligheten. En narkoman som gått bärsärkagång är inte tillräckligt spännande.

När det gäller brevet har jag för mig att någon i tråden hävdat att bara delar av innehållet publicerats. Om det stämmer är det oklart varför.
Citera
2026-04-17, 14:35
Medlem
Citat:
I podden Brottets Spår
4: Pengar - en kriminalpodd om Brattåsmorden.

"Testamentet skrevs 13 december 2004."

"Av testamentet framgår att Barbro ärver gården efter Tor, hennes syster Inger ärver pengar."

"Som grädde på moset, ärver hon gården med all skog och blir miljonär på pappret."

Uppläsaren av podden säger detta.

Då ljuger uppläsaren. Eller är okunnig i läsförståelse. Har hen läst testamentet själv, eller för hen vidare uppgifter från Barbro? Hon har vinning av att det inte kommer ut hur Tors testamente var skrivet.

Det är därför jag inte lyssnar på poddar utan föredrar hård fakta.

Gården värderades till knappt 400k. Lösöre 5k. Vapen 10k. Något fordon. Besparingar ca en halv mille på sparkontot.

Mediarapporteringen verkar ha varit lika dålig som polisutredningen i Brattås-fallet. Tacksamt för media att det finns en pratsam anhörig och de har trott blint på allt hon har sagt utan att kolla.

Vad arbetade Barbro med? Bodde hon som vuxen i Härnösand, innan hon flyttade till Ullånger? Var hon ett känt ansikte och namn utifrån sitt yrke? Har det bidragit till att journalister låter hennes utsagor stå ogrundade? En journalist måste själv ta del av testamentet för att skriva som om det vore fakta.
Senast redigerad av Angeliqa 2026-04-17 kl. 14:42.
Citera
2026-04-17, 14:39
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Då ljuger uppläsaren. Eller är okunnig i läsförståelse. Har hen läst testamentet själv, eller för hen vidare uppgifter från Barbro? Hon har vinning av att det inte kommer ut hur Tors testamente var skrivet.

Det är därför jag inte lyssnar på poddar utan föredrar hård fakta.

Gården värderades till knappt 400k. Lösöre 5k. Vapen 10k. Något fordon. Besparingar ca en halv mille på sparkontot.

"Testamentet har beslagtagit av polisen två gånger, och skickades till SKL för undersökning".
Barbro säger i intervjun att hon själv har egen kopia. Om den som gjort podden har fått läsa kopian vet jag ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in