2026-04-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kan hon inte fått pengar och ersatts för gården före morden? Kanske kommit överens med Barbro och Tor om det.Har hon ingenting fått så borde hon ju vara missnöjd. Hur får vi veta hur det är?

Det framgår i bouppteckningen att systern accepterar pappa Tors testamente så nej. Vad skulle hon göra när pappan blev brutalt mördad? Starta en arvstvist så hon blev uthängd som mördaren på Flashback?
Citera
2026-04-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kan hon inte fått pengar och ersatts för gården före morden? Kanske kommit överens med Barbro och Tor om det.Har hon ingenting fått så borde hon ju vara missnöjd. Hur får vi veta hur det är?

Precis biologiska barn brukar man väl inte kunna göra arvslösa, dock kan dom som sagt vara överens endå, då en del barn finner sig i deras föräldrars viljan och är allmänt obrydda i pengar.. dock inte ovanligt att det blir som i Tors fall att ett barn får överta gården innan det blir tal om arv från dödsbo och det då blir lite kyligt mellan övriga syskon..
Citera
2026-04-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Tor testamenterade ingenting till systern. Se testamentet. Det har blivit en trådsanning att han gjorde det. Troligtvis skribenternas eget önsketänkande. Trådsanningar förstör tråden.

Det var ingen trådsanning från min sida, jag hämtar info från podden (i brottets spår), svenska fall för FBI och boken om mordet. Jag törs inte just nu specificera vilken källa, men jag ska lyssna igenom boken igen snart så då kan jag återkomma.
Men det vore intressant att se testamentet, har du det?
Citera
2026-04-17, 12:07
Medlem
Citat:
Tor testamenterade ingenting till systern. Se testamentet. Det har blivit en trådsanning att han gjorde det. Troligtvis skribenternas eget önsketänkande. Trådsanningar förstör tråden.

Det är konstigt. Var testamentet förfalskat, av Barbro? Var Inger bitter? Varför skoavtryck i storlek 38 på vinden (den Barbro tyckt att Tor borde inreda för hennes skull enligt tidigare inlägg)?
Citera
2026-04-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumposinen
Jag tror dom hade diskuterat det länge, Barbro hade ju flera gånger sagt till Tor att han borde inreda vinden så att det blir klart tills hon ska flytta dit och ta över gården.
Jag har för mig att jag har hört att Inger inte var intresserad, det var Barbro som var intresserad av att bo på landet och jaga etc.
Inger fick ju kompensation med motsvarande värdet i pengar.

Skoavtryck på vinden i storlek 38 tänker jag på då.
Citera
2026-04-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Det vore intressant att ta del av MGM´s klasslista på KomVux för att se ifall det fanns några klasskamrater som hade koppling till Solumshamn eller till Tors familj.

Ja. Vittnen hade väl även sett en grå, sliten man i 50-60 års åldern i samband med den röda Volvon? Googlar:

"Den röda Volvo 740: Flera vittnen ska ha sett en röd Volvo 740, av kombimodell, i eller i närheten av Brattås vid tiden för morden i juni 2005. Enligt uppgifter ska den misstänkte mannen ha haft tillgång till en sådan bil." SVT Nyheter

Edit: det gäller en tidigare misstänkt!! Ber om ursäkt. Men kanske kände JJ honom?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-mojlig-garningsman-i-brattas-hade-en-rod-740-och-kande-tor

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas
Senast redigerad av honn 2026-04-17 kl. 12:21.
Citera
2026-04-17, 12:18
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorfinnThorsson
Är det inte lite konstigt att studentbilderna/skolfoto inte kommit fram på JJ ännu? Eller att någon som träffat personen i och med någon form av studier kommit med en förklaring på hur han var som person eller andra rykten? Bara att han varit tyst och tillbakadragen, finns det verkligen ingenting annat om den här personen? Känns som att sånt kommer fram väldigt fort annars..

Det kanske finns bilder här:

Gamla skolfoton och klasskamrater
https://www.stayfriends.se/

Fast då måste man veta vilka skolor han gick på.
Citera
2026-04-17, 12:29
Medlem
Många tvivelaktiga och i allra högsta grad korkade inlägg som vill lägga skulden på T dotter.....Sunt förnuft är en bristvara hos vissa inläggare!

Ni som ritar och skriver med fantasi om dottern skuld gör mig misstänksam .....ni vill gärna lyfta över skuldbördan till en anhörig.

I sverige kan vi inte göra våra bröstarvingar arvslösa , borde gälla T också. I blev inte arvslös , hon fick pengar som kompensenation för gården.

Fö är båda döttrarna topsade men det har undgått er tydlingen , jag tror inte heller att de har använt torpeder för att slå ihjäl sin pappa och sambo.

Nu en fråga till er som är seriösa ,brevet som sändes till redaktionen till lokalblaskan, har brevets innehåll, i sin helhet , kommit till almänhetens kännedom?

Om nu brevet beskriver sanningen så finns det någon mer som vet sanningen om vad som hände.
Citera
2026-04-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kan det ha varit två personer som hjälptes åt att flytta Gerd in i ladan. Att mördaren lämnat DNA på Gerds byxben är väl en sak men någon annan person kan ha tagit i överkroppen.
På bilden med blodspåret ser det ut som Gerd burits in med huvudet före och då förstår jag inte hur JJ kan ha dragit henne i benen.

Att ta tag i en människas kläder vid förflyttningar är en kunskap som vården och räddningstjänsten också har.

Angående rödfärg och blod
Jag blir inte klok på blodspåret.
Jag vet inte hur blodspåret ser ut utanför ladan/verkstaden men det ser utsmetat ut innanför tröskeln. Sannolikt är blodet utsmetat utanför också.
Det mesta av blodet rinner ut direkt på backen på några minuter.

Det kan vara så att skadan kan vara i huvudet men att nederdelen av kroppen släpas över det droppande blodet så att det smetas ut.

Jag tror att den som släpade in Gerd tog tag i hennes axlar och drog henne bakåt.

Det skoavtryck som blivit på tröskeln kommer från GM som får en droppe blod från Gerds huvud på sin vänstra fot när han/hon stannar till vid tröskeln.
Citera
2026-04-17, 12:38
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
I podden säger dom att det i testamentet står att Barbro ärver gården med tillhörande skog och att systern ärver en summa pengar. Jag lyssnade nyss på det avsnittet. Det är alltså fel uppgifter?
Citera
2026-04-17, 12:40
Medlem
K.Blomkvists avatar
Det där med skolfoton kommer ta mycket tid och energi.

Själv hinner jag inte med det.

Lycka till till den som orkar....

Citera
2026-04-17, 12:44
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Många tvivelaktiga och i allra högsta grad korkade inlägg som vill lägga skulden på T dotter.....Sunt förnuft är en bristvara hos vissa inläggare!

Ni som ritar och skriver med fantasi om dottern skuld gör mig misstänksam .....ni vill gärna lyfta över skuldbördan till en anhörig.

I sverige kan vi inte göra våra bröstarvingar arvslösa , borde gälla T också. I blev inte arvslös , hon fick pengar som kompensenation för gården.

Fö är båda döttrarna topsade men det har undgått er tydlingen , jag tror inte heller att de har använt torpeder för att slå ihjäl sin pappa och sambo.

Nu en fråga till er som är seriösa ,brevet som sändes till redaktionen till lokalblaskan, har brevets innehåll, i sin helhet , kommit till almänhetens kännedom?

Om nu brevet beskriver sanningen så finns det någon mer som vet sanningen om vad som hände.

Det är väl ingen som har hävdat att hon är mördaren, det är spekulation som precis allt annat i tråden.
Dessutom finns det gott om besvärande fakta angående Barbros agerande som är intressant. Att det leder till spekulationer är inte korkat utan ganska naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in