2026-04-17, 08:16
Avslutad
Hur går det? Har de rabiata mullorna och MAGA-sekten krigat klart än?
Citera
2026-04-17, 08:21
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Hur går det? Har de rabiata mullorna och MAGA-sekten krigat klart än?

Nej, det lutar åt att snart börjar "part two". Så det är dags att ladda upp med chips och annat tilltugg och bänka sig framför fyrverkeriet.
Citera
2026-04-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Stöd för kampanjen och stöd för kampanjen. Inte bland folket. Hade senaten fått tagit ställning INNAN man attackerade hade det sannolikt röstats annorlunda.

stödet bland folket, dvs de republikanska väljarna, är ju runt 70% ?

Senaten har inget med det att göra enligt konstituionen, så det är ju en synnerligen konstigt grep du tar.

Citat:
Vi alla fattar att du är för kriget, och därför försvarar attacksidan frenetiskt, men det blir märkligt att försöka ha en diskussion när du har olika måttstockar. Du blir som en italiensk fotbollsgubbe, som har en maximalistiskt hållning när andra lag gör fel, och en minimalistisk hållning när Milan gör fel.

nu är det ju itne fotboll, utan internationell rätt som är utgångspunkten, och det finns inget hinder för usa att bistå Israel i att bedriva ett försvarskrig mot iran.

Citat:
Samtidigt vill du inte ha diskussion, utan kväsa den. För i en öppen debatt kryper det fram stora hål i din världsbild, och då blir det jobbigt.
Jag tror du ska försöka ta ett steg tillbaks och diskutera sakfrågan, inte dina känslor om andras känslor.
Det kräver mer, kunskap, logik, att man läser in sig, kan och förstår ord såväl som lagar och regler, det är väldigt givande och komvux tar emot upp till 60års ålder eller så....

Citat:

Trump idkar i någon mån ett olagligt krig här, och blockaden tangerar också sjöröveri. Det är vad du hade hävdat om rollerna var omvända i alla falö, och den iranska regimen gjorde exakt precis samma sak.

Då hade det varit felaktigt. Blockaden är laglig i USAs fall (oavsett dina substanslösa känslor om usa började kriget eller ej....)

https://ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/san-remo-manual-1994/article-93-108

"Irans blockad" var/är det inte och därmed lisktällt med tex sjöröveri,(oavsett dina substanslösa känslor om usa började kriget eller ej....)
Citera
2026-04-17, 08:46
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Mmm fast det är såhär det fungerar i demokratier. Folket röstar fram vilka som skall bestämma åt folket. I andra nationer där du känner en större samhörighet hos, som tex Nordkorea, hade utfallet blivit 100% i alla frågor. Så jag förstår att det känns väldigt onaturligt för dig att det finns blandade åsikter i varje fråga.

Haha! Är jag inte en mulla är jag en nordkorean. Allt detta för att jag öppet vill diskutera händelser och skeenden istället för att järnhårt skydda min egen världsbild.

Trumps beteende i denna konflikt är avvikande. Punkt. Så här brukar inte krig startas i demokratier. Därav är det enormt livat även i den egna ingruppen.

Citat:
Sedan kan jag redan informera dig att jag inte tänker på något som påstås hänt 1942. Då är det bättre att skriva att du själv tänker på sådant istället för att projicera över allt på andra hela tiden.

Så du vidhåller att det var löjeväckande av slö att använda konflikterna från 1947 som svepskäl för Israels dödande av libanesiska civila år 2026, och försöka gömma sig bakom något "80 år av utrotningskrig"?
Citera
2026-04-17, 08:53
Medlem
Citat:
Haha! Är jag inte en mulla är jag en nordkorean. Allt detta för att jag öppet vill diskutera händelser och skeenden istället för att järnhårt skydda min egen världsbild.

Trumps beteende i denna konflikt är avvikande. Punkt. Så här brukar inte krig startas i demokratier. Därav är det enormt livat även i den egna ingruppen.

VIlket krig tänker du på då i demokratier?

Citat:

Så du vidhåller att det var löjeväckande av slö att använda konflikterna från 1947 som svepskäl för Israels dödande av libanesiska civila år 2026, och försöka gömma sig bakom något "80 år av utrotningskrig"?

1948, Israel existerade inte 1947, utan då handlade det om libanesiska, iraqiska och syriska militärer och friviliga araber som korsade gränsen till det britiska palestina mandatet för att slakta judar (med framgång...). rapporterat av såväl britiska styrkor som av judiska ledarskapet (Jewish Agency for Palestine) i mandatet till fns säkerhetsråd.

märkligt hur det sedan fortsatt med jämna mellanrum sedan 1947..... de kanske inte alla är halvmäniskor som insisterar på?
Senast redigerad av slö 2026-04-17 kl. 08:56.
Citera
2026-04-17, 09:00
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Ja, däremot 1948 är ett viktigt årtal sett ifrån den arabiska och Israel synpunkt. Det var då Israel's grannar gick ihop och anföll Israel för att förinta nationen Israel. Libanon var ett av länderna som var involverat. Eftersom det aldrig har blivit officiellt fred mellan länderna så anses dagens konflikt vara en fortsättning på kriget från Libanons anfallskrig 1948 och att vapenstilleståndet har brutits, igen.

Däremot US bombkampanj har inget att göra med dina årtal du rabblar upp, inte det minsta faktiskt. Hoppas du förstår eller iaf inser skillnaden.
Citera
2026-04-17, 09:07
Medlem
Uff...

Att iran informerade Hezzbollah (enligt hezzbollah )
att de förhandlat fram ett eldupphör/fredsavtal åt dem via usa mellan "israel och libanon" som ser ut såhär

https://www.state.gov/releases/office-of-the-spokesperson/2026/04/ten-day-cessation-of-hostilities-to-enable-peace-negotiations-between-israel-and-lebanon

är ju minst sagt förnedra för såväl jihadrunkarna globalt , som "död åt judarna gänget" globalt, och irans situation måste vara kritisk... något sådant hade jag förväntat mig skulle kosta ett par miljoner civila iranier liv innan man erbjöd...
Citera
2026-04-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
stödet bland folket, dvs de republikanska väljarna, är ju runt 70% ?

Senaten har inget med det att göra enligt konstituionen, så det är ju en synnerligen konstigt grep du tar.

De republikanska väljarna är folket endast när man vill förvanska sanningen

Citat:
nu är det ju itne fotboll, utan internationell rätt som är utgångspunkten, och det finns inget hinder för usa att bistå Israel i att bedriva ett försvarskrig mot iran.

Man kan använda liknelser. Ett mer erkänt och uppskattat grepp i diskussioner än din go to personangrepp.

Citat:
Jag tror du ska försöka ta ett steg tillbaks och diskutera sakfrågan, inte dina känslor om andras känslor.
Det kräver mer, kunskap, logik, att man läser in sig, kan och förstår ord såväl som lagar och regler, det är väldigt givande och komvux tar emot upp till 60års ålder eller så....

Här kom det, personangreppet. Man kan kritisera en debatt-motståndares oärliga teknik. Det är helt okej. Du kan säkert jättemycket om specifika delar av kriget, militärt med mera. Internationell rätt. Du brister ändå på att pussla ihop en ärlig helhet.

Citat:
Då hade det varit felaktigt. Blockaden är laglig i USAs fall (oavsett dina substanslösa känslor om usa började kriget eller ej....)

https://ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/san-remo-manual-1994/article-93-108

"Irans blockad" var/är det inte och därmed lisktällt med tex sjöröveri,(oavsett dina substanslösa känslor om usa började kriget eller ej....)

Säger inte att det är lagligt eller olagligt, då juridik går att tolka. Men det finns komponenter i amerikanernas agerande som tangerar olagligt, så är det.

Men utveckla gärna. En länk räcker inte långt. Vad är det som gör att du anser att det är helt och fullt lagligt som amerikanerna gör, men inte iranierna? Vore intressant.
Citera
2026-04-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
VIlket krig tänker du på då i demokratier?

I princip samtliga. Men för att snabbt exemplifiera så är både första Gulfkriget och Irak-kriget situationer där presidentens agerande kom i en helt annan ordning.

Citat:
1948, Israel existerade inte 1947, utan då handlade det om libanesiska, iraqiska och syriska militärer och friviliga araber som korsade gränsen till det britiska palestina mandatet för att slakta judar (med framgång...). rapporterat av såväl britiska styrkor som av judiska ledarskapet (Jewish Agency for Palestine) i mandatet till fns säkerhetsråd.

märkligt hur det sedan fortsatt med jämna mellanrum sedan 1947..... de kanske inte alla är halvmäniskor som insisterar på?

Meningslös rättning. Konflikten startade 1947 vare sig Israel existerade eller inte. Det är ointressant för helheten.
Citera
2026-04-17, 09:34
Medlem
Citat:
De republikanska väljarna är folket endast när man vill förvanska sanningen

Det är ju folket som röstat fram och get Trump det mandatet han använder, och där har han ju ett stort stöd.

Citat:
Man kan använda liknelser. Ett mer erkänt och uppskattat grepp i diskussioner än din go to personangrepp.

Eller när man itne vet vad man pratar om eller klarar av att formulera sina känslor i tal och skrift....

Citat:
Här kom det, personangreppet. Man kan kritisera en debatt-motståndares oärliga teknik. Det är helt okej. Du kan säkert jättemycket om specifika delar av kriget, militärt med mera. Internationell rätt. Du brister ändå på att pussla ihop en ärlig helhet.

Jag ahr ju en universitetsutbildning i ämnet, men det här är ju högstadie-nivå. vad hjälper det att konstatera att månen är en ost (kolla en liknelse....), för att urifrån det diskutera förekomsten av mån och rymd möss.

Det är ju ett objektivt falskt antagande, likt du gör, dvs "Argument from False Premises".

Citat:
Säger inte att det är lagligt eller olagligt, då juridik går att tolka. Men det finns komponenter i amerikanernas agerande som tangerar olagligt, så är det.

Vilken? specefikt. och citera lagrummet är du vänlig.

Citat:

Men utveckla gärna. En länk räcker inte långt. Vad är det som gör att du anser att det är helt och fullt lagligt som amerikanerna gör, men inte iranierna? Vore intressant.
argumentum ad ignorantiam.

Att dina känslor är sanna för dig har ju ingen bäring på frågan.

Senast redigerad av slö 2026-04-17 kl. 09:40.
Citera
2026-04-17, 09:37
Medlem
Citat:
I princip samtliga. Men för att snabbt exemplifiera så är både första Gulfkriget och Irak-kriget situationer där presidentens agerande kom i en helt annan ordning.

inte vid något av de krigen deklarade USAs kongress formellt krig.

Citat:

Meningslös rättning. Konflikten startade 1947 vare sig Israel existerade eller inte. Det är ointressant för helheten.

ja, då var det ett utrotnings krig mot judar, formellt krig mellan staterna (israel - libanon i det här fallet) blev blev det först 1948 i samband med att arabförbundet anfall.
Citera
2026-04-17, 09:38
Medlem
Comitiums avatar
Alice Teodorescu Måwe intervjuades i 30 minuter igår och försvarade Israels och USA:s krig mot Iran. Hon är definitivt en skicklig debattör, det måste man ändå ge henne. Hon menar att Iran ska bombas till demokrati.

Jag kan hålla med om att det vore en bra idé om det fungerar, men det gör ju inte det. Hela krigsäventyret är ett gigantsikt misstag från början. Det går inte att bomba Iran till demokrati. Det är därför det är så fel att stödja kriget som enbart leder till elände för alla inblandade parter och resten av världen.
Senast redigerad av Comitium 2026-04-17 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in