Citat:
Ursprungligen postat av
pestloppan
Fast då hade han alltså två medborgarskap redan från början? Jag tänker på en situation där han fötts med enbart danskt medborgarskap och senare i livet förvärvat även tunisiskt dito. Hade det även då varit möjligt att plocka av honom det danska medborgarskapet? Det är för mig en intressant fråga!
Ja, du... jag kommer inte på något konkret exempel på det du beskriver på rak arm. Men jag utgår ifrån att de danska reglerna om återkallelse av medborgarskap på grund av brott i princip ser likadana ut om man har haft det andra medborgarskapet hela livet, eller om man förvärvat det först senare. Du kan ta ett annat exempel, från Storbritannien.
Shamima Begum föddes i England, gick med i IS, och fick sitt brittiska medborgarskap återkallat. Det gjorde britterna med argumentet att hon hade rätt till medborgarskap i Bangladesh. Kruxet är att myndigheterna i Bangladesh inte vill kännas vid henne. Eftersom varken Bangladesh eller Storbritannien vill kännas vid henne är hon i praktiken statslös, även om hon enligt lag har åtminstone ett lands medborgarskap. Den brittiska lagstiftningen som ledde till att hennes brittiska medborgarskap återkallades förutsätter nämligen att personen också har medborgarskap i någon annan stat.
Att återkalla ett gammalt medborgarskap när någon skaffar ett nytt var för övrigt något många europeiska stater gjorde fram till för bara några decennier sedan. Oavsett om något brott hade begåtts. Alltså, om du från födseln var medborgare i land A, och någon gång i vuxen ålder valde att bli medborgare i land B, så tolkade land A det som att du inte längre ville fortsätta vara medborgare i land A, och återkallade helt sonika ditt medborgarskap i land A. Sånt gjorde många europeiska länder rutinmässigt fram tills för bara några decennier sedan. Här i Sverige var det så det såg ut fram tills sommaren 2001 (se
Prop. 1999/2000:147). Det är något väldigt annorlunda från att återkalla ett medborgarskap på grund av brott.