2026-04-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle

RICH STARRY ligger utanför ön Qeshm långt inne på iranskt vatten. Tidigare plott visade att hon var inne på Omanskt vatten. Tydligen ankrad nu vid Qeshm. För närvarande ligger två supportbåtar bredvid så hon kanske lastas/lastas av just nu ?

hon började i Hamriyah lastade methanol. (250k fat...)

tog en sväng ut häromdagen genom sundet, en bit ut i omanska bukten, sen vände hon tillbaks, till där hon är nu. f

Citat:
Varför hon ligger där hon ligger det framgår inte. Antagligen får hon ligga kvar där tills att blockaden och kriget är över.
Det står att hon är ett Kemisk oljeprodukttankfartyg. Så lasten kan vara vad som helst.
Hon ligger troligen inne på iranskt vatten för att förhindra att USA ska borda henna och ta henne i beslag. Kan finnas många anledningar i och för sig.

japp. hon ska väll tillhöra "skuggflottan", tror hon är sanktionerad av usa, eller hennes förra registrering var det (bytte nyligen om jag fattat rätt)

Citat:
Ett annat fartyg på knappt 6000 ton, PUSHPAK, IMO 9383340 MMSI 518100958, passerar Hormuz just nu ser det ut som i öst-västlig riktning. Hon är en tanker som är flaggat i MALAWI, och som lastat bitumen, alltså asfalttjära.

Först lastade hon i Al Fujayrah, Dubai, men ska tydligen lasta mera i Khor Al Zubair, Irak. Bitumen är knappast någon sanktionerad strategiskt viktig råvara, så hon kan nog få fortsätta sin färd obehindrat.
Hon verkar vara ägt av COSCO, dvs kineserna.

Iranierna lär inte precis lyfta på arslet för att inkassera 96 000 dollar på detta fartyget ?

nä, de är ju "gröna" utifrån vad blockaden omfattar, men det var även RICH STARRY, så lite "sheriff" verkar usa köra.

om nu inte iran plötsligt behövde en jävla massa träsprit till nått och kineserna som driftar rich sterry på pappret insåg de köpt 250k fat förmycket....

det andra du skrev som jag klipte bort fick mig dock att tänka på den nya "uppdatering" US gjorde, tolkade det först som att de ska "leta smuggelvaror" som är påväg till iran med båt fast via omvägar, säg till ett granlands hamn för vidartransport, men det funkar även omvänt, iranska oljebåtar till hafs som pumpar över "smuggelolja" skulle ju mycket väl kunna omfattas i den här "bredare blokaden".
Citera
2026-04-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
USA utökar nu blockaden mot Iran till att även omfatta "smuggelgods".

"USA har utökat sin sjöfartsblockad mot Iran till att omfatta last som anses vara smugglad vara och säger att alla fartyg som misstänks försöka nå iranskt territorium kommer att "förekomma den krigförande rätten att besöka och genomsöka", enligt en uttalande från den amerikanska flottan".

"Dessa fartyg, oavsett plats, är föremål för besök, bordning, "husrannsakan"och beslagtagande", sade marinen i en uppdaterad rekommendation."

"Smugglingsvaror inkluderar vapen, vapensystem, ammunition, kärnämnen, råoljeprodukter och raffinerade oljeprodukter, järn, stål och aluminium".

Här kan vi nog vänta oss att Iran kommer att agera "hårt", på ett eller annat sätt.

Redan igår när Bessent uttalade sig officiellt om hur man ser sig luta framåt i frågan hade ju en del redan drabbats av sanktionerna.
När man tänker på ordens rätta betydelse så kan man ju kanske ana att sanktionerna är omfattande.
Citera
2026-04-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
hon började i Hamriyah lastade methanol. (250k fat...)

tog en sväng ut häromdagen genom sundet, en bit ut i omanska bukten, sen vände hon tillbaks, till där hon är nu. f

japp. hon ska väll tillhöra "skuggflottan", tror hon är sanktionerad av usa, eller hennes förra registrering var det (bytte nyligen om jag fattat rätt)

nä, de är ju "gröna" utifrån vad blockaden omfattar, men det var även RICH STARRY, så lite "sheriff" verkar usa köra.

om nu inte iran plötsligt behövde en jävla massa träsprit till nått och kineserna som driftar rich sterry på pappret insåg de köpt 250k fat förmycket....

det andra du skrev som jag klipte bort fick mig dock att tänka på den nya "uppdatering" US gjorde, tolkade det först som att de ska "leta smuggelvaror" som är påväg till iran med båt fast via omvägar, säg till ett granlands hamn för vidartransport, men det funkar även omvänt, iranska oljebåtar till hafs som pumpar över "smuggelolja" skulle ju mycket väl kunna omfattas i den här "bredare blokaden".

Förutom att man kan driva dragsters på 2000-3000 hk med methanol så är den en mycket använd plastkemikalie.
Methanolen tillverkas från naturgasen.

Bläddrade igenom gCaptain och Maritime Executive nyligen och det är ungefär 15++ fartyg per dygn som slipper ut från Hormuz via den inre farleden väst till öst, den som ligger helt innanför de två ordinarie farlederna.

Den inre farleden är alltså inte officiell men som nyss har mätts upp att vara någorlunda säker.
Det ska dock finnas farliga undervattensrev där.
Citera
2026-04-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
De flesta har inte försäkringar som gäller och banker kan också stoppa fartyg att gå igenom när USA är där och hotar hejvilt. Use of force? Vad tänker du då att USA ska göra? Starta ett krig?

Trams.

USA kommer såklart hantera varje försök till att bryta blockaden som en krigsförklaring.

Du får gärna förklara vilken stat som skulle få för sig att pröva lyckan här.

Den väldigt efterblivna gråa vargen kommer säkert fortsatt hävda att Kina kan skicka vilken roddbåt somhelst för att knäcka amerikanernas vilja här men alla med en fungerande hjärna bör ju iaf fundera en minut på om det känns det minsta trovärdigt.
Citera
2026-04-16, 22:01
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
USA utökar nu blockaden mot Iran till att även omfatta "smuggelgods".

"USA har utökat sin sjöfartsblockad mot Iran till att omfatta last som anses vara smugglad vara och säger att alla fartyg som misstänks försöka nå iranskt territorium kommer att "förekomma den krigförande rätten att besöka och genomsöka", enligt en uttalande från den amerikanska flottan".

"Dessa fartyg, oavsett plats, är föremål för besök, bordning, "husrannsakan"och beslagtagande", sade marinen i en uppdaterad rekommendation."

"Smugglingsvaror inkluderar vapen, vapensystem, ammunition, kärnämnen, råoljeprodukter och raffinerade oljeprodukter, järn, stål och aluminium".

Här kan vi nog vänta oss att Iran kommer att agera "hårt", på ett eller annat sätt.
Vad är skillnaden mot tidigare? Länderna är i krig och att usa vill ha total blockad är självklart
Citera
2026-04-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Förutom att man kan driva dragsters på 2000-3000 hk med methanol så är den en mycket använd plastkemikalie.
Methanolen tillverkas från naturgasen.

Fett, då är det några riktigt sura dragsterförare i kina som jag sätter mina pengar på, alternativ ett par miljoner temu buttplugs som aldrig kommer bli tillverkade.

Citat:
Bläddrade igenom gCaptain och Maritime Executive nyligen och det är ungefär 15++ fartyg per dygn som slipper ut från Hormuz via den inre farleden väst till öst, den som ligger helt innanför de två ordinarie farlederna.

Nice. tippar på att ingen anlöpte eller lämnade iransk hamn , då borde vi hört om det, istälelt för alla de här andra skorvarna som inte brutit mot blockaden.

en bit kvar till de typ 120 fartygen som i fredstid trafikerar sundet, men en bra start.

Citat:

Den inre farleden är alltså inte officiell men som nyss har mätts upp att vara någorlunda säker.
Det ska dock finnas farliga undervattensrev där.

så man håller sig borta från irans kust påvägen ut?
Citera
2026-04-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vad är skillnaden mot tidigare? Länderna är i krig och att usa vill ha total blockad är självklart

det undrade jag med när jag läste det, ser framför mig att en amerikansk jagare stoppar och bordar Viking Cinderella utanför åland och ber att få kolla om där finns något misstänkte i baren.

min teori nu är att antigen jävlas med nalle puh lite överallt på havet, om han inte skäller ut iranierna,
eller att slå mot skugflottan och de som de lastar om till ute till havs.
Citera
2026-04-16, 22:34
Medlem
Citat:
Fett, då är det några riktigt sura dragsterförare i kina som jag sätter mina pengar på, alternativ ett par miljoner temu buttplugs som aldrig kommer bli tillverkade.

Nice. tippar på att ingen anlöpte eller lämnade iransk hamn , då borde vi hört om det, istälelt för alla de här andra skorvarna som inte brutit mot blockaden.

en bit kvar till de typ 120 fartygen som i fredstid trafikerar sundet, men en bra start.

så man håller sig borta från irans kust påvägen ut?

Ja, det blir kaos på nästa Pride-parad, det finns inte buttpluggs åt alla

Ja, den inre farleden slickar Dubais och Omans kuster och därmed så har den ingen kontakt med
iranskt vatten alls. Samtliga verkar köra med sin AIS avstängda på den nya farleden.
Dessutom så verkar den ligga för långt bort och för skyddat för att Iran skulle kunna träffa med drönare åtminstone som det ser ut just nu.

Varför det bara är 15++ fartyg per dygn vet jag inte, enligt Sal Mercogliano borde
den kunna svälja 50 fartyg per dygn outbound.
Vet dock inte hur han räknade mer än cirka 2-3 per timme, vilket blir 50-72 per dygn.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-04-16 kl. 22:55.
Citera
2026-04-16, 23:23
Medlem
Det kan ha gått 40 fartyg genom sundet i dag. Och Kina vägrar fortfarande att låta USA göra några inspektioner och de vägrar stanna eller vända om. Det bara tuffar på!
Citera
2026-04-17, 00:27
Medlem
LeeVans avatar
Iran kan tillåta fri Hormuz-passage via Oman.

Iran kan tillåta fartyg att passera fritt genom den omanska delen av Hormuzsundet i utbyte mot ett avtal med USA som förhindrar fortsatt konflikt, uppger en källa med insyn till Reuters.
Citera
2026-04-17, 03:09
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
mjo, fast det är nog ett sätt att hålla sig kvar vid makten bara. det går käpprätt för såväl vänsterblocket som regerar (minoritet i "riksdagen"...)

Så lite samma kaos som sverige hade fram till att magda fick hoppa in på slutet (samma sak kan hända där, nästa val är 2027 (det blir nog ingen röd-röd sörja då....) säger 50/50 att det utlyses nyval innan dess.

men absolut, spanien har verkligen gått full leftard.

håller med, tur trump inte är den typen som skjuter stora problem på framtiden.

Det stämmer. Han skjuter sig själv i foten istället.
Citera
2026-04-17, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggig
Det kan ha gått 40 fartyg genom sundet i dag. Och Kina vägrar fortfarande att låta USA göra några inspektioner och de vägrar stanna eller vända om. Det bara tuffar på!

Kina vägrar vad? Trump sa ju att han skulle öppna sundet som en present till Xi och du menar att han nu har levererat på det?

Verkar som att Iran sitter på Svarte Petter här? Springs det åttor runt regimen?

Citat:
U.S. Central Command (CENTCOM) has announced that since its start over 72 hours ago, 14 vessels have turned around to comply with the blockade at the direction of American forces, as they continue the ongoing blockade against coastal areas and ports in Iran.

https://t.me/DefenderDome/20334

De allra flesta som ska till eller kommer från Iran i övrigt verkar ligga still?
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-17 kl. 06:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in