Idag, 09:17
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
South Front beskriver läget. Lite utdrag ur videon.

"The Ukrainian government claims that the Armed Forces of Ukraine now possess a ballistic missile with a range of 500 kilometers that can fly at ‘hypersonic speeds."

"Previously, the UK and France discussed transferring tactical nuclear weapons to Kyiv."

"If the Ukrainian missile proves effective, discussions about providing Ukraine with nuclear weapons may resume. Therefore, Russia may take preemptive action to destroy Ukraine’s military-industrial complex."

"On the night of April 14, Russian Geran-2 strike drones targeted sites in the Odesa, Dnipropetrovsk, and Sumy regions."

"Despite the Ground Forces Command’s deployment of reserves to the Sumy region, Ukrainian forces have not yet stabilized the situation."

"In the Slavyansk sector, the city of Konstantinovka is one of the most critical areas. Significant Russian combat aviation forces are focused on striking this settlement."

"Meanwhile, the operational situation remains tense on the flanks. Ukrainian forces continue to hold Chervone and are launching counterattacks in the Chasov Yar area, which Russian forces have not yet fully captured."

https://southfront.press/ukrainesmissile-claim-and-the-nuclear-question/

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Är det någon som inte förstår att sådana påståenden är fejk? Taktiska kärnvapen?

Jag refererar till artikeln.
Jag har uppfattat att det är SVR som kommer med dessa propåer. På en för mig oklar grund, dock brukar ju sådana organisationer inte dela med sig av något egentligen.
Oaktat är det ju en risk för upptrappning, om nu man har en hypersonisk missil, SVR uppger sig se risk för kärnvapen - låt vara av oklar kvalitet, så hur ska man då agera när missilen är i luften?
Sen brukar ju stormakter komma med sådant när dom ska klappa till ordentligt, eller hur?
Citera
Idag, 09:21
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Nu vet jag inte riktigt hur du tänker här, eller missförstod du vad vi diskuterade?

Trenden vid utbytena är som de är och har varit länge. Ingen här vet de sanna förlustsiffrorna i denna tragedi. Det är mycket svårt att veta hur många förluster sidorna tar. Man kan ju tex inte alltid se hur många som faktiskt träffas av tex fpv drönare. En annan sak är ju att Ryssland är betydligt större på olika sätt än Ukraina.

Jag gör en liten inlaga i form av en video nedan, i ämnet du kommit in på.
I videon nedan försöker personen istället argumentera för att förlusten av fordon kan vara ett sätt att se hur det går så att säga. Då han menar att kan man ju se de olika sidornas förstörda fordon som identifierats på varsin OSINT sida angående fordons förluster.
Men som sagt bara de så som påstås vara verifierade.

I år får man då fram trenden av förlorade fordon identifierade av dessa OSINT sidor, för januari, februari och mars. Jag skriver totalsiffrorna per månad för respektive land nedan så kan man själv fundera på hur man tar det och lägger in självgående haubitsar i parantes - detta då presentatören menar att det är den viktigaste enskilda fordonstypen.

Januari: Ryssland 34 (3). Ukraina 178 (29).
Februari: Ryssland 33 (4). Ukraina 198 (35).
Mars: Ryssland 55 (3). Ukraina 256 (49).

Detta tillsammans med utväxlingar av fallna kamrater, Rysslands ständiga krypande framåt och att dom har total överläge i material och luftherravälde - målar en bild, upplever jag som blir ganska tydlig.
Ukraina lider och måste alltså tvångsrekrytera, sänka kraven, förändra kraven etc. Medans Ryssland som betydligt större, klarar sig gott på frivilliga.

Det är sådana här saker som ger mig min bild av kriget, väl vetandes naturligtvis att vi här inte sitter på sanningen.

Videon är ca 30 minuter. Fordons förlusterna börjar presenteras vid ca 14 minuter in. Presentatören säger förstås mer men jag begränsar mig här.

https://www.youtube.com/watch?v=g6Ei5qJo3o4

Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Med de förslustsiffror ni ständig pådyvlas via den ryska propagandan borde ju ryssarna slåss mot spöken nu och vara framme i Kiev sedan länge..

Nu är ju detta ingen rysk propaganda utan en som försöker att sammanställa vettiga antaganden baserat på OSINT. Propagandan på Flashback finns ju i huvud tråden där jeppar och nissar plagierar rakt av vad tex Ukrainska Pravda skriver.

Men vad tycker du i övrigt om mitt resonemang där ovan?
Citera
Idag, 09:34
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Är det någon som inte förstår att sådana påståenden är fejk? Taktiska kärnvapen?
Nyheter för de som inte tidigare varit informerade då "regimmedia" i Sverige, EU och övriga världen inte velat publicera detta när det inträffade.

Ukrainas egna kärnvapenproduktion stoppades när kärnkraftverket vid Zaporishia togs av Ryssland.
Amerikanerna protesterade väldigt högt då "deras hemliga utrustning" fanns på verket och att man ville få den tillbaka.
Inget lämnades tillbaka till USA.
Vad det gällde var utrustning för tillverkning av primitiva "smutsiga" kärnvapen för användning mot Ryssland, något som kunde startat ett globalt kärnvapenkrig där USA klart brutit mot NPT, blivit aktiv deltagare samt därmed även möjligt mål.
Hur illa det skulle gått för Ukraina (som mål för ett flertal taktiska och strategiska kärnladdningar i ett motdrag) var det ingen som tog med i beräkningen då Ukraina och dess befolkning endast ses som "förbrukningsvara" i de Amerikanska och Europeiska ansträngningarna att krossa och kolonisera Ryssland.

Vidare till "Patrioterna" som nu blivit bristvara och ransoneras:
Citat:
Commander says some Ukrainian Patriot crews are breaking from the norm and fighting Russian threats with fewer missiles
The Patriot unit commander, identified as Oleksandr in a video released over the weekend by the Ukrainian military's Air Command West, said that while standard air defense doctrine calls for firing between two and four interceptors at each incoming Russian cruise or ballistic missile, his forces are launching just one per threat amid strained stockpiles.
https://uk.yahoo.com/news/ukraines-patriot-crews-breaking-norm-141148979.html
Senast redigerad av RobbanUC Idag kl. 09:43.
Citera
Idag, 09:54
Medlem
RobbanUCs avatar
Zelenski har med sitt senaste uttalande bekräftat vad Medvedev tidigare sagt dvs. att EU är en politisk-militär allians med fientlig inställning till Ryssland.

Citat:
Zelenskyy pitches new joint security system to European allies
Ukraine to hold talks with the European partners this week focused on creating a joint defence system, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy announced before visiting Berlin on Tuesday.

“I am confident: either Ukraine becomes an integral part of Europe’s security system, or some in Europe risk becoming part of the 'Russian world,'" Zelenskyy said.
https://uk.yahoo.com/news/zelenskyy-pitches-joint-security-system-124301560.html
Citera
Idag, 09:59
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Nyheter för de som inte tidigare varit informerade då "regimmedia" i Sverige, EU och övriga världen inte velat publicera detta när det inträffade.

Ukrainas egna kärnvapenproduktion stoppades när kärnkraftverket vid Zaporishia togs av Ryssland.
Amerikanerna protesterade väldigt högt då "deras hemliga utrustning" fanns på verket och att man ville få den tillbaka.
Inget lämnades tillbaka till USA.
Vad det gällde var utrustning för tillverkning av primitiva "smutsiga" kärnvapen för användning mot Ryssland, något som kunde startat ett globalt kärnvapenkrig där USA klart brutit mot NPT, blivit aktiv deltagare samt därmed även möjligt mål.
Hur illa det skulle gått för Ukraina (som mål för ett flertal taktiska och strategiska kärnladdningar i ett motdrag) var det ingen som tog med i beräkningen då Ukraina och dess befolkning endast ses som "förbrukningsvara" i de Amerikanska och Europeiska ansträngningarna att krossa och kolonisera Ryssland.

Vidare till "Patrioterna" som nu blivit bristvara och ransoneras:
Det är djupt tragiskt att vår media har så extremt lite intresse av att skildra hur det faktiskt går i Ukraina.

Jag tror det beror på att redaktionerna helt tagits över av kvinnor.

Båda sidor måste gissa även om jag ibland får ryck och känner mig tvingad att gå in och titta på ukrainas och rysslands egna publicerade maps.

Jag fattar inte varför vi tex. bekostade Bert Sundströms uppehälle i Ryssland under många år. Han kunde lika gärna kommenterat hemmifrån villan då han bara upprepar vad han sett på CNN. Den blonda bimbon i agenda säger att Ryssland sprängde sin egen bro osv osv.

egentligen skall man inte bli arg på alla lösryckta påståenden här på flashback då man inser hur dåligt informerade idioterna är. Men man saknar en droppe ödmjukhet från människor som innan konflikten inte ens kunde peka ut Ukraina på kartan.
Citera
Idag, 11:16
Medlem
Citat:
Zelenski har med sitt senaste uttalande bekräftat vad Medvedev tidigare sagt dvs. att EU är en politisk-militär allians med fientlig inställning till Ryssland.

Ditt åskådning är vilseledande!

Under krigets första år genomförde Ryssland en partiell mobilisering, vilket ledde till att hundratusentals män flydde landet. Sedan dess har Kreml undvikit den typen av åtgärder för att fylla på med soldater vid fronten.

Men i det dolda har Ryssland hela tiden tagit till nya knep för att fylla ut leden i armén. Redan i november 2022 kom de första uppgifterna om att ett hundratal fångar från anstalten Arejskoje rekryterats av privatmilisen Wagnergruppen för att strida i Ukraina
https://www.dn.se/varlden/ryska-studenter-lockas-till-sakra-dronarstyrkor/
Citera
Idag, 11:28
Medlem
Citat:

Skitsnack!

Detta är betydligt närmare sanningen:
"USA:s pålitlighet i Nato ifrågasätts.

Nu förbereder flera länder ett ”europeiskt Nato” – däribland Sverige.

– Vi vidtar försiktighetsåtgärder och för informella samtal, säger Sveriges Tysklandambassadör Veronika Wand-Danielsson till WSJ."
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-sverige-deltar-i-forberedelse-for-europeiskt-nato/
Citera
Idag, 12:18
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Skitsnack!

Detta är betydligt närmare sanningen:
"USA:s pålitlighet i Nato ifrågasätts.

Nu förbereder flera länder ett ”europeiskt Nato” – däribland Sverige.

– Vi vidtar försiktighetsåtgärder och för informella samtal, säger Sveriges Tysklandambassadör Veronika Wand-Danielsson till WSJ."
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-sverige-deltar-i-forberedelse-for-europeiskt-nato/
Exakt vad Medvedev sade, EU är en politisk-militär allians riktad mot Ryssland.

Frågan är dock vad det avindustrialiserade bankrutta EU kan prestera utan USA?
Lägg till detta inrikespolitiska problem och en migrationskris som splittrar befolkningen.

Alex och Alexander på The Duran lägger fram argument varför EU framstår som helt impotenta gällande frågan att självständigt utan hjälp producera tillräckligt med vapen, tvångsrekrytera soldater och slutföra "Project Ukraine".
Projektet som USA dumpat i knät på EU med alla dess kostnader och politiska efterverkningar och som kommer att dra ner EU allt djupare i ekonomisk kris.

Citat:
The Transatlantic Split: Theater, or the Beginning of the End?
https://www.youtube.com/watch?v=uC68kG01Ar8&list=UUdeMVChrumySxV9N1w0Au-w&index=4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in