2026-04-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag förstår inte hur svartbyggena skulle bli mer lagliga för att man mördar markägaren. Svartbyggena är väl precis lika olagliga även efter mordet?

Ett arvskifte kanske till och med skulle avslöja svartbyggena?

TÖ hade tydligen ett rykte av att vara en riktig surgubbe av rang, kan ju ha handlat om en diskussion om svartbyggena som barkade iväg helt åt helvete, helt plötsligt så låg TÖ död på marken och mitt upp i allt dök Gärd upp och hon fick också samma behandling.

Nu verkar det ju inte så de har något med svartbyggena att göra, men man förstår ju varför det har spekulerats friskt om det i alla år.
Citera
2026-04-14, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Men åtminstone i initialskedet bör han ha haft seriösa ambitioner. Sen gick något snett. Med största sannolikhet redan under härnösandstiden.

Intressant det där med Hede. Jag känner till en vinddriven existens (ej kriminell) som bodde där ett halvår enligt Mr Koll. Det som är en aning kusligt är att han verkar ha bott där samtidigt som JJ.

Enligt wikipediasidan för Hede finns det en Samhall-fabrik där. Kan de ha haft någon satsning på no-hopers år 2022?

Intressant
Troligen äger dessa typer inte så mycket, så det är lätt att flytta vidare.
Bodde dom efter samma gata?
JJ verkar dock hunnit flytta därifrån vad jag kan se.
Ser dock att den andra flyttade dit 2021 och har bytt adress några gånger på 2 år.
Senast redigerad av sopstationen 2026-04-14 kl. 22:17.
Citera
2026-04-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Kan det tom vara Gerds skor som hon kom dit med? Bekväma att putsa fönster med? Kanske finns det fönster även på vinden som hon tyckte var skitiga så pass att det syntes utifrån?
Bytte om inför kaffefikat till de skor hon hade på sig när hon mördades.

Var inne på att 38: orna var skorna Gerd både putsade fönster och blev mördad i. GM tog dem med sig efter att greppat tag om dem när han släpade henne.

Svag länk: Skorna är av en rätt ungdomlig modell.
Citera
2026-04-14, 22:15
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Kan han trots allt knåpat ihop till nån sorts utbildning inom teknik/el och jobbat i den svängen? Fått ett tillfälligt kontrakt i Hede över en sommar. Som lett till nåt annat i Östersund. Var bor folk som har tillfälliga knäck off-season i fjällvärlden?

Men visst, alla flyttar inom Katrineholm är ju mysko. Räknades ihop till åtta adresser. Typiskt neurotiskt beteende. Och som du säger typiskt knasbollar att plötsligt dimpa ned i nån avlägsen håla de har noll relation till och vimsa runt där en tid. Inte förankrade i nånting.

Det vi kan konstatera är att vi vet på tok för litet om honom. Litet märkligt att ingen från hans tid i Halmstad eller Härnösand har dykt upp i tråden eller att media inte luskat mer på denna front. En person som tog noll poäng borde ha fastnat i minnet.

Jag vill inte länka och hänga ut den här knasbollen jag känner till men enligt Mr Koll verkar han ha kännetecknats av samma flyttiver som JJ. 12 bostadsadresser sen 2020. Jag kan inte riktigt släppa det där att bägge två var i Hede (700 invånare) samtidigt. Men precis som du påpekar är det svårt att hitta en Samhall-koppling till JJ med de inkomstsiffrorna.
Citera
2026-04-14, 22:15
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Sant.

Det blir väl till att köpa nya färgband till loppisfyndet också så det blir lite färg på kuvertet när man skriver adressen.

Nu föddes väl JJ ungefär när skrivmaskinerna började dö ut, så även om de finns på loppisar undrar jag om yngre människor verkligen reflekterar över att använda en skrivmaskin?

Varför inte bara skriva ut adressen på datorn, klippa ut den och klistra på kuvertet?

Jag tror på en äldre brevskrivare till tipsbrevet.
Jo det förstås... skriva ut adressen hade ju varit smidigare.
Men alla kanske inte är så smarta.. eller så var det slumpen. Det bara blev så.
Men absolut, en äldre person är definitivt inte osannolikt.

Vad stod det egentligen i brevet?
Citera
2026-04-14, 22:17
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopstationen
Intressant
Troligen äger dessa typer inte så mycket, så det är lätt att flytta vidare.
Bodde dom efter samma gata?
JJ verkar dock hunnit flytta därifrån vad jag kan se.

Jag kollade faktiskt just upp det. Svar nej. Inte samma gata. Det hade varit überkusligt.

Även knasbollen är utflyttad. Enligt Mr Koll bodde han bara där 8 månader.
Citera
2026-04-14, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag kollade faktiskt just upp det. Svar nej. Inte samma gata. Det hade varit überkusligt.

Även knasbollen är utflyttad. Enligt Mr Koll bodde han bara där 8 månader.

Finns något som heter Råndalsvägen och Postgatan där JJ bodde.
Inte samma gata men nästan.
Är dom i samma ålder ?
Senast redigerad av sopstationen 2026-04-14 kl. 22:24.
Citera
2026-04-14, 22:19
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Är det för att inte riskera att yxan fastnar i huvudet man använder den trubbiga sidan? (Jag är inte så van med att yxmörda människor.)
Stora klyvyxor är bredare än en vanlig yxa i trubbiga änden. Nästan som en slägga. Eftersom det är svårt att hugga rakt om man inte "tar sats" över huvudet med eggsidan, så är det nog lättare att slå med den trubbiga, utan att tappa yxan.

Är det dessutom lågt i tak blir ett rakt hugg omöjligt, fast det kanske är något GW fått för sig.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-14 kl. 22:22.
Citera
2026-04-14, 22:21
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Gör det?

Edit:
I denna artikel från 2005 (uppdaterad 2015) påstås det att polisen har kortet.

Samtidigt skriver Expressen för tre dagar sedan följande:

Vågar man gissa på att den senare skrivna artikeln innehåller korrekta uppgifter?
Bankomatkortet finns hos polisen. Finns till och med en bild där det tydligt framgår att den ingår i FUP.

Jag tolkar det som att det inte går att ta fingeravtryck från bankomatkortet eftersom säkerhetsföretaget hållit på med den så pass mycket att det inte går att utröna fingeravtryck från en gärningsman.
Citera
2026-04-14, 22:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Haha, det har jag inte funderat över men du har troligen rätt i kombination med att det undvika en massa gore. Den andre yxmördaren i Härnösand använde ju eggen på yxan.
Det borde väl inte vara för att minimera skadorna som man använder den trubbiga sidan?
Syftet med att slå någon i huvudet med en yxa kan väl bara vara ett och detsamma?

Jag tänkte att FBIs profilers hade någon teori om att de man känner personligen får den "snällare sidan", men så verkar inte vara fallet, så mördaren behöver inte vara bekant med Tor och Gerd.

(Jag känner att mina kunskaper om yxmord blir bättre och bättre.)
Citera
2026-04-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellanoel
JJ gjorde en någon slags affärsöverenskommelse med TÖ som skulle betalas sista maj. JJ var dock inte nöjd med varan och med begränsad ekonomi som student kände han sig mycket pressad av situationen. Han sökte stöd hos sina föräldrar som försökte förmå JJ att åka ut och prata med TÖ.

JJ åkte ut med pengarna till TÖ på morgonen sista möjliga förfallodag i förhoppning om att kunna få ned priset. Detta misslyckas och JJ känner sig förödmjukad av TÖ men betalar ändå 10 000kr till TÖ.

JJ förklarar situationen för sina föräldrar och pappan som är ledig bestämmer sig för att åka upp från Sörmland för att hjälpa JJ att prata med TÖ.

När pappan kommit upp på eftermiddagen åker de ut till TÖ men TÖ ger inte med sig och har en otrevlig stil mot JJ och pappan. Pappan blir förbannad och med vetskapen om att han lever på lånad tid pga sin prostatacancer-diagnos slår han ihjäl TÖ med en yxa.

När Gerd kommer till platsen i finskor för att erbjuda fika så inser pappan att hon också behöver röjas. JJ blir mycket stressad över situationen och pappan försöker lugna JJ och får hjälp av JJ som täcker kropparna. JJ och pappan inser att de behöver hitta avtalet mellan JJ och TÖ och även helst de pengar JJ betalat kontant på morgonen.

De kör ner pappans bil för att blockera uppfarten till gården. I huset lyckas de inte hitta pengarna. JJ blir mer och mer stressad och bryter ihop. Även pappan inser att de måste härifrån. De lyckas inte hitta pengarna. Däremot hittar pappan avtalet och lite andra dokument. En mindre lättnad infinner sig. Slutligen försöker pappan att få det att se ut som ett rån genom att dra ut lite lådor och att ta Gerds väska. Han tar själv bankkortet och ber JJ springa bort med väskan en bit för att leda spåren åt fel håll.

De åker tillbaka till JJs lägenhet och lugnar sig några timmar. Sent på natten gör de i syfte att ytterligare stärka rånmord scenariot ett uttagsförsök på bankomaten vid E4 innan de tillsammans åker tillbaka till Sörmland.

Hehe. Allt känns fullt tänkbart. Om du byter ut farsan.

Varför pussla in honom? Enligt någon skulle han ha varit intresserad av att köpa en stugtomt av Tor. Eller varit med på resan till St Petersburg. Har ni nåt på den gubben?
Citera
2026-04-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Gör det?

Edit:
I denna artikel från 2005 (uppdaterad 2015) påstås det att polisen har kortet.

Samtidigt skriver Expressen för tre dagar sedan följande:

Vågar man gissa på att den senare skrivna artikeln innehåller korrekta uppgifter?

Du tror inte båda har rätt? Att först tog säkerhetsföretaget kortet och sölade ner det med en massa fingeravtryck och sedan tog polisen kortet i beslag från säkerhetsföretaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in