2026-04-14, 20:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Något du kan fundera på utöver mitt scenario är vart förvarade Tor bankomatkortet?
I sin plånbok?
Och varför i så fall lämnades det kvar pengar i plånboken som Tor hade i sina byxor i finbyxorna?

Återkommer med mera inom kort.
Mördaren hittade bara Gerds kort vad jag förstår. Inte Tors kort.
Citera
2026-04-14, 20:02
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Men det är konstigt att Gerd hade finskor och kokade kaffe, som om de väntade besök. Vilket de säger i en annan podd det länkades till.

https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/399120
Gamlingar dricker väl kaffe hela tiden, inget konstigt.

Mycket tjat om dessa fin-skor. Är dem så jävla fina? Ser ut som ett par vanliga skor en äldre kvinna skulle bära + tror inte hon hade några bekymmer att cykla i dessa.

Många autister hänger upp sig på att hon har finskorna på sig ”varför tar hon finskorna ut till ladan??”

Ja kanske för att det var just de skor hon hade på sig den dagen, det var de skor hon cyklade ut till Tor med och det var de som stod i hallen och lättast att sparka på sig!
Citera
2026-04-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Gamlingar dricker väl kaffe hela tiden, inget konstigt.

Mycket tjat om dessa fin-skor. Är dem så jävla fina? Ser ut som ett par vanliga skor en äldre kvinna skulle bära + tror inte hon hade några bekymmer att cykla i dessa.

Många autister hänger upp sig på att hon har finskorna på sig ”varför tar hon finskorna ut till ladan??”

Ja kanske för att det var just de skor hon hade på sig den dagen, det var de skor hon cyklade ut till Tor med och det var de som stod i hallen och lättast att sparka på sig!

Exakt, det är inga finskor. Bara GW som gormar.

Barbro beskriver Gerds skor som: låga ballerinaskor, UTAN klack.
En modell hur många som helst använder som vardagssko.
Citera
2026-04-14, 20:07
Medlem
Citat:
Men JJ var lång och hade förmodligen inte 38 i skostorlek. Skulle modern, som var polis, mörda? Det låter helt osannolikt.

Jag säger inte att det måste vara hans mamma. Men ska man tro på det här brevet som skickades till nån kriminalreporter som arbetade med fallet så stod där att det var 2 personer varav den ena såg väldigt mycket upp till den andra. detta i mina ögon är JJ som då ser väldigt mycket upp till GM2, vad jag har förstått så har har inte haft nån vänner och lite av en ensam varg om man lyssnar på gamla skolkamrater som pratat ut i expressen och aftonbladet. så kan inte se nån annan möjlighet att det är en familjemedlem
Citera
2026-04-14, 20:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det kan vara något så banalt att JJ med vän varit ute och buskört bil och de stött på Tor varvid lite road-rage uppstått. Ynglingarna förföljer den äldre antagonisten hem och tar ut sin aggression. De stöter sedan på, med förvåning, en äldre kvinna på platsen och som är ett vittne vilket måste röjas ur vägen.

Tillfället gör tjuven och de passar på att ta lite pengar också.

Jag vet inte, men jag tycker du beskriver en halvstrulig kille. Trimmad moppe, backar inte för slagsmål. Det stämmer inte överens med min bild av JJ.
Citera
2026-04-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jag säger inte att det måste vara hans mamma. Men ska man tro på det här brevet som skickades till nån kriminalreporter som arbetade med fallet så stod där att det var 2 personer varav den ena såg väldigt mycket upp till den andra. detta i mina ögon är JJ som då ser väldigt mycket upp till GM2, vad jag har förstått så har har inte haft nån vänner och lite av en ensam varg om man lyssnar på gamla skolkamrater som pratat ut i expressen och aftonbladet. så kan inte se nån annan möjlighet att det är en familjemedlem

Ok.. undrar vem som skrev brevet. Personen verkar ju ha information. Varför berättar hen inte mer? Själv tror jag mer att JJ var mördaren och att han hade med sig en kumpan. Rickard Andersson i Örebro stack väl heller inte ut men kunde ändå mörda oskyldiga människor.
Citera
2026-04-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ok.. undrar vem som skrev brevet. Personen verkar ju ha information. Varför berättar hen inte mer? Själv tror jag mer att JJ var mördaren och att han hade med sig en kumpan. Rickard Andersson i Örebro stack väl heller inte ut men kunde ändå mörda oskyldiga människor.

men vem skulle se upp till JJ ? med tanke på beskrivningen av han så har jag svårt att se det framför mig. jag tror inte han är mördaren faktiskt, men att han var på plats kan vi nog garantera
Citera
2026-04-14, 20:21
Medlem
Kan JJ ha erbjudit sig att jobba i skogen eller på gården med olika sysslor. Tex genom att sätta upp lappar och posters.
Tor anlitar honom för några småjobb på vårkanten 2005 men han vill jobba mer och ha mer betalt.

Tor är inte riktigt nöjd med JJ och ska visa honom hur man klyver ved.
Han tar in huggkubben i ladan och vänder ryggen åt JJ och säger något som gör att han blir arg och sätter sin yxa i nacken på Tor.
Citera
2026-04-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiisnumberone
Om vi utgår från att det här faktiskt är sanningen, så väcker det två frågor.
1) Är JJ mördaren eller medhjälparen? Min starka gissning är en medhjälpare.
2) Varför känner medhjälparen "en stark lojalitet till mördaren och vill vara behjälplig på alla sätt"
Det är potentiellt nästan som en far-och-son-relation. Annars kärleksrelation? Var annat?

Tydligen var adressen skriven med skrivmaskin och brevet är datorskrivet, vilket skulle kunna tyda på att en äldre person skrev det.

"Tidigt på morgonen den 31 maj 2005, på sista överenskomna förfallodag, och innan Gerd har anlänt till Tors gård, kommer någon till Tors gård för att göra en kontantbetalning. Denna någon betalar dock bara en del av skulden", står det i brevet enligt podcasten.
Journalisten Anna Wikner berättar att brevet fortsätter med att förklara att den manlige köparen inte var nöjd med vare sig varan eller priset. Han bestämmer sig för att åka tillbaka till gården för att prata med Tor och har då med sig en medhjälpare.
Trion går ut på vedbacken för att tala men plötsligt går något över styr och en av besökarna slår en yxa i huvudet på Tor. När de sedan ska täcka över hans kropp så kommer Tors särbo Gerd. Mördaren tar då samma yxa och springer efter Gerd och även hon blir ihjälslagen. Mördaren ska då lämna yxan på backen och gå därifrån.
"Ett logiskt resonerande samtal uppkommer mellan mördaren och medhjälparen om hur de nu ska kunna undvika att åka fast för vad de förorsakat. Medhjälparen, som känner en stark lojalitet till mördaren, vill vara behjälplig på alla sätt. Mordvapnet hämtas och läggs i deras fordon för att sedan kastas. De vet att Tor har anteckningar i en pärm som kan bli en avgörande ledtråd. De bestämmer sig för att hitta rätt på den pärmen innan de lämnar mordplatsen. För att ingen med bil ska komma fram till gårdsplanen och överrumpla dem så flyttar de sin egen bil så att den blockerar vägen in till Tors gård"

Är ju ett på alla sätt plausibelt förlopp som väl egentligen inte ställer några frågor.

Att mordet sker den sista i månaden talar för en affärsuppgörelse. När det gäller den orörda plånboken har kanske GM en skruvad take på det hela: Tor ska ha de pengarna. Så mycket död han är.

Nån som lite kort kan summera poddavsnittet i övrigt?
Senast redigerad av Bemp 2026-04-14 kl. 20:55.
Citera
2026-04-14, 20:23
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Vi vet i nuläget i stort sett ingenting om hans tid i Härnösand och vilka människor han kan ha kommit i kontakt med. Av detaljerna från skolkamraterna framgår det att han kunde bli betydligt mer öppen på tu man hand. Något som tyder på att han inte var helt sluten.

Sen undrar jag vilken status det här anonyma brevet har hos utredningen idag? Åtminstone för mig framstår det som extremt långsökt att man slaktar två människor med yxa pga att man inte kommer överens i en affär. ”Gubbtjyven försöker pruta. Nu ska han få smaka på yxan!”

Jag kan ha fel eftersom jag vet lika litet som alla andra men för mig framstår dådet som ett typiskt uttryck för drogrusets känslokalla raseri.

Inte tror jag heller på några villospår. I ena stunden ett okontrollerbart raseri. I nästa ett iskallt beräknande. Det går inte riktigt ihop.
Citera
2026-04-14, 20:24
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Men det är konstigt att Gerd hade finskor och kokade kaffe, som om de väntade besök. Vilket de säger i en annan podd det länkades till.

https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/399120
Jag köpte en begagnad dörr via blocket en bit ut på landsbygden i Uppland och blev bjuden på kaffe helt utan att känna någon av de boende där.
Kan ju också vara så att Gerd hade gjort iordning kaffe till Tor och henne.
En fikapaus i vedhuggandet eller vanligt eftermiddagskaffe.
Citera
2026-04-14, 20:26
Medlem
Citat:
Vet inte hur mycket det kan ge att spana på MGM 20 år efter morden, han lär ju inte fortfarande springa och slänga bevis.

Men håller med dig, väldigt intressant fall !

Man lär sig mycket om en person på två veckor. Vanor, ovanor, beteenden som man har mycket nytta av i förhören så att man kan få den häktade i situationer som leder utredningen framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in