2026-04-14, 19:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har åkt med precis en sån resa till St Petersburg runt denna tid. Bussarna plockade upp passagerare längs kusten och färden fortsatte med båt från Umeå till Vasa.

Det var en minst sagt brokig skara med på bussresan. Jag skulle säga att några var överintresserade i billig sprit och drog ned stämningen på resan genom att vara mer eller mindre konstant berusade. Jag upplevde att de flesta reste i sällskap med någon, men detta hände för många år sedan så jag kan minnas fel.

Hotellet var betydligt sunkigare än hur det beskrevs i reseprospektet.

Att några var kufar är däremot helt rätt, även om de flesta var tämligen vanliga turister. Det var naturligtvis så att man pratade mer med vissa resenärer och tyvärr ofta om de som ställde till det på resan. Jag skulle påstå att man lärde känna några av resenärerna även om man inte hördes av efter resan.

Tack för detta!

Sedan kan man ju kanske fundera på det där med medpassagerarna. Borde kanske inte de vara kollade redan?
Citera
2026-04-14, 19:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tack för detta!

Sedan kan man ju kanske fundera på det där med medpassagerarna. Borde kanske inte de vara kollade redan?

Man fick söka visum inför resan och researrangören skötte det med Ryska ambassaden, så att det finns listor på vilka resenärerna på resan var är helt säkert.
Citera
2026-04-14, 19:25
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Angående det jag skrivit tidigare om Barbro, hur kunde HON inte veta att det fanns en gärningsman kvar på gården och valde att riskera sitt liv för att ringa samtalet till 112 med den fasta telefonen i huset istället för via sin medhavda mobiltelefon som hon för övrigt använde för att ringa till Inger med när hon befann sig nere vid brevlådorna?
Kommer vi någonsin få ett ärligt svar på detta från Barbro, eller kommer hon fortfarande hävda (som hon gjort i förhör) att hon var okapabel till att använda sin mobiltelefon vid just detta tillfälle?
Jag litar inte ett dugg på den uppgiften!
Vart har du läst detta att hon använder hemtelefonen?
Citera
2026-04-14, 19:25
Medlem
Sados avatar
Citat:
Angående det jag skrivit tidigare om Barbro, hur kunde HON inte veta att det fanns en gärningsman kvar på gården och valde att riskera sitt liv för att ringa samtalet till 112 med den fasta telefonen i huset istället för via sin medhavda mobiltelefon som hon för övrigt använde för att ringa till Inger med när hon befann sig nere vid brevlådorna?
Kommer vi någonsin få ett ärligt svar på detta från Barbro, eller kommer hon fortfarande hävda (som hon gjort i förhör) att hon var okapabel till att använda sin mobiltelefon vid just detta tillfälle?
Jag har fortfarande inte fattat vad ditt scenario går ut på.
Citera
2026-04-14, 19:28
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Bankkortet finns hos polisen.
Gör det?

Edit:
I denna artikel från 2005 (uppdaterad 2015) påstås det att polisen har kortet.
Citat:
Personen i fråga lyckades inte få ut några pengar, utan kortet togs av bankomaten och finns nu i polisens beslag.

Samtidigt skriver Expressen för tre dagar sedan följande:
Citat:
– Den som gjorde det slog fel kod tre gånger och kortet förverkades. Tyvärr fanns det ingen kamera på den bankomaten och säkerhetsföretaget tog kortet så vi hann inte säkra fingeravtryck. Det gick inte heller att se vilken kod de hade slagit in.
Vågar man gissa på att den senare skrivna artikeln innehåller korrekta uppgifter?
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-04-14 kl. 19:37.
Citera
2026-04-14, 19:31
Medlem
Hon misstänkte ju att det var en gärningsman innan hon ens gick in på gården då hon ringde systern?
Normalt tänker man kanske att de har ramlat från stegen eller fått en hjärtinfark.
Visste hon om att Tor levde farligt till?

Citat:
Citera
2026-04-14, 19:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Vart har du läst detta att hon använder hemtelefonen?
Hon berättar i podden att hon fick intrycket att hon mördat pappa och särbon.

Hon hade redan varit inne i huset och sökt pappan innan hon hittar särbon. Hon visste redan att huset var tomt när hon gick in för att ringa polisen.
Citera
2026-04-14, 19:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av overtid
Hon misstänkte ju att det var en gärningsman innan hon ens gick in på gården då hon ringde systern?
Normalt tänker man kanske att de har ramlat från stegen eller fått en hjärtinfark.
Visste hon om att Tor levde farligt till?

Är det inte dags att släppa dottern som misstänkt nu när JJ har häktats?

Jag tror byskvallret i Härnösand måste uppdateras lite nu.
Citera
2026-04-14, 19:42
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Resan till Sankt Petersburg verkar gått med buss och hämtat upp folk längs med Norrlandskusten.

https://www.expressen.se/nyheter/dromresan-blev-parets-sista-resa/

Det intervjuade paret är från Skellefteå, researrangören är baserad i Umeå och om jag förstår artikeln rätt hämtades TÖ och GW upp i Härnösand.

Det finns en viss typ av kufar, även yngre, som reser ensamma. Kan JJ åkt på samma resa till Sankt Petersburg och där kommit i kontakt med TÖ och GW?

Det kan vara något så banalt att JJ med vän varit ute och buskört bil och de stött på Tor varvid lite road-rage uppstått. Ynglingarna förföljer den äldre antagonisten hem och tar ut sin aggression. De stöter sedan på, med förvåning, en äldre kvinna på platsen och som är ett vittne vilket måste röjas ur vägen.

Tillfället gör tjuven och de passar på att ta lite pengar också.
Citera
2026-04-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
1) Nästan garanterat medhjälpare skulle jag tro i såna fall. Han har inte mördat någon men varit "snäll" nog att hjälpa till att flytta Gerds kropp och därmed lämnat sitt DNA på platsen.
2) Jag tror att det helt enkelt handlar om en mördare med ett stort våldskapital, det skapar respekt och lojalitet hos vissa människor. Det är lite så maffian och gängkriminella fungerar.

Om Tor ägde hela Brattås 1:12 som är tomten där hans gård ligger på den kartan, så funderar man ju på om det kan ha varit någon dispyt kring det som ligger nära strandkanten där. Någon kanske ville stycka av en del av tomten ovanför vägen för att bygga ett hus med havsutsikt eller att de villa bygga en brygga i vattnet eller liknande (det är fullt av dem längst med Södra Sundet fast de egentligen inte borde vara där).

De hade kanske kommit överens om ett pris och mördaren var skyldig pengar och kom med en delbetalning på tio tusen kronor men sedan spårade det ur när Tor vägrade förhandla. Men i såna fall är det ju ännu mer märkligt att man inte tar tillbaka pengarna även om man kanske inte alltid tänker så logiskt i stridens hetta.

Kollar man öbergs ägor längs stranden så ser man att fastighet -Härnösand brattås 1:16 har byggt nån typ av stuga utanför sin egen tomtgräns, in på öberg tomt.. ägare är En*rth
Senast redigerad av Vmax4 2026-04-14 kl. 19:49.
Citera
2026-04-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Funderingar och tankar: Slår man ihjäl två människor med en yxa, som är den allmänna teorin, så bör det stänka och drälla väldigt mycket blod. Måste vara svårt att undgå att trampa i blodet, oavsett om man är aktiv eller delaktig. Min tes att de är två stycken som varit på plats, båda får anses vara gärningsmän.

Fanns spår i huset efter två olika skoavtryck. Var dessa i blod, lera eller vad? Här är det essentiella i storyn eftersom busets genomsökning gjordes efter morden.

Vad jag förstått så är den nu gripne introvert. Isåfall så är han säkert en ”följare”, en som låter sig ledas.
Jag har inte hört något om hans längd. Trodde först att han var den ”storfotade” men kanske han är som Hagamannen i Umeå som hade väldigt små fötter?

Polisen hade ett par veckor på sig att insamla fakta och spana på den gripne innan de grep honom.
Oerhört intressant fall.

Vet inte hur mycket det kan ge att spana på MGM 20 år efter morden, han lär ju inte fortfarande springa och slänga bevis.

Men håller med dig, väldigt intressant fall !
Citera
2026-04-14, 19:47
Medlem
Inte misstänkt för dådet.
Men kanske visste något om någon affär som Tor gjort utanför lagens mening och vill inte smutskasta sin far.

Eller kanske inte bli av med en ansenlig summa svarta pengar.

Angående byaskvaller så vet jag inte vad de säger.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är det inte dags att släppa dottern som misstänkt nu när JJ har häktats?

Jag tror byskvallret i Härnösand måste uppdateras lite nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in