Det är extremt i Stockholm. Poängen med en universitetsutbildning är inte att du startar med en hög lön, utan att löneutvecklingen är bättre. Det är inte heller lätt att få an anställning som nyexaminerad, många av de relevanta yrkeskategorierna har krav på arbetserfarenhet. Så du får ta det som finns till den lön som erbjuds. Har du fem års erfarenhet som utvecklare så är 55,000 i månaden inget märkvärdigt, men som nyexaminerad så är det extremt (om vi undantar FAANG).
Sedan är det väl viktigt att påpeka att detta gäller en 40-timmarsvecka på en fast arbetsplats, jobbar du skift, övertid, får traktamente, osv. så kan du tjäna betydligt mycket mer.
Å andra sidan så är inte en högavlönad individ nödvändigtvis mindre benägen att slita på boendet. Är det en hemmafestera du valt så blir slitaget högre, duschar de länge med varmt vatten så blir det svartmögel, osv.
FAANG (Meta, Apple, eller MicroSoft, osv.) har en annan filosofi: de vill ha de som är bäst, och de är villiga att betala vad det kostar så att inte konkurrenterna plockar upp dem.
Arbetssäkerheten hos småföretag är sämre än hos de stora företagen, dessutom så kommer många anställda från de stora företagen och då förhandlas lönerna upp. Sedan kan det finnas lite välvilja bakom det också för att dra upp motivationen och engagemanget, men det är inga FAANG-löner.
Och jag tror att mina tankebanor är rätt vanliga då de som hyr ut ofta verkar göra så ur en ekonomisk beroendeställning, eller hyr ut till bekanta.
Från ett inlägg på Reddit.
Sedan är det väl viktigt att påpeka att detta gäller en 40-timmarsvecka på en fast arbetsplats, jobbar du skift, övertid, får traktamente, osv. så kan du tjäna betydligt mycket mer.
Citat:
Det som gäller är väl en inkomst på tre gånger hyran, och detta som säkerhet för att hyran kan betalas. Visserligen är det väl svårt att bevisa, att du inte lönediskriminerar, men det kan finnas en risk för juridiska repressalier.
Och den som hyr ut kan ju prova med att ställa inkomstkrav. Tror inte det är olagligt på något sätt. Det är en tillåten diskriminering. Men högre inkomstkrav ger färre intresserade så då måste man kanske sänka hyran. Men det kan ju vara ok.
Å andra sidan så är inte en högavlönad individ nödvändigtvis mindre benägen att slita på boendet. Är det en hemmafestera du valt så blir slitaget högre, duschar de länge med varmt vatten så blir det svartmögel, osv.
Citat:
Grejen med Ericsson, ABB, SAAB, osv. är att de inte är elitföretag. Utan de tar in vem fan som helst, och har generellt sett väldigt låga ingångslöner. Farsan jobbade som ingenjör för SAAB, och även när han sa upp sig så var processen helt automatiserad.
Medel på stora företag som Ericsson, ABB, osv ligger lägre. Enda möjligheten för mindre bolag att rekrytera dugliga personer är att betala mer. Majoriteten ser det som lite mer attraktivt att jobba på storföretagen.
FAANG (Meta, Apple, eller MicroSoft, osv.) har en annan filosofi: de vill ha de som är bäst, och de är villiga att betala vad det kostar så att inte konkurrenterna plockar upp dem.
Arbetssäkerheten hos småföretag är sämre än hos de stora företagen, dessutom så kommer många anställda från de stora företagen och då förhandlas lönerna upp. Sedan kan det finnas lite välvilja bakom det också för att dra upp motivationen och engagemanget, men det är inga FAANG-löner.
Citat:
Jag kan ju säga så här. Hade jag besuttit en bostadsrätt som jag inte hade varit i behov av så hade jag låtit den stå tom eller sålt den. Jag hade inte riskerat att få in hyresgäster på ett andrahandskontrakt som kanske kommer sköta sig, eller som kanske sliter på lägenheten i den mån att renoveringar för hundratusentals kronor blir nödvändiga för att sedan sälja den. Stressen kring att hitta en vettig hyresgäst och inte veta vad man kommer komma tillbaka till är inte värt det.
Jag tvivlar inte på att det går att hitta folk med bra inkomster som vill hyra. Men det betyder inte att de är bra personer att ha som hyresgäster. Jag känner till ett fall där ett företag hyrde ut en villa i Djursholm till en anställd från England. Det slutade med att företaget åkte på en del skadestånd när hyresperioden var slut. (Ingen direkt vandalisering. Men ett hårdare slitage som gjorde att reparationer var nödvändiga. Jag träffade den familjen och man ser ju inte att dom skulle vara olämpliga).
Och jag tror att mina tankebanor är rätt vanliga då de som hyr ut ofta verkar göra så ur en ekonomisk beroendeställning, eller hyr ut till bekanta.
Från ett inlägg på Reddit.
Citat:
Jag har hyrt ut två gånger, båda tillfällen i tre månader.
Första gången var det en vän till mitt ex, och det gick inget vidare. Repor i golvet, betalade inte för sista månaden, och gick under jorden totalt. Jag orkade till slut inte försöka driva ärendet vidare. Jag använde mig inte utan någon tjänst, utan skrev kontraktet direkt med henne.
Andra gången var det till en kollega och vän, och det gick alldeles utmärkt.
Mitt förslag är att om du ska göra detta så använd en tjänst som sköter det juridiska och insamlandet av hyran, och hyr helst ut till någon som du litar på.
Första gången var det en vän till mitt ex, och det gick inget vidare. Repor i golvet, betalade inte för sista månaden, och gick under jorden totalt. Jag orkade till slut inte försöka driva ärendet vidare. Jag använde mig inte utan någon tjänst, utan skrev kontraktet direkt med henne.
Andra gången var det till en kollega och vän, och det gick alldeles utmärkt.
Mitt förslag är att om du ska göra detta så använd en tjänst som sköter det juridiska och insamlandet av hyran, och hyr helst ut till någon som du litar på.
Senast redigerad av Tidvind 2026-04-11 kl. 07:27.
Senast redigerad av Tidvind 2026-04-11 kl. 07:27.