2026-04-11, 07:22
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nog inte så extremt i centrala Stockholm.
Det är extremt i Stockholm. Poängen med en universitetsutbildning är inte att du startar med en hög lön, utan att löneutvecklingen är bättre. Det är inte heller lätt att få an anställning som nyexaminerad, många av de relevanta yrkeskategorierna har krav på arbetserfarenhet. Så du får ta det som finns till den lön som erbjuds. Har du fem års erfarenhet som utvecklare så är 55,000 i månaden inget märkvärdigt, men som nyexaminerad så är det extremt (om vi undantar FAANG).

Sedan är det väl viktigt att påpeka att detta gäller en 40-timmarsvecka på en fast arbetsplats, jobbar du skift, övertid, får traktamente, osv. så kan du tjäna betydligt mycket mer.

Citat:
Och den som hyr ut kan ju prova med att ställa inkomstkrav. Tror inte det är olagligt på något sätt. Det är en tillåten diskriminering. Men högre inkomstkrav ger färre intresserade så då måste man kanske sänka hyran. Men det kan ju vara ok.
Det som gäller är väl en inkomst på tre gånger hyran, och detta som säkerhet för att hyran kan betalas. Visserligen är det väl svårt att bevisa, att du inte lönediskriminerar, men det kan finnas en risk för juridiska repressalier.

Å andra sidan så är inte en högavlönad individ nödvändigtvis mindre benägen att slita på boendet. Är det en hemmafestera du valt så blir slitaget högre, duschar de länge med varmt vatten så blir det svartmögel, osv.

Citat:
Medel på stora företag som Ericsson, ABB, osv ligger lägre. Enda möjligheten för mindre bolag att rekrytera dugliga personer är att betala mer. Majoriteten ser det som lite mer attraktivt att jobba på storföretagen.
Grejen med Ericsson, ABB, SAAB, osv. är att de inte är elitföretag. Utan de tar in vem fan som helst, och har generellt sett väldigt låga ingångslöner. Farsan jobbade som ingenjör för SAAB, och även när han sa upp sig så var processen helt automatiserad.

FAANG (Meta, Apple, eller MicroSoft, osv.) har en annan filosofi: de vill ha de som är bäst, och de är villiga att betala vad det kostar så att inte konkurrenterna plockar upp dem.

Arbetssäkerheten hos småföretag är sämre än hos de stora företagen, dessutom så kommer många anställda från de stora företagen och då förhandlas lönerna upp. Sedan kan det finnas lite välvilja bakom det också för att dra upp motivationen och engagemanget, men det är inga FAANG-löner.

Citat:
Jag tvivlar inte på att det går att hitta folk med bra inkomster som vill hyra. Men det betyder inte att de är bra personer att ha som hyresgäster. Jag känner till ett fall där ett företag hyrde ut en villa i Djursholm till en anställd från England. Det slutade med att företaget åkte på en del skadestånd när hyresperioden var slut. (Ingen direkt vandalisering. Men ett hårdare slitage som gjorde att reparationer var nödvändiga. Jag träffade den familjen och man ser ju inte att dom skulle vara olämpliga).
Jag kan ju säga så här. Hade jag besuttit en bostadsrätt som jag inte hade varit i behov av så hade jag låtit den stå tom eller sålt den. Jag hade inte riskerat att få in hyresgäster på ett andrahandskontrakt som kanske kommer sköta sig, eller som kanske sliter på lägenheten i den mån att renoveringar för hundratusentals kronor blir nödvändiga för att sedan sälja den. Stressen kring att hitta en vettig hyresgäst och inte veta vad man kommer komma tillbaka till är inte värt det.

Och jag tror att mina tankebanor är rätt vanliga då de som hyr ut ofta verkar göra så ur en ekonomisk beroendeställning, eller hyr ut till bekanta.

Från ett inlägg på Reddit.

Citat:
Jag har hyrt ut två gånger, båda tillfällen i tre månader.

Första gången var det en vän till mitt ex, och det gick inget vidare. Repor i golvet, betalade inte för sista månaden, och gick under jorden totalt. Jag orkade till slut inte försöka driva ärendet vidare. Jag använde mig inte utan någon tjänst, utan skrev kontraktet direkt med henne.

Andra gången var det till en kollega och vän, och det gick alldeles utmärkt.

Mitt förslag är att om du ska göra detta så använd en tjänst som sköter det juridiska och insamlandet av hyran, och hyr helst ut till någon som du litar på.
Senast redigerad av Tidvind 2026-04-11 kl. 07:27.
Citera
2026-04-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det är extremt i Stockholm. Poängen med en universitetsutbildning är inte att du startar med en hög lön, utan att löneutvecklingen är bättre. Det är inte heller lätt att få an anställning som nyexaminerad, många av de relevanta yrkeskategorierna har krav på arbetserfarenhet. Så du får ta det som finns till den lön som erbjuds. Har du fem års erfarenhet som utvecklare så är 55,000 i månaden inget märkvärdigt, men som nyexaminerad så är det extremt (om vi undantar FAANG).

Sedan är det väl viktigt att påpeka att detta gäller en 40-timmarsvecka på en fast arbetsplats, jobbar du skift, övertid, får traktamente, osv. så kan du tjäna betydligt mycket mer.

Det som gäller är väl en inkomst på tre gånger hyran, och detta som säkerhet för att hyran kan betalas. Visserligen är det väl svårt att bevisa, att du inte lönediskriminerar, men det kan finnas en risk för juridiska repressalier.

Å andra sidan så är inte en högavlönad individ nödvändigtvis mindre benägen att slita på boendet. Är det en hemmafestera du valt så blir slitaget högre, duschar de länge med varmt vatten så blir det svartmögel, osv.

Grejen med Ericsson, ABB, SAAB, osv. är att de inte är elitföretag. Utan de tar in vem fan som helst, och har generellt sett väldigt låga ingångslöner. Farsan jobbade som ingenjör för SAAB, och även när han sa upp sig så var processen helt automatiserad.

FAANG (Meta, Apple, eller MicroSoft, osv.) har en annan filosofi: de vill ha de som är bäst, och de är villiga att betala vad det kostar så att inte konkurrenterna plockar upp dem.

Arbetssäkerheten hos småföretag är sämre än hos de stora företagen, dessutom så kommer många anställda från de stora företagen och då förhandlas lönerna upp. Sedan kan det finnas lite välvilja bakom det också för att dra upp motivationen och engagemanget, men det är inga FAANG-löner.

Jag kan ju säga så här. Hade jag besuttit en bostadsrätt som jag inte hade varit i behov av så hade jag låtit den stå tom eller sålt den. Jag hade inte riskerat att få in hyresgäster på ett andrahandskontrakt som kanske kommer sköta sig, eller som kanske sliter på lägenheten i den mån att renoveringar för hundratusentals kronor blir nödvändiga för att sedan sälja den. Stressen kring att hitta en vettig hyresgäst och inte veta vad man kommer komma tillbaka till är inte värt det.

Och jag tror att mina tankebanor är rätt vanliga då de som hyr ut ofta verkar göra så ur en ekonomisk beroendeställning, eller hyr ut till bekanta.

Från ett inlägg på Reddit.

Tröttsam diskussion som är ot.
Citera
2026-04-11, 10:10
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tröttsam diskussion som är ot.
Uthyrning av bostadsrätter är inte alls orelaterat till bostadsmarknaden.
Citera
2026-04-11, 17:17
Medlem
Citat:
Uthyrning av bostadsrätter är inte alls orelaterat till bostadsmarknaden.

Långa evighetssiskussioner om slitage, ingångslöner för akademiker, hur man inspekterar sin bostad osv osv är det.

Hela förslaget om enklare andrahandsuthyrning är en piss i atlanten mot det alla förstår borde göras. Avskaffa hyresregleringen.

L, KD, M är alla väldigt positivt inställda till marknadshyror. De som stretar emot är, föga förvånande, SD
Senast redigerad av flanders 2026-04-11 kl. 17:20.
Citera
2026-04-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Långa evighetssiskussioner om slitage, ingångslöner för akademiker, hur man inspekterar sin bostad osv osv är det.

Hela förslaget om enklare andrahandsuthyrning är en piss i atlanten mot det alla förstår borde göras. Avskaffa hyresregleringen.

L, KD, M är alla väldigt positivt inställda till marknadshyror. De som stretar emot är, föga förvånande, SD

20e maj är det omröstning kring lättade regler för andrahandsuthyrning i BR i Riksdagen.

Kom på att det blir makrostabiliserande när man tillåter friare uthyrning av bostadsrätter i andrahand.

Istället för tvångssäljningar vid jobbförlust etc och en period på 5 år som regel av uthyrning så kommer det bli en positiv nettoeffekt för alla i samhället.

Inget sossarna hade kunnat föreställa sig - att det blir bättre för alla med friare uthyrning.

Ödets ironi.

De flesta är nog för att slopa hyresregleringar men det möter ju motstånd på vänsterkanten främst.

Den här förändringen med lättare regler för uthyrning av BR i andrahand kommer sakta skifta opinionen när människor inser vilken frihet de får.

Ge det 4-5 år sen lär väl hyresregleringen slopas.
Citera
2026-04-12, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
20e maj är det omröstning kring lättade regler för andrahandsuthyrning i BR i Riksdagen.

Kom på att det blir makrostabiliserande när man tillåter friare uthyrning av bostadsrätter i andrahand.

Istället för tvångssäljningar vid jobbförlust etc och en period på 5 år som regel av uthyrning så kommer det bli en positiv nettoeffekt för alla i samhället.

Inget sossarna hade kunnat föreställa sig - att det blir bättre för alla med friare uthyrning.

Ödets ironi.

De flesta är nog för att slopa hyresregleringar men det möter ju motstånd på vänsterkanten främst.

Den här förändringen med lättare regler för uthyrning av BR i andrahand kommer sakta skifta opinionen när människor inser vilken frihet de får.

Ge det 4-5 år sen lär väl hyresregleringen slopas.

0,01% chans att hyresregleringen slopas. Det är alldeles för många som har för mycket att förlora på det.

Idag sitter varenda människa i br och villor i bostadskön för att samla på sig år inför pensionen.

SD stretar dessutom enormt emot. Men de är ju också vänster.

Det som skulle behöva göras är att man omvandlar köpoäng till valuta, men det skulle kosta enorma summor för staten. Låter man alla nya kontrakt bli marknadsprisatta så spelar köåren direkt ut sin roll och blir i princip värdelösa
Citera
2026-04-12, 08:13
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
De flesta svenskar bor i hyresrätter och vill inte alls ha hyran höjd.

Även folk som besitter bostadsrätter och äganderätter (och som inte är dumma i huvudet) är stark emot marknadshyror eftersom detta drastiskt hade ökat kostnaderna för social- och bostadsbidrag, dvs. det hade lett till ökade skatter.
Citera
2026-04-12, 08:39
Medlem
Citat:
De flesta svenskar bor i hyresrätter och vill inte alls ha hyran höjd.

Även folk som besitter bostadsrätter och äganderätter (och som inte är dumma i huvudet) är stark emot marknadshyror eftersom detta drastiskt hade ökat kostnaderna för social- och bostadsbidrag, dvs. det hade lett till ökade skatter.
Nej, den stora förändringen med marknadshyra blir att det går att få sig en HR i den stadsdel man vill bo i tämligen omgående.

OCH att unga människor utan stor kontantinsats kan få sig en HR.

Att några få HR i attraktivt läge med renoveringsbehov får högre hyra lär inte bekymra många.

Sedan kommer det ut fler HR på marknaden, eftersom folk som ser ett värde i dessa låter de stå tomma eller använder som lager isf Shurgard. Men med marknadshyra har dom inget värde längre. Behöver man en HR så hyr man bara en tämligen omgående.

I flera kommuner är marknaden i hygglig balans. Och de HR som får någon höjd hyra är bara några få attraktiva sådana. Pratet som stora hyreshöjningar är bara vad några Sovjet-partier lurat i folk.

Att social och bostadsbidrag skulle öka finns ingen som helst grund för.
Citera
2026-04-12, 09:24
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Nej, den stora förändringen med marknadshyra blir att det går att få sig en HR i den stadsdel man vill bo i tämligen omgående.
Det här är en vanföreställning propagerad av näringslivet, och det är lätt motbevisat med existerande exempel så som hyrorna som är satta för nybyggnationer, där är hyrorna så högt satta flyttar folk inte in. Hyresrätterna står tomma istället för att gå ner i pris.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-tomma-hyresratter-trots-bostadsbrist

Så det som skulle hända är att hyrorna går i taket, fler kommer behöva ansöka om bostadsbidrag eller högre socialbidrag för att finansiera de nya hyrorna (eftersom de är godtycklig satta av hyresvärden). Dessa bidrag får man finansiera med ökade skatter och slopade avdrag.

Så det här är skattepengar rakt ner i hyresvärdarnas fickor.

Att kösystemet skulle vara orättvist stämmer ju inte heller. Det säger ju sig självt att om jag har stått 5 år och du 10 år och vi söker oss till samma lägenhet så bör du (som har stått längst) ha företräde.

Att ungdomar har svårt att få hyreslägenheter idag har inte att göra med några fiktiva exempel där pensionärer sitter på 5-rummare i stan, utan snarare att göra med att man inte byggt ut i den mån man bör ha gjort med avseende på befolkningsökningen.

Citat:
Och vem tror du skulle stå för arbetslösa Fatimas eller pensionerade Gudruns hyra?
Senast redigerad av Tidvind 2026-04-12 kl. 09:27.
Citera
2026-04-12, 10:28
Medlem
Citat:

Jaså?
En rapport från Stockholms handelskammare visar att
Stockholm är den kommun där en avreglering skulle ha störst påverkan på hushållen. Beräkningarna visar att en oreglerad medianhyra skulle vara 2 146 kronor per kvadratmeter och år, vilket kan jämföras med dagens medianhyra på 1 619 kronor per kvadratmeter och år. Årshyran för en lägenhet på 57 kvadratmeter skulle vid en avreglering i genomsnitt vara 122 322 kronor i stället för dagens nivå
på 92 283 kronor. Formulerat som månadshyror, motsvarar detta att betala 10 194 kronor från att ha betalat 7 690 kronor, eller ca 33 procent mer

Så vem kommer behöva betala för denna 33%iga hyreshöjning?
Skattebetalarna såklart!

Från samma rapport:
Givet 186 168 hyreslägenheter i Stockholms kommun ger det totala årliga stödbehov på ca 4,9 miljarder kronor respektive 2,0 miljarder kronor, vid jämviktshyror respektive dagens reglerade hyror i Stockholms kommun. I relativa termer är det en stor ökning; 2,9 miljarder eller 145 procent

Så jo, det finns gott om belägg för att stödbehovet ökar. Mer konkret med runt 145% sammantaget.

Du och flanders snackar så enormt mycket skit så man blir mörkrädd, inte ens nu när ni pratar hyressättning får ni rätt...
Man kan tycka att ni någon gång borde, av ren slump, få rätt i något men det är som att ni är väldigt pålästa om vad som faktiskt stämmer och sedan säger raka motsatsen
Senast redigerad av Wallincus 2026-04-12 kl. 10:31.
Citera
2026-04-12, 10:45
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jaså?
En rapport från Stockholms handelskammare visar att
Stockholm är den kommun där en avreglering skulle ha störst påverkan på hushållen. Beräkningarna visar att en oreglerad medianhyra skulle vara 2 146 kronor per kvadratmeter och år, vilket kan jämföras med dagens medianhyra på 1 619 kronor per kvadratmeter och år. Årshyran för en lägenhet på 57 kvadratmeter skulle vid en avreglering i genomsnitt vara 122 322 kronor i stället för dagens nivå
på 92 283 kronor. Formulerat som månadshyror, motsvarar detta att betala 10 194 kronor från att ha betalat 7 690 kronor, eller ca 33 procent mer

Så vem kommer behöva betala för denna 33%iga hyreshöjning?
Skattebetalarna såklart!

Från samma rapport:
Givet 186 168 hyreslägenheter i Stockholms kommun ger det totala årliga stödbehov på ca 4,9 miljarder kronor respektive 2,0 miljarder kronor, vid jämviktshyror respektive dagens reglerade hyror i Stockholms kommun. I relativa termer är det en stor ökning; 2,9 miljarder eller 145 procent

Så jo, det finns gott om belägg för att stödbehovet ökar. Mer konkret med runt 145% sammantaget.

Du och flanders snackar så enormt mycket skit så man blir mörkrädd, inte ens nu när ni pratar hyressättning får ni rätt...
Man kan tycka att ni någon gång borde, av ren slump, få rätt i något men det är som att ni är väldigt pålästa om vad som faktiskt stämmer och sedan säger raka motsatsen

Fast skatteintäkterna kan även de ökas genom t.ex. moms på marknadshyror, upptaxering av fastighetsvärden och skatt på ökade vinster (t.ex. de ökade fastighetsvärdena som kommer av högre marknadshyror).

Det är som vanligt mycket snack om att införa marknadshyror men väldigt lite insikt i hur det skulle påverka fastighetsmarknaden. T.ex. skulle allmännyttan inte behöva höja sina hyror.
Citera
2026-04-12, 10:48
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Ny statusuppdatering från hemnet.

19 mars 2026

42 610 bostäder till salu
7 619 kommande bostäder

Citat:
Ursprungligen postat av Moksha

2 april 2026

44 476 bostäder till salu
7 633 kommande bostäder

12 april 2026

47 045 bostäder till salu
7 060 kommande bostäder

Idag kom också SVT ut med en notis.

Antalet bostadsannonser har ökat kraftigt sedan de nya bolånereglerna trädde ikraft. Hemnets statistik visar den största ökningen på tio år – från en vecka till en annan.

Stor ökning innan april och efter april, stämmer ju. Nästan 10% ökning.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/annonsboom-pa-bostadssajterna-positiv-stamning
Senast redigerad av Moksha 2026-04-12 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in