2026-04-10, 18:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Även om det är svarta pengar så hade det varit enklare för 20 år sedan att få in dom i systemet än vad det är nu.

Jaha?
Citera
2026-04-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Även om det är svarta pengar så hade det varit enklare för 20 år sedan att få in dom i systemet än vad det är nu.

Precis, det är inte rationellt att ha väntat om pengarna skulle komma från illegal verksamhet. Ett tydligt tecken på att det är legala pengar.
Citera
2026-04-10, 19:26
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna

Det var väl inte alltför många år sedan sedlarna byttes ut sist? Hoppas att morfar har uppgraderat hela pengasumman.
Citera
2026-04-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Det var väl inte alltför många år sedan sedlarna byttes ut sist? Hoppas att morfar har uppgraderat hela pengasumman.
Det var åren 2015 till 2017.
Citera
2026-04-10, 23:11
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Det var åren 2015 till 2017.

Hoppas att du hinner få dem innan de blir ogiltiga och att du får behålla dem.
Citera
2026-04-11, 09:20
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så inte heller du tänker svara på ens de mest grundläggande frågorna, men förväntar dig att jag ska svara på något så här infantilt? Herrejävlagud, vad är det för fel på folk i det här jävla pissforumet??

Vad föreställer du dig ens att värdet med en så här korkad fråga är? SEDLARNA ÄR INTE GILTIGA BETALNINGSMEDEL! Du kan lika gärna gå till banken med en miljard italienska lire och ställa samma korkade fråga. Väx upp.

Precis, de är inte giltiga ute i handeln men riksbanken hsr åtagit sig att byta ut äldre sedlar mot nya. Dock i detta fall och tusentals flera fall hsr de gjort bedömningen att spara pengar i kontanter är olagligt och beslagtagit pengarna. Inte ens lämnat tillbaka dom.

Så du menar att spara några tusenlappar i madrassen under några år är omoraliskt och olagligt?
Citera
2026-04-11, 09:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Precis, de är inte giltiga ute i handeln men riksbanken hsr åtagit sig att byta ut äldre sedlar mot nya. Dock i detta fall och tusentals flera fall hsr de gjort bedömningen att spara pengar i kontanter är olagligt och beslagtagit pengarna. Inte ens lämnat tillbaka dom.

Så du menar att spara några tusenlappar i madrassen under några år är omoraliskt och olagligt?

Om den här halmgubeen är allt du har så är jag inte intresserad av att prata med ännu en retard
Citera
2026-04-11, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Jag kan ha missat något i tråden, är det någon hör som säger att det skulle vara "omoraliskt och olagligt" att stoppa "några tusenlappar i madrassen"?
Citera
2026-04-11, 11:20
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag kan ha missat något i tråden, är det någon hör som säger att det skulle vara "omoraliskt och olagligt" att stoppa "några tusenlappar i madrassen"?

Riksbanken säger det. Förverkande pengar
Citera
2026-04-11, 11:27
Medlem
brianmolkos avatar
Och om saker vart normalt, hade de vart mindre kriminalitet för de hade levt på de där som inte får vara kvar, och man hade kunnat ha madrasser hemma med pengar och kunnat handla med dem i butik...
Citera
2026-04-11, 12:08
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Jag kommer ärva kontanter av morfar då han sparat i väggar i hela sin livstid. Dock bytte han till nya sedlar som tur är.. Men kommer staten ta dom av mig då? Är nog över 2milj i väggarna

Kontanter i sig är inte olagliga, och du kan betala för ganska mycket med dem. Men det är fortfarande betydligt lättare att betala med elektroniska medel.

Man måste här hålla isär de två olika delarna som jag ser det. Det är helt ok att spara kontanter och ge bort som ar. Dumt och skapar problem men inte olagligt.

Däremot kan kontanter bli ogiltiga, och tappa sitt värde. Vilket hänt här. Det är upp till innehavaren att säkerställa att medlen går att använda. Riksbanken aviserade detta tydligt, men erbjuder nu en möjlighet att växla, förutsatt att man kan följa deras krav. Personen här kan ju inte göra det, och således skapades problemet av de som inte säkerstälde giltigheten på sedlarna.
Citera
2026-04-11, 12:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Normalt är det bröstarvingarna som ärver, men är din mor bortgången så står du näst i tur till eventuellt arv. Har din mor syskon så fördelas det jämt över dem, såvida inte giltigt testamente finnes.

Angående kontanterna. Det dummaste du kan göra är att hämta lådan med pengar och traska i väg till banken, du kommer med all säkerhet bli av med dessa, även om de i sig är "nya sedlar" och giltigt betalningsmedel. Dock måste du kunna påvisa dess ursprung och jag har mycket svårt att se att det räcker att säga att de kommer från morfar.

Det bästa du kan göra i ett sånt här läge är att använda dem till löpande kostnader, typ betala kontant i matbutiken, Biltema, Ikea (om man nu kan det), Jula, Rusta mm. Men glöm ändå inte att ha viss omsättning på ditt vanliga konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in