Citat:
Ursprungligen postat av
Itzelsnitch
Vad gör man om man blivit scammad? Har köpt säkert 1000 grejer nu på FB marketplace/blocket och detta är andra gången jag haft problem. Första gången med en blatte som sålde grafikkort men vägra skicka det - 1700kr, men efter polisanmälan så swisha han tbx vid löning.
Efter detta så sluta jag med förskottsbetalning till icke svenskar.
Nu har de gått ca ett år och hänt igen, en svensk som sålt mig lite datordelar för 2100 "spårbart" men vägrar ge kollid, vägrar svara konkret och säger att om den inte kommer swishar han tillbaka. Han verkar halvt normal (ok fb profil, 33 år osv). Men den kommer inte något paket.
Jag har fått tag på en som han delar lgh med som säger att dom har enskilda rum och pratar aldrig (har själv bott med folk som jag aldrig pratat med/vet något om så checks out) - denna kille skulle få deras hyresvärd att ringa mig så ev. kan jag få mer information/han kan tvinga snubben att ringa mig iaf.
Sverige är litet som tur är så värsta fall åker jag och knackar på hos honom (ca 2-3h köra) - men vad kan man annars göra? Tyvärr hitta jag ingen linkedin/arbetsgivare eller direkt familj anknytning..
Hur gick det? Slutade det med att du åkte hem till honom? Fick du grejerna eller dina pengar tillbaka?
Citat:
Ursprungligen postat av
MichelleGreen
Ja man börjar ju fundera
Men vem släpper in en främmande person i sitt hem?
Jag träffas alltid ute
Eller utanför
Aldrig ensam
Ganska många verkar det som. När jag har handlat eller hämtat saker via Facebook Marketplace har folk oftast släppt in mig i sina hem.
Bra att du inte släppte in killen hursomhelst. Verkar som att han var mer intresserad av dig än kläderna.