2026-01-19, 12:49
Medlem
MudOvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Ja man börjar ju fundera
Men vem släpper in en främmande person i sitt hem?
Jag träffas alltid ute
Eller utanför
Aldrig ensam

Vem som gör det? Oftast korkade/naiva människor som gapar om "alla likas värde" osv.

Här ska du samt trådläsare få ett tips av mig som jag har för att göra livet lite lättare: gör ALDRIG affärer men blattar, det blir bara krångel och problem.
Citera
2026-03-29, 09:51
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzelsnitch
Vad gör man om man blivit scammad? Har köpt säkert 1000 grejer nu på FB marketplace/blocket och detta är andra gången jag haft problem. Första gången med en blatte som sålde grafikkort men vägra skicka det - 1700kr, men efter polisanmälan så swisha han tbx vid löning.
Efter detta så sluta jag med förskottsbetalning till icke svenskar.

Nu har de gått ca ett år och hänt igen, en svensk som sålt mig lite datordelar för 2100 "spårbart" men vägrar ge kollid, vägrar svara konkret och säger att om den inte kommer swishar han tillbaka. Han verkar halvt normal (ok fb profil, 33 år osv). Men den kommer inte något paket.

Jag har fått tag på en som han delar lgh med som säger att dom har enskilda rum och pratar aldrig (har själv bott med folk som jag aldrig pratat med/vet något om så checks out) - denna kille skulle få deras hyresvärd att ringa mig så ev. kan jag få mer information/han kan tvinga snubben att ringa mig iaf.

Sverige är litet som tur är så värsta fall åker jag och knackar på hos honom (ca 2-3h köra) - men vad kan man annars göra? Tyvärr hitta jag ingen linkedin/arbetsgivare eller direkt familj anknytning..

Hur gick det? Slutade det med att du åkte hem till honom? Fick du grejerna eller dina pengar tillbaka?

Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Ja man börjar ju fundera
Men vem släpper in en främmande person i sitt hem?
Jag träffas alltid ute
Eller utanför
Aldrig ensam

Ganska många verkar det som. När jag har handlat eller hämtat saker via Facebook Marketplace har folk oftast släppt in mig i sina hem.

Bra att du inte släppte in killen hursomhelst. Verkar som att han var mer intresserad av dig än kläderna.
Citera
2026-04-09, 09:06
Medlem
I januari i år annonserade jag om en specifik grej som jag sökte
Fick napp.
Allt kändes seriöst jag betalade halva och skulle sen hämta upp varan för jag skulle nedåt landet ett par veckor senare.
Då börjar problemen.
Säljaren har fått förhinder pga jobbet.
Okej. Men han skulle leverera varan 2 veckor senare.
Okej det går bra .
Min kollega kommer och levererar den denna vecka.
Går det bra. Javisst.
Men just den dagen är jag inte hemma men det går bra att ställa utanför eftersom jag bor på landet.
Ingen vara kommer.
Idiot som jag var swishade jag resten till vad som skulle vara kollegans nummer. Allt som allt 1000 kr.
Detta har nu pågått sedan 22 januari.
Ingen vara och säljaren fortsätter förhala.
Nu har jag sagt ifrån. Jag vill inte ha varan längre.
Samtidigt sökte jag på dom 2 telefonnummer som använts. Dom går till samma person och bara varningar på varningar för bedrägerier och han lurar folk på speciellt Marketplace.
Pengarna tillbaka eller polisanmälan.
500 kom tillbaka.
Men sen verkar personen ha tråkigt liv för nu smsar han om att jag minsann ska få se att varan finns. Plus att han ska komma hem till mig med varan.
Kommer han hit ringer jag 112.
Jag har blockerat honom på sms men då skickar han swish förfrågningar med meddelanden som
Vi ses sen
Jag kommer sen så ska du få se
Och så vidare
Verkar vara en sjuk jävel
Någon mer som råkat ut för honom
Mi**el A*der**on heter han.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto