2026-04-08, 17:14
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Jag vill minnas att polisen sagt för några år sen, att det är polisiärt uppklarat man visste vem som gjort det men kunde inte helt 100 bevisa det utan väntade på att denna person skulle göra bort sig.

Men ska bli intressant och se vad som sker framöver-
Men då hade dom väl inte behövt använda sig av släktbaserad dna-sökning?
Citera
2026-04-08, 17:16
Medlem
miss-fires avatar
Dra mig baklänges på en liten vagn! Mycket goda nyheter och det här med släktbaserat-DNA kommer lösa många kalla fall.
Citera
2026-04-08, 17:16
Medlem
Targenors avatar
https://www.tidningenangermanland.se/2026-04-08/man-anhallen-for-20-ar-gammalt-dubbelmord/

Citat:
Man anhållen för 20 år gammalt dubbelmord
8 april 2026 17:06

En man i 45-årsåldern har anhållits på sannolika skäl misstänkt för det uppmärksammade dubbelmordet i Brattås 2005, meddelar Åklagarmyndigheten.

TT
Text

TT
Han greps av polisen under onsdagen, enligt Åklagarmyndigheten.
Citera
2026-04-08, 17:18
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Visst är det så, men jag har inte koll på exakt citat som jag skrev kan också vara så att man utgick från andra saker då när man uttryckte sig åt det hållet.
Citera
2026-04-08, 17:19
Medlem
Bra prioriterning av polisen att försöka lösa detta fall.
Långt kvar med iaf en bit på vägen.
Citera
2026-04-08, 17:20
Medlem
Citat:
Citat:
Jag vill minnas att polisen sagt för några år sen, att det är polisiärt uppklarat man visste vem som gjort det men kunde inte helt 100 bevisa det utan väntade på att denna person skulle göra bort sig.

Men ska bli intressant och se vad som sker framöver-

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att polisen misstänkte fel person.
Citera
2026-04-08, 17:23
Medlem
Eftersom Jimmy varit död i 20 år och denna kille nu blivit anhållen, ska bli så skönt att få tyst på era käftar.

JIMMY HADE INGET MED DETTA ATT GÖRA! Hans dna är testat redan 2005!

Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Kan det vara så att GH träffar denna nya kvinnan från Balkan.
Den tidigare maken till kvinnan från Balkan kommer efter och tar fel på GH och Tors gård.

Alternativt har GH uppgett fel adress till kvinnan från Balkan för han litade inte på henne fullt ut i början av förhållandet. GH blev ju jagad även i Afghanistan, kan det vara för något knark dom stulit.

Tor kan mycket väl varit en mellanhand för GH och MGL i deras knarkaffärer.
Kvinnan från Balkan bodde väl ihop med GH på Lidingö några år.

Tors resa till St Petersburg var antagligen inte bara en nöjesresa.
Förvarades knarket i ladan hemma hos Tor, på neutral mark så att säga, om det en dag skulle gå snett.
GH och MGLs tid var räknade, dom hade blivit avslöjade och nu var maffian ute efter dom.

Piren och båtbryggan behövdes väl i deras knarkaffärer, men med polisen runt hörnet var det kört att driva verksamheten vidare i Knarkås. GH hade redan kört ner till Göteborg för han visste att det inte var säkert i Knarkås längre. Jimmy A var väl en springpojke som man var tvungen att tysta en dag före mordet på Tor. 2022 var allt nära att avslöjas igen, men då offrades MGL.

GH kanske hela tiden har legat steget före?
Borde inte GHs fru varit rädd att bo kvar där ute ?
eller kände hos sig trygg av någon anledning.
Citera
2026-04-08, 17:23
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att polisen misstänkte fel person.
Eller att dom nu hittat hans okända kumpan.

Jag trodde oddsen pekade på öststatare eller liknande men nu verkar det som att det är en skåning, lika illa det iofs.
Citera
2026-04-08, 17:24
Medlem
brorsan85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Dra mig baklänges på en liten vagn! Mycket goda nyheter och det här med släktbaserat-DNA kommer lösa många kalla fall.

Ja absolut, och dagens anhållande skulle ju aldrig ha skett om det inte fanns synnerligen goda grunder vilket det nu verkar göra.

Blir intressant att följa utvecklingen här. Visar det sig att det är rätt person så kommer nog börja darras på manschetterna lite varstans i "Kalla-fall Sverige"..
Citera
2026-04-08, 17:25
Medlem
Targenors avatar
Citat:
https://www.tidningenangermanland.se/2026-04-08/man-anhallen-for-20-ar-gammalt-dubbelmord/

Om uppgifterna om en person i 45 årsåldern stämmer så var personen i 25 årsåldern när morden begicks
Citera
2026-04-08, 17:33
Avstängd
Målnummer i Ångermanlands tingsrätt: B 1029-26
Citera
2026-04-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Han är 45 nu. Då var han ca 24 år vid morden. Har han varit misstänkt förut eller är det en helt okänd person tills nu?

Är väl en person i den åldern som figurerat som en möjlig GM i denna tråd. Kanske är det han!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in