2026-04-08, 11:12
Medlem
SveaBunkerns avatar
(FB) Ärvde en miljon i kontanter – sedlarna var gamla och ogiltiga

Citat:
En Väsbybo ärvde en miljon kronor i kontanter. Pengarna hittades i flyttlådor som stått på vinden sedan föräldrarnas död. Men det ser ut som att mannen inte får ett enda öre.

När Väsbybons föräldrar gick bort lämnade de ett stort arv efter sig: 1 078 600 kronor i kontanter.

Pengarna hade förvarats i flyttlådor, som stått magasinerade på Väsbybons vind sedan mamman gick bort. Men det var först långt senare som mannen gick igenom lådorna och då upptäckte den stora pengasumman – dock var sedlarna gamla och ogiltiga.

TS: Här är klockrent exempel på problem som kan bli för arvingar. Före eller senare kommer även dagens kontakter i framtiden bytas ut. Vem vet om Sverige kommer gå över från kronor till euro(?)

Hade denna man hittat en cold wallet eller non custodial wallet med hemliga fraser/lösenord så lär han kunnat ta över tillgångarna utan att banker eller myndigheter lägger sig i.

Det gäller inte bara kontanter. Att ha fonder eller aktier garanterar inte heller att någon nära släkt kommer kunna ta över investeringarna. Är man inte gift eller har barn så lär Allmänna arvsfonden ta rubbet från din Avanza användare.

Nu påstår jag inte att krypto är 100% tillgängligt för arvtagare. Har man valt att förvarat sina kryptovalutor hos Binance, Nexo, KuCoin eller vilken custodial wallet som helst så lär det också bli en del besvär. Cold wallet eller non custodial wallet är helt enkelt det jag personligen rekommenderar.

Vad säger ni andra?

Har ni bättre tips för de som vill säkra framtida arv?
Senast redigerad av SveaBunkern 2026-04-08 kl. 11:19.
Citera
2026-04-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
Hade denna man hittat en cold wallet eller non custodial wallet med hemliga fraser/lösenord så lär han kunnat ta över tillgångarna utan att banker eller myndigheter lägger sig i.

.....

Vad säger ni andra?

Visst, en cold wallet i Bitcoin eller Ethereum är troligen betydligt bättre än nån flyttlåda med pengar på en vind, men är inte fri från sina problem heller. I ett tioårsperspektiv så är det stor risk att de wallets som skapas idag blir drabbade av "Day Q" alltså hackningsbara och kommer bli dränerade när kvantdatorerna tar fart.

Måste göra en övergång (account transfer) till kvantsäkra nycklar innan. Så även det kräver sitt underhåll på samma sätt som att växla in gamla pengar innan det är för sent.

En skatt fysiskt guld eller silver i förrådet? Har ju historiskt hållt värdet ganska väl. Kanske sårbart om alkemi blir en verklighet, men men...
Citera
2026-04-08, 11:51
Medlem
kalkryggars avatar
Om det handlar om småsummor som en miljon så hade det nog varit bäst om det var växlat i små guldtackor à 1 Ounce (~31 gram).

Det är så jag skulle förpackat om jag skulle gömma undan i låda och tänka att det ska tas fram om allt mellan 25-100 år.
Citera
2026-04-08, 12:01
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om det handlar om småsummor som en miljon så hade det nog varit bäst om det var växlat i små guldtackor à 1 Ounce (~31 gram).

Det är så jag skulle förpackat om jag skulle gömma undan i låda och tänka att det ska tas fram om allt mellan 25-100 år.

Har tänkt samma. Har själv en del guldringar (18K) och några små guldtackor (999).

Vill man tjäna avkastningar genom elektroniska guldköp så är Tether Gold eller Pax Gold att rekommendera. Det jag undrar är om någon non custodial wallet erbjuder avkastningar för någon krypto som är relaterat till guldpriset.

https://coinmarketcap.com/sv/currencies/tether-gold/

https://coinmarketcap.com/sv/currencies/pax-gold/
Citera
2026-04-08, 13:05
Medlem
Citat:
Citat från dessa raden nedan..

En Väsbybo ärvde en miljon kronor i kontanter. Pengarna hittades i flyttlådor som stått på vinden sedan föräldrarnas död. Men det ser ut som att mannen inte får ett enda öre.

När Väsbybons föräldrar gick bort lämnade de ett stort arv efter sig: 1 078 600 kronor i kontanter.

Pengarna hade förvarats i flyttlådor, som stått magasinerade på Väsbybons vind sedan mamman gick bort. Men det var först långt senare som mannen gick igenom lådorna och då upptäckte den stora pengasumman – dock var sedlarna gamla och ogiltiga...

Bankerna som är så rädda att bli rånade, är egentligen dom som rånar hela Svenska folket i Sverige.

Gamla sedlar eller ej så kan dom växla in dom till nya eller sättas in på ett konto som nya sedlar.

Som några andra har sagt så är det nog bäst att växla in pengar till guld.

Så sitter girigheten i toppen och Mr Burns gnuggar händerna när gamla sedlar kommer in i systemet.
Citera
2026-04-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern

TS: Här är klockrent exempel på problem som kan bli för arvingar. Före eller senare kommer även dagens kontakter i framtiden bytas ut. Vem vet om Sverige kommer gå över från kronor till euro(?)

Det gäller inte bara kontanter. Att ha fonder eller aktier garanterar inte heller att någon nära släkt kommer kunna ta över investeringarna. Är man inte gift eller har barn så lär Allmänna arvsfonden ta rubbet från din Avanza användare.

Nu påstår jag inte att krypto är 100% tillgängligt för arvtagare. Har man valt att förvarat sina kryptovalutor hos Binance, Nexo, KuCoin eller vilken custodial wallet som helst så lär det också bli en del besvär. Cold wallet eller non custodial wallet är helt enkelt det jag personligen rekommenderar.

Vad säger ni andra?

Jag gillar bitcoin men i det här fallet har du nog missförstått det grundläggande problemet här som var att arvingen inte kunde styrka pengarnas ursprung. Man hade potentiellt fått samma problem med bitcoin som inte blir vita pengar bara för att de finns på en blockchain. Men visst, det hade kanske gått att spendera "svarta" bitcoins om du håller det hemligt och utanför banksystemet.
Citera
2026-04-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag gillar bitcoin men i det här fallet har du nog missförstått det grundläggande problemet här som var att arvingen inte kunde styrka pengarnas ursprung. Man hade potentiellt fått samma problem med bitcoin som inte blir vita pengar bara för att de finns på en blockchain. Men visst, det hade kanske gått att spendera "svarta" bitcoins om du håller det hemligt och utanför banksystemet.

Det hade varit ett ickeproblem att spendera sina ärvda bitcoin, oavsett om man kan redogöra för var de kommer ifrån eller inte.
Citera
2026-04-08, 15:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det hade varit ett ickeproblem att spendera sina ärvda bitcoin, oavsett om man kan redogöra för var de kommer ifrån eller inte.
Samma sak gäller sedlar.

Dock blir det minst lika svårt, om inte svårare, att t ex använda arvet till exempelvis ett husköp om det hade varit bitcoins liggande på en hårdvaruplånbok.

Bitcoin är alltså fullständigt kasst i detta fallet oavsett vad du tänker göra.
Citera
2026-04-08, 16:05
Medlem
Citat:

Nja, det är du som missförstår. Sedlarna hade hunnit bli ogiltiga, illustrerarat med en bild på en gammal femhundring, så han blev tvungen att lämna in dem till Riksbanken för att kunna få giltiga pengar. Där tog det dock stopp.

Detta att sedlar och mynt plötsligt kan bli ogiltiga är ett problem med just fiatpengar. Ett guld- eller silvermynt eller en bitcoinnyckel blir inte ogiltig på det sättet, oavsett hur länge de har sparats i madrassen.
Citera
2026-04-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ja, om du är väldigt flexibel med att följa svensk lag
Citera
2026-04-08, 16:19
Medlem
Citat:
Nja, det är du som missförstår. Sedlarna hade hunnit bli ogiltiga, illustrerarat med en bild på en gammal femhundring, så han blev tvungen att lämna in dem till Riksbanken för att kunna få giltiga pengar. Där tog det dock stopp.

Detta att sedlar och mynt plötsligt kan bli ogiltiga är ett problem med just fiatpengar. Ett guld- eller silvermynt eller en bitcoinnyckel blir inte ogiltig på det sättet, oavsett hur länge de har sparats i madrassen.
Njae, han hade kunnat växla in pengarna, utan tidsgräns, om det gick att bevisa att det inte var svarta pengar. Det är på ett liknande sätt med bitcoin, det blir väldigt svårt att använda ett stort bitcoinarv om det inte finns någon dokumentation om pengarnas ursprung.
Citera
2026-04-08, 16:30
Medlem
Citat:
Njae, han hade kunnat växla in pengarna, utan tidsgräns, om det gick att bevisa att det inte var svarta pengar. Det är på ett liknande sätt med bitcoin, det blir väldigt svårt att använda ett stort bitcoinarv om det inte finns någon dokumentation om pengarnas ursprung.

Jag har aldrig hittills hamnat i en situation där någon ens frågar om var mina bitcoin som jag betalar något med kommer ifrån.

Det är väl om man köper fiat på en börs och sedan för över fiatpengarna till en bank, särskilt en vanlig svensk bank, som det kan bli ett problem, kan jag tänka mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in