2026-04-07, 02:54
Medlem
Jag var nere i detta kaninhål för ett par år sen men fick aldrig riktigt closure. Jag har skrivit ihop min historia och hoppas på att få hjälp i detta mystieriet av flashback. (OBS: innan du börjar läsa detta - jag stödjer inte de ideologier som filmen beskriver!)

Det började på Tiktok, där jag först hörde talas om filmen. Det var en kort video om en högerextrem dog whistle som löd "Watch the movie X: the last Y." Jag blev förvånad över att det syftade på en svensk film, en 12h lång dokumentär om de senaste 100 åren av europeisk historia ur nazisternas perspektiv. Jag började titta på delar av filmen och kunde inte låta bli att bli imponerad av den enorma mängd tid som måste ha lagts på att undersöka, spela in och redigera de 12h som den bestod av.

Efter en skrämmande timme av att ha tittat på Europa började jag undersöka teamet bakom filmen, tills jag insåg att det inte fanns något team. Endast ett namn stod angivet som ansvarig: Tobias Bratt. Jag var helt enkelt tvungen att ta reda på mer. Vilken individ skulle kunna komma på ett så stort projekt om ett så här förvridet ämne, och dessutom fullfölja det? Och så började sökandet.

En enkel Googlesökning ledde mig först till vad jag antar är en fejkad regissörsbiografi på den här webbplatsen. Texten på webbplatsen var ren nonsense (borttagen nu). Bilden verkar däremot vara äkta. En liten side note: det finns en svensk fotbollsspelare med exakt samma namn och ganska likt utseende som dokumentärskaparen, vilket inte direkt hjälpte mig att hålla mig på rätt spår i början. Med bilden av Tobias ansikte i minnet lyckades jag hitta ett Twitter-inlägg från en antifascistisk sida som visade hans VK-sida. Där syntes samma bild av hans ansikte samt några andra detaljer. Jag kände att nästa steg var att leta upp honom på Twitter och VK. Sagt och gjort. Jag hittade två privata konton på VK och ett på Twitter, alla med bilder på honom. Namnet på Twitter var "@_tobias_b_" och på VK, "@tobias_bratt" och "@tobiasbratt." Detta verkade vara en återvändsgränd, men jag återkommer till det senare.

Härifrån började jag ett annat spår i undersökningen, vilket ledde till en djupare fascination för personen Tobias Bratt. Jag hittade nämligen en bild på honom där han håller i en tavla via Google Images. Den dök upp på grund av hans gamla 9gag-konto med namnet "@tobbebratt." Jag scrollade igenom hela kontot. De flesta inläggen var gamla memes, men några var fler bilder på honom med målningar. Det var mest naturmotiv men också bilder av rymden, alla målade i olja. Av sättet han poserade med dem verkade det som att han själv var konstnären. Jag rekommenderar verkligen att du kollar själv, för de var imponerande - kanske inte särskilt kreativa, men tekniskt skickliga för mitt otränade öga. Hur som helst slog det mig då att Tobias förmodligen är en mycket begåvad person som kan lägga ner mycket tid på att bemästra olika hantverk. Detta förstärktes ytterligare när jag hittade hans Soundcloud-konto där han lade upp akustiska covers. Först konst, sedan musik och till sist den betydligt mörkare hobbyn att skapa 12h långa dokumentärer som glorifierar Hitler och skyller världens problem på judar. När jag hade gått igenom 9gag-sidan dök en ny sökterm upp i mitt huvud "Tobias Bratt paintings." Där var det, första träffen ledde till en blogg. På bloggen möttes jag av ännu en bild på Tobias. Om du navigerade runt såg du hans målningar, och att de tydligen var till salu. För att köpa ville han att man skulle skicka ett mail till en Protonmail t.bratt@protonmail.com. Vid det här laget lyckades jag inte hitta något mer som kunde föra mig vidare. Jag försökte googla mejladressen, utan resultat. Så jag började back tracka.

Till slut återvände jag till VK-sidan där jag upptäckte något som kunde leda vidare. Jag såg att ett av kontona bara följde en sida tillbaka, och det var den numera nedlagda webbradion Motgift. Detta ledde mig in på ett mycket intressant spår: poddspåret. Jag började ta reda på vad som hade hänt med Motgift. Det visade sig att Motgift var radioprogrammet för den högerextrema organisationen Det Fria Sverige, och det enda som har hänt var att det bytt namn till Svegot. Med denna kunskap, och eftersom Svegot numera kallar sig en podcast, sökte jag efter Tobias namn i min poddapp. Jag hittade en podd kallad "Tobias Bratt's show" med ett avsnitt som hette "Svensk strävan - Vilhelm Moberg" (jag kan inte hitta denna podcasten idag, men när jag först skrev detta låg den uppe). Avsnittet bestod helt enkelt av att Tobias läste en nationalistisk essä av Vilhelm Moberg, med stämningsfull musik i bakgrunden. Hur som helst försökte jag därför hitta Svegots sociala medier för att se om jag kunde hitta fler konton kopplade till Tobias. På så sätt lyckades jag hitta honom på Instagram, där hans användernamn var "@_tobias_b_." Även där var kontot privat.

Detta nästa stycke är den sista ledtråden jag har hittat (förutom några mindre viktiga), och det är också där jag har fastnat. När man söker på "Tobias Bratt Svegot" på Google är första träffen en sida på podcastplattformen Castbox. Där finns en påstådd monolog av Tobias i samma format som "Sommar i P1" vid namn "Svegots sommarpratare - Tobias Bratt." Enda problemet är att den inte går att spela upp... Länken som ska leverera ljudet till Castbox är död. Om man gräver i sidans kod hittar man länken till källmaterialet: "media.blubrry.com/svegot/media.motgift.nu/nyhetssvepet/Sommarpratare/Tobias_Bratt_FINAL_EJ_MUSIK.mp3", som inte fungerar. Jag tror att det kan bero på två saker: antingen för att länken fortfarande pekar på Motgift istället för Svegot, eller för att Svegot numera kräver betalning för att lyssna på arkiverade avsnitt. Oavsett vilket sitter vi nu kvar med texten från avsnittsbeskrivningen på Castbox som sista ledtråd:

"Vem. Är. Du? Tobias Bratt, mannen bakom dokumentären "Europa - the last battle", kräver ett svar. Hur gick det till när han började inse sanningen? Via ett fiskespö och kreativitet började han inse att saker inte var så som han hade fått lära sig. Istället såg han en mycket destruktiv kulturmarxism skapade splittring mellan könen, mellan klasserna och mellan själva befolkningen."

Det var min resa! Hör gärna av dig här om du sitter inne på något eller om du har hört Sommarpratet i fråga!
Citera
2026-04-07, 03:54
Medlem
Jag minns den dokumentären. Såg den för bara någon månad sen, var nån stolle här på forumet som länkade den.

Den var riktigt intressant ändå, orkade inte ta mig igenom alla 12h men vart ett par timmar ändå.

Inte helt jävla dumma saker som togs upp ändå?

Även om jag som dig inte är någon nazi.
Citera
2026-04-07, 04:47
Medlem
Är det inte geniknölarna på nordfronts redaktion som klippte och klistrade gamla journalfilmer? Alltså det är väl NMR som ligger bakom den?
Citera
2026-04-07, 07:16
Medlem
Johan-Palms avatar
Han är en hyvens kille som dragit sig tillbaka för att leva ett lungt liv efter det där monsterprojektet. Han har inte varit medlem i NMR.
Citera
2026-04-07, 10:19
Medlem
Skulle inte förvåna mig om det är en NMR-film...

Främst efterfrågar jag någon som har hört eller har filen för sommarpratet han gjorde: "Svegots sommarpratare - Tobias Bratt"
Citera
2026-04-07, 17:48
Medlem
Nix-registrets avatar
Det går att lyssna på hans sommarprat här: https://web.archive.org/web/20200809141334/https://svegot.se/2018/08/01/svegots-sommarpratare-tobias-bratt/

Det hör hemma i den tidens althöger snarare än i NMR-sfären, med ett långt Millennial Woes-klipp på slutet.
Citera
2026-04-07, 19:13
Medlem
Äntligen! Stort tack @Nix-registret
Citera
2026-04-07, 19:52
Medlem
Har lyssnat nu. Intressant att höra hans röst efter att funderat så mycket på hans person. Hade önskat lite mindre nazistdravel om den "europeiska mannen" och lite mer info om dokumentären samt vilka organisationer han rör/rört sig med.
Citera
2026-04-08, 16:24
Medlem
-Hengpung-s avatar
Det är många inom den nationella sfären som ställt samma fråga och spekulerat kring denna Tobias. Jag har lyssnat på sommarpratet, och så vitt jag vet gjorde han endast det samt dokumentären. Därefter försvann han ur offentligheten. Ingen verkar veta varför. Kanske ville han inte längre associeras med den nationella oppositionen? Men varför lägga ned tid på en tolv timmar lång dokumentär och sedan avstå från att göra intervjuer eller på annat sätt kommentera den? Alltihop framstår som ytterst märkligt. Min personliga misstanke är att Tobias inte själv stod bakom dokumentären, utan att han snarare fungerade som ansikte utåt. Ungefär som Hitler tillskrivs författarskapet till Mein Kampf, trots att verket sannolikt präglats av underrättelsearbete. Kanske är det i själva verket det svenska psyops-förbundet som ligger bakom. Skillnaden är att Tobias, till skillnad från Hitler, tycks ha valt att kliva av scenen redan innan föreställningen egentligen börjat och tackade nej till att låta sig formas till en symbolfigur.
Senast redigerad av -Hengpung- 2026-04-08 kl. 16:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in