2026-04-06, 14:57
Medlem
Hela dagen har jag försökt förstå vilka mått som gäller. Jag sålde en sak på tradera och valde instabox som fraktmetod och då står det: Max 34x24x7 cm

Måtten hos instabox är Djup, bredd, höjd. Alltså:

Djup: 34 cm
Bredd: 24 cm
Höjd: 7 cm

Men när jag ska reservera en lucka och bekräfta uppgifterna och måtten så står det något helt annat. Då är det plötsligt Djup som är 7 cm och Höjd som är 34 cm.

Jag går då in och ändrar måtten men då får jag varning om att det är ogiltiga mått.

Någon som fattar?

Mitt paket jag ska skicka har följande mått:

Längd: 24,5
Bredd: 12.5
Höjd: 2.2

Blir inte klok på detta. Antar även att längd och djup är samma sak?
Senast redigerad av Slowliving 2026-04-06 kl. 14:59.
Citera
2026-04-06, 15:03
Medlem
Connykrims avatar
Skriv in max på allt bara. Du vet att de kan vrida o vända på ett paket va?
Citera
2026-04-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Skriv in max på allt bara. Du vet att de kan vrida o vända på ett paket va?

Får man ingen straffavgift för att man angivit fel mått? Har för mig att det är så hos postnord
Citera
2026-04-06, 15:05
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowliving
Får man ingen straffavgift för att man angivit fel mått? Har för mig att det är så hos postnord

Pga för liten mått möjlign men SKRIV MAX
Citera
2026-04-06, 15:09
Medlem
Ställ det på rätt kant så att måtten blir rätt när du mäter.
Citera
2026-04-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ställ det på rätt kant så att måtten blir rätt när du mäter.

Det är ett väldigt platt och litet paket, ska det stå på högkant när man mäter menar du
Citera
2026-04-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Pga för liten mått möjlign men SKRIV MAX

Okej. Det är ju max som är ifyllt redan så det är väl bara att bekräfta uppgifterna och lämna in paketet då. Förvirrande att först står det Höjd 7 cm men på nästa sida ändras det till Djup 7 cm.
Citera
2026-04-06, 15:15
Medlem
Citat:
Det är ett väldigt platt och litet paket, ska det stå på högkant när man mäter menar du
Så att du får önskade mått. Ingen som bryr sig om vad som är det ena eller andra.
Citera
2026-04-06, 15:19
Medlem
Citat:
Hela dagen har jag försökt förstå vilka mått som gäller. Jag sålde en sak på tradera och valde instabox som fraktmetod och då står det: Max 34x24x7 cm

Måtten hos instabox är Djup, bredd, höjd. Alltså:

Djup: 34 cm
Bredd: 24 cm
Höjd: 7 cm

Men när jag ska reservera en lucka och bekräfta uppgifterna och måtten så står det något helt annat. Då är det plötsligt Djup som är 7 cm och Höjd som är 34 cm.

Jag går då in och ändrar måtten men då får jag varning om att det är ogiltiga mått.

Någon som fattar?

Mitt paket jag ska skicka har följande mått:

Längd: 24,5
Bredd: 12.5
Höjd: 2.2

Blir inte klok på detta. Antar även att längd och djup är samma sak?
Det spelar väl ingen roll vilket som är höjd och vilket som är bredd eller längd? Du har 34x24x7cm att röra dig med.
Citera
2026-04-06, 15:23
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det spelar väl ingen roll vilket som är höjd och vilket som är bredd eller längd? Du har 34x24x7cm att röra dig med.

Vissa tror att ett paket bara kan ligga i en vinkel
Citera
2026-04-06, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly

Jo men när jag blir tillsagd att bekräfta måtten på paketet och det plötsligt står djup 7cm och mitt är mycket djupare/längre än så så visste jag inte om man skulle åka på någon avgift för att ha angivit fel mått. Trodde att dom ville ha exakt mått på paketet så att jag får lämplig storlek på luckan jag ska lägga paketet i.
Citera
2026-04-06, 15:35
Medlem
Citat:
Jo men när jag blir tillsagd att bekräfta måtten på paketet och det plötsligt står djup 7cm och mitt är mycket djupare/längre än så så visste jag inte om man skulle åka på någon avgift för att ha angivit fel mått. Trodde att dom ville ha exakt mått på paketet så att jag får lämplig storlek på luckan jag ska lägga paketet i.
Vrid/ställ ditt paket så måtten stämmer med Instaboxen måttkrav, sedan mäter du ditt paket.
Då väljer du ju själv vad som blir höjd, bredd osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in