2026-04-05, 23:46
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Ja, hej igen Flashbackare! Skriver här istället. Vilka erfarenheter har ni av organisationsformen SYNDIKAT? Det undrar jag. Syndikat är slappare än ett företag men mer handlingskraftigt än en intressegrupp. I den mixen skulle jag stortrivas, upplever jag erfarenhetsmässigt utan att behöva bära ett för stort ansvar.

Jag undrar om det finns lagliga syndikat att gå in i för att tjäna in/vinna pengar i Storstockholm och få vänner på vägen. Det finns en rad lyckade syndikat historiskt men det är längesedan nu. Ofta handlar syndikaten om att vinna trav/lotto eller äga en massa mark och fastigheter och naturtillgångar. Man går ihop, slår sina påsar samman för den goda sakens skull men också för oss själva. Syndikat, var det ja. Det kan vara flera företag som går ihop. Jag vill gå ihop.

Poängen med att ha ett syndikat är att många är med och bidrar och skapar en större kaka att dela på. Det går också att få igenom sin vilja på ett samhälleligt plan eftersom vi i syndikatet kan utöva utpressning och dominera fältet. Är vi många i syndikatet kan vi köpa upp mark och transporter och därigenom hjälpa oss själva ur fattigdom och flytta fram våra respektive positioner tillsammans.

Jag är öppen för att gå in i syndikat oavsett fält så länge det är lagligt. Hit me up! Det är inte menat som en invit. Det ska inte ta upp arbetstid. Bara kvällar och helger.
Citera
2026-04-06, 00:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Problemet med att vara med i ett syndikat för enkla pengar. Är det kommer finnas andra syndikat som kommer tycka det sabbar deras inkomster för enkla pengar. Då kan det lätt leda till våld. Att förgöra det andra syndikatet.
Citera
2026-04-06, 01:07
Medlem
Du förbinder dig till att samarbeta med och handla av andra inom syndikatet.

Därmed förlorar du fördelarna med konkurrens – du måste handla av ett företag som förser dig med sämre tjänster, produkter eller som är dyrare. Eller att du måste ha någon som kund även om de innebär större kostnader.

Jag har jobbat på ett sådant ställe. Det kändes idiotiskt. Idiotiska beslut fattades på grund av det.

"Nä, men vi måste ta in dem som kund för att de är med i vår grupp", "Ja, men vi behöver köpa från dem för att de är i vår grupp"
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-06 kl. 01:17.
Citera
2026-04-08, 14:18
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Du förbinder dig till att samarbeta med och handla av andra inom syndikatet.

Därmed förlorar du fördelarna med konkurrens – du måste handla av ett företag som förser dig med sämre tjänster, produkter eller som är dyrare. Eller att du måste ha någon som kund även om de innebär större kostnader.

Jag har jobbat på ett sådant ställe. Det kändes idiotiskt. Idiotiska beslut fattades på grund av det.

"Nä, men vi måste ta in dem som kund för att de är med i vår grupp", "Ja, men vi behöver köpa från dem för att de är i vår grupp"
Det är inte helt symmetriskt med syndikat, snarare assymmetriskt. Som du beskriver tillhörde du toppen som förlorade på att vara bunden till sämre aktörer. Jag tänkte främst höra till syndikatets bottenskrap så jag inte nödvändigtvis kommer erbjuda en fullgod tjänst/vara utan bara göra det minsta jag behöver. I en sammanslutning av den typen behöver man inte köra så hårt, utan bara göra allt till 70 procent tills någon vill avbryta, eller det får dem inte, haha.
Citera
2026-04-08, 19:47
Medlem
Låter som du vill tjäna pengar på andras arbete och inte behöva lägga in någon större insats själv. Lycka till att hitta ett "syndikat" som vill ha dig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in