2026-04-04, 05:09
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes111
Varför verkar mycket vara så hemligt? Både Portugal-resan och Thailandsresan.

Jag gissar att han är en icke utkommen bög eller annan udda sexuell böjelse, och/eller knarkat.
Han har dratt ner till Thailand där han utövat sin läggning och knarkat och fått nån flipp med ångest/mått psykiskt dåligt och därför tagit sitt liv.
Så till Thailand åker man för att utöva udda böjelser? Intressant. Och då måste man hålla hela resan hemlig alltså?

Det skulle också kunna vara så att Lowe skulle träffa nån i Thailand men inte ville att hans föräldrar skulle få reda på att han misskötte sina studier. Kanske hade han missat så många poäng att han var på väg att bli återbetalningsskyldig till CSN och bli av med studentlägenheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Helgonets
Jag tycker inte det är en konstig teori med dna på kondomen. Kan likaväl vara någon utomstående som tagit i den.

Har inte tänkt på det där med övergrepp du nämnt tidigare, en möjlig teori också även om det inte känns så.

Ser fram emot sista delen, även om jag inte tror de har fått så mycket svar på vad som hänt. Så länge de inte kommer in i hans telefon. Ska det verkligen vara så svårt??
Kan det vara så att Lowe hade mobilen i fickan när han hoppade och att det är därför den inte går att öppna? Jag förstod inte riktigt det som de sa i podden om att Lowes gamla mobil hade kommit bort...? Hur visste de det? Kan han inte ha köpt en ny bara?

Man vill förstås inte tro att Lowe blev utsatt för övergrepp. Av ren nyfikenhet och inte för att ifrågasätta, varför tror du inte att det var så? Det jag tänker på, som talar emot det, är att han hade kostym på sig. Om man precis har blivit våldtagen så tar man kanske inte på sig finkostymen det första man gör (även om det finns personer som klär sig snyggt när de ska begå självmord).
Citera
2026-04-04, 07:59
Medlem
Han kanske tog med sig en dam till hotellrummet (Jo, det går visst på detta hotell) som visade sig vara en herre och av rent äckel tog han sedan sitt liv?

Thailändsk polis är för övrigt totalt odulig på att lösa brott, de är lata och tar alltid den enklaste vägen. I synnerhet när det rör sig om västerlänningar.
Citera
2026-04-04, 16:08
Medlem
johannes111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Så till Thailand åker man för att utöva udda böjelser? Intressant. Och då måste man hålla hela resan hemlig alltså?

Det skulle också kunna vara så att Lowe skulle träffa nån i Thailand men inte ville att hans föräldrar skulle få reda på att han misskötte sina studier. Kanske hade han missat så många poäng att han var på väg att bli återbetalningsskyldig till CSN och bli av med studentlägenheten.

Ja Thailand är väl vida känt för prostitution, ladyboys och annat, eller du kanske missat det?

Vet du att han misskött sina studier? Känns inte det lite väl "milt" för att boka ett femstjärnigt lyxhotell i thailand i hemlighet för vänner och familj?
Citera
2026-04-04, 21:26
Medlem
Nu har jag inte lyssnat på alla avsnitt så borde kanske inte uttala mig. Ska dock göra det när tid finnes. Mitt stalltips är trots allt självmord och att det skötts undermåligt från både thailändsk och svensk polis. De kan ha mätt kroppen slarvigt tex. Saker som försvunnit eller blivit fel i översättningen.

Att han inte sade någonting om sina resor kan vara för att han bestämt sig innan båda resorna att ta livet av sig. Vissa människor uppvisar ”glädje” när de har bestämt sig och gör roliga saker precis innan självmordet sker.

Så han passade liksom på att se sitt favoritlag i fotboll och åka till Thailand utan att bry sig om kostnader.

Finns säkert mycket i mitt resonemang som har luckor, men tror ändå mest det är åt detta håll det lutar. Ska lyssna på alla avsnitt dock. Det är ett mysko fall trots allt.
Citera
2026-04-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Ja du, din teori är lika god som nån annan. Han har dock inte setts med nåt sällskap på hotellet. Ingen, förutom han själv, har setts gå in på rummet.

Han kanske har velat åkt till Thailand för att träffa någon och det kanske gick åt helvete. Att ta livet av sig för det är nog rätt långsökt.

Men jag har verkligen ingen aning, och det är mycket som är oklart och rent snurrigt.
Jag får verkligen inte ihop det. Tror dock att allt pekar på självmord.

Men vad som föregåtts därinnan, vilka beslut och tankar han hade, är höljt i dunkel.

Han har antagligen sett the Hangover 2.
Citera
2026-04-05, 19:17
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes111
Ja Thailand är väl vida känt för prostitution, ladyboys och annat, eller du kanske missat det?
Okej, låt oss säga att det var så. Lowe bokade en vecka på lyxhotell i Bangkok för att leva ut sina "udda böjelser" - varför tog han då livet av sig redan första kvällen? Tänker du att han jobbade effektivt och klarade av alla böjelser redan första dagen och tyckte att det var lika bra att hoppa? Eller att han hade strypsex och det gick för långt så att han avled och blev kastad från balkongen för att det skulle se ut som ett självmord?

Hur kommer resan till Portugal in i detta? Tänker du att han började lite vanilj sådär, lite romance med nån eldig, fotbollsälskande latino? Som uppvärmning inför Thailandsresan?
Citera
2026-04-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KusinHistamin
Nu har jag inte lyssnat på alla avsnitt så borde kanske inte uttala mig. Ska dock göra det när tid finnes. Mitt stalltips är trots allt självmord och att det skötts undermåligt från både thailändsk och svensk polis. De kan ha mätt kroppen slarvigt tex. Saker som försvunnit eller blivit fel i översättningen.

Att han inte sade någonting om sina resor kan vara för att han bestämt sig innan båda resorna att ta livet av sig. Vissa människor uppvisar ”glädje” när de har bestämt sig och gör roliga saker precis innan självmordet sker.

Så han passade liksom på att se sitt favoritlag i fotboll och åka till Thailand utan att bry sig om kostnader.

Finns säkert mycket i mitt resonemang som har luckor, men tror ändå mest det är åt detta håll det lutar. Ska lyssna på alla avsnitt dock. Det är ett mysko fall trots allt.

I ena avsnittet pratade de med thailändsk polis och han som hade hand om utredningen, han menade på att kroppen va kortare i ex antal mm och inte cm som de stod i utredningen men om den skulle minskat från 175-168 skulle det i sig inte heller vara något konstigt.
Citera
2026-04-05, 19:52
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Mitt stalltips är trots allt självmord och att det skötts undermåligt från både thailändsk och svensk polis. De kan ha mätt kroppen slarvigt tex. Saker som försvunnit eller blivit fel i översättningen.
Att kroppen mättes fel tycker jag inte är konstigt. För det första kanske han inte var 175 cm som det stod i passet, utan han kan ha lagt på några cm. Han kan ha haft nån ryggskada sen tidigare, som gjort att kotor pressats ihop så att han blivit nån cm kortare. Det är inte lätt att mäta nån som ligger ner och än mindre en död kropp (har själv jobbat inom sjukvården så jag vet). Dessutom var kroppen svårt skadad och skelettet kan ha varit felställt. Vi vet inte om de mätte i cm eller annan enhet. Precis som du är inne på kan det ha blivit fel när måttet skulle räknas om till cm eller när det skulle översättas till engelska. Nån kan ha mätt slarvigt eller skrivit fel osv.

När jag låg medvetslös på intensivvårdsavdelning hade nån sköterska mätt mig och skrivit in min längd i journalen. Och vips hade jag blivit 9 cm längre än vad jag är i verkligheten?! Då befann jag mig ändå i Sverige, på ett svenskt sjukhus med svensktalande personal. Dessutom hade jag en anhörig med mig som uppgav min riktiga längd. Och jag hade INTE hoppat från nån hög höjd eller liknande så skelettet var intakt. Hur gick detta till? Jo, de hade nämligen mätt mig med hjälp av en metod som är vanlig att använda på liggande patienter. Man sträcker ut armarma på patienten och mäter med hjälp av ett måttband från den längsta fingerspetsen till den andra. På de flesta människor får man då ungefär samma siffra som kroppslängden. Men så finns det undantag, vilket gör att den metoden inte alltid är tillförlitlig.

Tillägg: Om det inte går att sträcka ut armarna rakt så kan man mäta ena underarmen och räkna ut ungefärlig kroppslängd med hjälp av en formel. Nu vet jag inte vilka metoder som används i Thailand men det skulle kunna förklara varför det blivit fel siffra.
Citat:

Är inne på din linje.

Om man googlar ordet självmord + diskussionsforum får man upp flashbacktrådar på det temat. Och i dessa trådar är det av nån anledning ofta folk som föreslår att den som överväger att ta sitt liv först ska åka just till Thailand och leva upp sina besparingar.

Jag funderar också på vilket hotell han bodde på i Portugal, ifall det också var högt. Kanske hade han tänkt hoppa redan då men fegade ur. Eller ångrade sig då rätt lag vann(?).

Kanske åkte han till Thailand för att kunna få tag på droger för att våga hoppa. Kanske var det därför han tog ut flera tusen i kontanter. Och kanske var "Kitcat" på Snapchat nån som sålt sömntabletter och liknande till honom och därför undrade om han sovit gott.
Senast redigerad av lillalilith 2026-04-05 kl. 20:43.
Citera
2026-04-06, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Att kroppen mättes fel tycker jag inte är konstigt. För det första kanske han inte var 175 cm som det stod i passet, utan han kan ha lagt på några cm. Han kan ha haft nån ryggskada sen tidigare, som gjort att kotor pressats ihop så att han blivit nån cm kortare. Det är inte lätt att mäta nån som ligger ner och än mindre en död kropp (har själv jobbat inom sjukvården så jag vet). Dessutom var kroppen svårt skadad och skelettet kan ha varit felställt. Vi vet inte om de mätte i cm eller annan enhet. Precis som du är inne på kan det ha blivit fel när måttet skulle räknas om till cm eller när det skulle översättas till engelska. Nån kan ha mätt slarvigt eller skrivit fel osv.

När jag låg medvetslös på intensivvårdsavdelning hade nån sköterska mätt mig och skrivit in min längd i journalen. Och vips hade jag blivit 9 cm längre än vad jag är i verkligheten?! Då befann jag mig ändå i Sverige, på ett svenskt sjukhus med svensktalande personal. Dessutom hade jag en anhörig med mig som uppgav min riktiga längd. Och jag hade INTE hoppat från nån hög höjd eller liknande så skelettet var intakt. Hur gick detta till? Jo, de hade nämligen mätt mig med hjälp av en metod som är vanlig att använda på liggande patienter. Man sträcker ut armarma på patienten och mäter med hjälp av ett måttband från den längsta fingerspetsen till den andra. På de flesta människor får man då ungefär samma siffra som kroppslängden. Men så finns det undantag, vilket gör att den metoden inte alltid är tillförlitlig.

Tillägg: Om det inte går att sträcka ut armarna rakt så kan man mäta ena underarmen och räkna ut ungefärlig kroppslängd med hjälp av en formel. Nu vet jag inte vilka metoder som används i Thailand men det skulle kunna förklara varför det blivit fel siffra.

Är inne på din linje.

Om man googlar ordet självmord + diskussionsforum får man upp flashbacktrådar på det temat. Och i dessa trådar är det av nån anledning ofta folk som föreslår att den som överväger att ta sitt liv först ska åka just till Thailand och leva upp sina besparingar.

Jag funderar också på vilket hotell han bodde på i Portugal, ifall det också var högt. Kanske hade han tänkt hoppa redan då men fegade ur. Eller ångrade sig då rätt lag vann(?).

Kanske åkte han till Thailand för att kunna få tag på droger för att våga hoppa. Kanske var det därför han tog ut flera tusen i kontanter. Och kanske var "Kitcat" på Snapchat nån som sålt sömntabletter och liknande till honom och därför undrade om han sovit gott.

Har nu lyssnat på 4 avsnitt av Spår nu och tycker egentligen inte det är så mycket som skaver längre.

Lowe verkar ha haft sex på rummet med någon. Detta har inte förts vidare till svensk polis vilket är dåligt såklart.

För mig känns det ganska uppenbart att Lowe bestämt sig sedan en tid för att ta sitt liv och sedan velat göra några saker han inte gjort innan. Tror detta är ganska vanligt. Sett sitt favoritlag på tv och sen ha sex (kanske inte hade haft det innan, inte helt ovanligt i den åldern) och sen hoppa.

(Alltid ledsamt när människor avslutar sitt liv. Särskilt unga.
Om du som läser detta går i liknande tankar så finns hjälp att få. Prata med någon. Googla självmordslinjen.)
Citera
2026-04-07, 20:34
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Har nu lyssnat på 4 avsnitt av Spår nu och tycker egentligen inte det är så mycket som skaver längre.

Lowe verkar ha haft sex på rummet med någon. Detta har inte förts vidare till svensk polis vilket är dåligt såklart.

För mig känns det ganska uppenbart att Lowe bestämt sig sedan en tid för att ta sitt liv och sedan velat göra några saker han inte gjort innan. Tror detta är ganska vanligt. Sett sitt favoritlag på tv och sen ha sex (kanske inte hade haft det innan, inte helt ovanligt i den åldern) och sen hoppa.

(Alltid ledsamt när människor avslutar sitt liv. Särskilt unga.
Om du som läser detta går i liknande tankar så finns hjälp att få. Prata med någon. Googla självmordslinjen.)
Är som sagt inne på din linje. Men varför tog han i så fall livet av sig redan första natten? Om han nu skulle passa på att göra roliga saker. Det känns som att det var nåt som hände...? Nåt som inte gick som planerat. Han kanske tog droger och fick ångest. Eller som nån föreslog, att han köpte sex och fick ångest efteråt. Kanske hade han tänkt att ha en bra senestervecka men mådde väldigt dåligt och orkade inte mer. Det kanske var så att han bokade en hel vecka för att det skulle "verka normalt" (och pengar spelade ju ingen roll). Och kanske ville han ha lite tid på sig ifall han inte skulle våga hoppa på första försöket eller ifall det skulle bli problem med att få tag på droger.
Citera
2026-04-08, 21:39
Medlem
Zisselas avatar
Han hade ju angett två personer när han checkade in och det fanns ju en använd kondom på rummet.

Den där Kitkat kan ha varit nån slags sexarbetare men verkade ju inte ha koll på att han är död. Om inte det sista meddelandet var en dimridå.
Citera
2026-04-11, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Han hade ju angett två personer när han checkade in och det fanns ju en använd kondom på rummet.

Den där Kitkat kan ha varit nån slags sexarbetare men verkade ju inte ha koll på att han är död. Om inte det sista meddelandet var en dimridå.

Detta tycktes jag förklarades dåligt i Spår. De sade att mamman fick en friend request från en Kitkat, men på vilken plattform etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in