2026-03-28, 18:51
Medlem
Xer0s avatar
Ang min post ovan. Funderar på att tanka mer Airbus och SHB. Vad tror ni? SHB ligger på en utdelning på 6,7% per år och P/E på 10.
Citera
2026-03-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Nu när Hormuzsundet har blivit stänkt eller där framkomligheten är kraftigt begränsad. Så har Norska och Canadensiska olja och gas aktier gått kraftigt upp de senaste månaderna.
Tror ni att det är för sent att gå in i dessa?
Jag tycker det känns farligt att köpa eftersom jag tror de kommer att rasa kraftigt den dagen sundet öppnar.
Ni som har vågat er in i den växande bubblan. Vilka aktier har ni valt?

Jag tror inte det är läge för att köpa stora olje, gas, energibolag nu. Dom skulle inhandlats sedan förra våren efter tullhot och under sommaren i dipparna i oljepris. När något sånt här plötsligt sker har man har ett mycket kort tidsfönster på sig att agera när stora nyheter kablas ut om anfall, krig, stopp i transport o s v som det här med Iran.

Sjunker oljepriset får du en omedelbar priskorrigering på bolaget eftersom rapporter finns tillgängliga för hur mycket man tjänar, kostnad per boepd så man kan omedelbart räkna på kronan hur mycket mindre vinsten blir om oljepriset droppar. Det är delvis därför newmont, bht, glencore och andra metallbolag rasat så oerhört kraftigt med sänkta metallpriser. Så det blir supervolatilt.

Försök hitta vad som blir nästa grej istället, vilken sektor är utbombad eller sektor/företag som går på tomgång just nu och redo för ett rejält uppsving bara dom rätta yttre omständigheterna infinner sig. Jag trodde att det var småbolagssektorn, men nu i och med krig, och redan prat om flera räntehöjningar så får man skjuta det på framtiden, annars borde detta eller nästa som var året det skulle varit rätt sektor att ligga placerad i, men det sket sig.
Senast redigerad av Robadido 2026-03-28 kl. 19:18.
Citera
2026-03-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Hehe, känns som vi börjar närma oss toppen när kreti och pleti börjar tigga om tickers.
Kanske bör man ta lite vinst på de oilers som sprungit längst ? Minns vilket hås det var i guldtråden när det toppade.

Får lite bubbelfeeling i mitt twitterfeed.

Jag sålde delvis av mina equinor på 400 och yara på 540-570, medveten om viss risk att missa ytterligare uppgång, men plötsliga uppgång gjorde det lägligt att balansera om vissa innehav. Ifall man har Aker bp tror jag man ska behålla lång tid och inte bry sig om kurs och oljepris i korta loppet för de verkar gå mot plattformar utan besättning, opereras helt med fjärrstyrning, säkrare, billigare.
Citera
2026-03-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Finns det något som tyder på att kriget ska ta slut i det närmsta?
Vid krigs start så förespås det nästan alltid att det ska gå snabbt. Men att så sker är ovanligt.
Detta är ett krig som pågått sedan 1948 då Israel bildades men man har haft konflikter före det. Eftersom det är ett komplext krig som pågått i 80+ år så är det inget som man löser på några veckor.

Bara titta på det senaste Irakkriget som startade 2003 och avslutades efter 8 år, 2011.

Detta område är en krutdurk som kokat av och till i många årtionden. Jag ser inte någon permanent lösning under vår livstid. Det kommer att under långa perioder vara lugnt men inte fred.
Citera
2026-03-29, 00:14
Medlem
Då Iran hävdar att Hormuzsundet inte är stängt, eller enbart för de krigförande så det kan nog en lösning där skepp får komma förbi till övriga världen. Man tillåter skepp passera mot Asien.
Däremot så tror jag det finns ett dilemma, att det kommer att bli problem om Europa kommer att nyttja detta. Trump lär nog hota om tullar.

Ett wildcard aktie är Igrene som har gått upp ca 300% i år. De inväntar ett politisk beslut om att få ta upp gas ur Siljan. Har för mig att företaget har kommit fram att deras gas inte bör räknas som fossil gas och försöker få en omprövning av ett gammalt beslut. Själv tycker jag det är galenskap att man inte ska få ta upp gasen, som annars läcker upp i atmosfären och istället importera i dagsläget.
Citera
2026-03-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andyhole
Då Iran hävdar att Hormuzsundet inte är stängt, eller enbart för de krigförande så det kan nog en lösning där skepp får komma förbi till övriga världen. Man tillåter skepp passera mot Asien.
Däremot så tror jag det finns ett dilemma, att det kommer att bli problem om Europa kommer att nyttja detta. Trump lär nog hota om tullar.

Ett wildcard aktie är Igrene som har gått upp ca 300% i år. De inväntar ett politisk beslut om att få ta upp gas ur Siljan. Har för mig att företaget har kommit fram att deras gas inte bör räknas som fossil gas och försöker få en omprövning av ett gammalt beslut. Själv tycker jag det är galenskap att man inte ska få ta upp gasen, som annars läcker upp i atmosfären och istället importera i dagsläget.
Angående Ingrene så bör man titta lite på historien kring Dala Djupgas som blev en stor flopp. Säger inte att det blir samma igen men som potentiell investerare så bör man läsa på kring historien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dala_Djupgas
Citera
2026-03-29, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Jag tror inte det är läge för att köpa stora olje, gas, energibolag nu. Dom skulle inhandlats sedan förra våren efter tullhot och under sommaren i dipparna i oljepris. När något sånt här plötsligt sker har man har ett mycket kort tidsfönster på sig att agera när stora nyheter kablas ut om anfall, krig, stopp i transport o s v som det här med Iran.

Sjunker oljepriset får du en omedelbar priskorrigering på bolaget eftersom rapporter finns tillgängliga för hur mycket man tjänar, kostnad per boepd så man kan omedelbart räkna på kronan hur mycket mindre vinsten blir om oljepriset droppar. Det är delvis därför newmont, bht, glencore och andra metallbolag rasat så oerhört kraftigt med sänkta metallpriser. Så det blir supervolatilt.

Försök hitta vad som blir nästa grej istället, vilken sektor är utbombad eller sektor/företag som går på tomgång just nu och redo för ett rejält uppsving bara dom rätta yttre omständigheterna infinner sig. Jag trodde att det var småbolagssektorn, men nu i och med krig, och redan prat om flera räntehöjningar så får man skjuta det på framtiden, annars borde detta eller nästa som var året det skulle varit rätt sektor att ligga placerad i, men det sket sig.
Det är väl olje och gassektorn som är utbombad.
Detta både i Arabvärlden, Iran, och även Ryssland.
Ukraina bombar nu raff inne i Ryssland.
Kommer ta år att fixa till dessa anläggningar igen.
Själv köpte jag aktier i bland andra Vår energi för bara några veckor sedan, de har ökat en hel del redan.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-29 kl. 10:15.
Citera
2026-03-29, 16:16
Medlem
Naturgasturkens avatar
Jag tror man får bättre avkastning i bolagen som ska få fart på oljeproduktionen igen när detta löser sig. Stora skador på oljeinfrastrukturen i Mellanöstern redan och blir värre för varje vecka som den är strypt. Dessutom kommer kaoset i Mellanöstern leda till ett ökat intresse från andra länder att sätta fart på sin egen prospektering och utbyggnad (ex Indien som har potentiell till stora fynd offshore, Indonesien, Malaysia mf).

Det är uppenbart att det kommer ta lång tid att få fart på produktionen och bygga upp reserver igen när nu USA kastar in handduken (för vinna mot Iran kommer de aldrig göra). Jag tror vid en riktig fred/ordentlig TACO kommer oljebolagen rasa på börsen, det är då det är köpläge i producenterna också då oljepriset kommer vara strukturellt högre i snitt de kommande tre åren än vad det var de föregående tre åren.
Citera
2026-03-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Det är väl olje och gassektorn som är utbombad.
Detta både i Arabvärlden, Iran, och även Ryssland.
Ukraina bombar nu raff inne i Ryssland.
Kommer ta år att fixa till dessa anläggningar igen.
Själv köpte jag aktier i bland andra Vår energi för bara några veckor sedan, de har ökat en hel del redan.

Jag menade förstås utbombad som i vilken sektor värdering är väldigt låg och som ingen längre tror på.
Ett tag trodde ingen på kol och kolgruvor t ex. Kurserna var ordentligt nedkörda i botten då, eller utbombade så att säga... Det är sent att haka på oljehajpen nu. Tänk om det lugnar sig med Iran och Hormuz? Jag köpte mer Aker bp i majförra året annars har jag bara suttit på det jag har sen tidigare.
Citera
2026-03-31, 12:45
Medlem
Citat:
Jag menade förstås utbombad som i vilken sektor värdering är väldigt låg och som ingen längre tror på.
Ett tag trodde ingen på kol och kolgruvor t ex. Kurserna var ordentligt nedkörda i botten då, eller utbombade så att säga... Det är sent att haka på oljehajpen nu. Tänk om det lugnar sig med Iran och Hormuz? Jag köpte mer Aker bp i majförra året annars har jag bara suttit på det jag har sen tidigare.
Skriv det då!
"Utbombade" va... är det ett uttryck du hittat på själv?
Är ju inte lätt att tolka sådana mupputtryck..
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-31 kl. 12:49.
Citera
2026-03-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Skriv det då!
"Utbombade" va... är det ett uttryck du hittat på själv?
Är ju inte lätt att tolka sådana mupputtryck..

Det är ett vedertaget uttryck. Googla "aktiekurs utbombad" så ser du hur samtliga finansnyhetssidor och ekonomijournalister återkommande använder det.
Citera
2026-03-31, 13:28
Medlem
Citat:
Det är ett vedertaget uttryck. Googla "aktiekurs utbombad" så ser du hur samtliga finansnyhetssidor och ekonomijournalister återkommande använder det.
Låter bögigt, men så är väl de flesta i ekonomibranschen det också kan jag tänka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in