Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Är det här tidpunkten världshegemoni faller ur händerna av USA och Kinas hundra år av förnedring får sin motsatts-epok?
Diskrepansen mellan Kinas och Västs militära förmåga skiljer sig ytterligare när Irankriget slukar ännu mera av Västs sinande arsenal.
Väst sitter även i beroendeställning till den kinesiska industrin, det finns inga fabriker kvar här, de är alla i Kina och resten av Asien.
Mitt påstående är att Ukraina och Iran -krigen kommer innebära slutet för den amerikanska världshegemonin och Kina kommer komma ledande ur förfallet.
Kina kommer inte hålla samma inflytande över världen som USA höll efter andra världskriget men de kommer stå högst upp i den internationella hierarkin. Vi kommer nog aldrig se ett land hålla så pass mycket inflytande över resten av världen som USA igen.
Är jag korrekt i mitt påstående, är världen snart mogen till att bli plockad av Kina?
Sen är det rent pinsamt hur Trump ber Kina hjälpa till med att öppna Hormuzsundet.
Kina drabbas bara lite grand.
Kinas oljekonsumtion står på tre ungefär lika stora ben, egen produktion, import från Ryssland, och import från Persiska Viken.
Kina har obetydlig import av LNG från Persiska Viken.
Men sen har kineserna sin enorma kolbrytning på 5 miljarder ton (55% av världsproduktionen) vilket är basen för både elkraft och energiintensiv industri.
Däremot USAs allierade länder i Gulfen, Europa och Ostasien, dessa lider enormt av utebliven oljeexport och höga priser på olja och gas.
Så den stora konflikten med ett stängt Sund, det blir mellan USA och USA-allierade länder.
Vi ser redan klara signaler om missnöje, och denna frustration kommer att öka ytterligare.
Detta kommer troligtvis leda till en permanent skada för USAs ställning, och denna misstro blir större ju längre höga oljepriser varar.
Så Xi kan bara sitta lugnt i båten, och betrakta hur USAs inflytande sakta eroderar bort hos massor med besvikna och irriterade USA-allierade länder!